2013-08-09, 20:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
För att det är så.

"Det bara är så" är fortfarande inte ett giltigt argument....

Citat:
Precis som definitionen av äktenskapsbrott är när man är gift med en kvinna och har sex med en annan kvinna utanför äktenskapet.

Falsk analogi.

Citat:
Äktenskapsbrott är inte att stirra på en annan kvinna, eller interagera med en annan kvinna, eller kyssa en annan kvinna, eller umgås en dag med en annan kvinna. Äktenskapsbrott är att ha sex med en annan kvinna medan man själv är gift med någon.

jesus verkar inte hålla med...

Matt 5 kap.
27Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. 28Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap.

Citat:
Homosexualitet är att ha sex med en person av samma kön, man med man eller kvinna med kvinna.

Återigen: När bestämdes detta?

Citat:
Dessa definitioner är allmänt accepterade,

Källa på det?

Citat:
annars kommer samhället inte må bra.

Skulle samhället må dåligt om vi inte godtar din definition? Du tycker inte du tar dig själv på lite väl stort allvar nu, plutten?

Citat:
Vem som helst hade kunnat bli anklagad för att vara homosexuell. Titta på en annan man (homosexuell).

Strawman.

Citat:
Umgås mycket med en annan man, prata på ett lite konstigt sätt, klä dig på ett konstigt sätt, uppför dig på ett konstigt sätt och anklagelserna kommer att du är homosexuell.

Strawman.

Citat:
Så här fungerar inte samhället.

Jag vet, det var därför jag skrev "strawman".

Citat:
Man vet vad homosexualitet är,

Japp och det är inte vad du säger att det är.

Citat:
precis som man vet vad mord, äktenskapsbrott, stöld, och så vidare är.

Falsk analogi.
Citera
2013-08-09, 20:04
Medlem
Citat:
Homosexualitet är att ha sex med en person av samma kön, man med man eller kvinna med kvinna.

Du motsäger det du sade förrut:

Citat:
Alltså jag vet inte vad din definition av homosexualitet är. Definitionen av en homosexualitet är att en man har sex med en annan man. Detta är homosexualitet. Inget annat. Andra handlingar mellan män kan vara omoraliska men när man talar om homosexualitet så talar om om en man som har sex med en annan man.
Citera
2013-08-09, 20:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleRedCap
Källa på det!

Läs vilken bibelforskare om helst. Har du en bra bibel kan det t o m stå det i den. Det är så pass välkänt att jag oerhört förvånad över hur folk kan ha undgått att fått reda på det.
Citera
2013-08-09, 20:20
Medlem
Citat:
Lyssna nu.

Om du är en ateist som du uppenbarligen är, så får du ha din åsikt och jag kan argumentera mot dig.

Men jag tänker inte argumentera med en ateist om huruvida Gud är kärleksfull eller inte i Bibeln när en ateist överhuvudtaget inte tror på Gud eller att Gud uppenbarat någonting.

Man ska tala för sig själv och inte för andra. Om du är kristen, tala gärna om din tro och om Bibeln men tala inte i andras namn. När jag skriver om vad Bibeln säger så citerar jag alltid verser från Bibeln, jag skriver inte massa nonsens utan källor utifrån min egna tankeställning och mina egna normer.

Antiteist, om jag får be. Ateist är en annan sak.

Dina sk "källor" citerar människor som levde flera hundra år tidigare, alltså hörsägen.

Man skall alltså inte tolka skripterna ordagrant? Är du en förespråkare av Sharia?
Citera
2013-08-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lhadreges
Antiteist, om jag får be. Ateist är en annan sak.

Dina sk "källor" citerar människor som levde flera hundra år tidigare, alltså hörsägen.

Man skall alltså inte tolka skripterna ordagrant? Är du en förespråkare av Sharia?

Du är inte antiteistisk(?) ateist då? :P
Citera
2013-08-09, 20:29
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Alltså jag vet inte vad din definition av homosexualitet är. Definitionen av en homosexualitet är att en man har sex med en annan man. Detta är homosexualitet. Inget annat. Andra handlingar mellan män kan vara omoraliska men när man talar om homosexualitet så talar om om en man som har sex med en annan man.

Homosexualitet är den sexuella dragningen till primärt personer av samma (upplevda) kön. Inget annat.

En person kan således vara homosexuell hela livet utan att för den delen ha sex med en person av samma kön.

Homosexuality is romantic attraction, sexual attraction or sexual behavior between members of the same sex or gender.

http://en.wikipedia.org/wiki/Homosexuality
Citera
2013-08-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Du är inte antiteistisk(?) ateist då? :P

Nej nej

Ateist: Någon som tror på en högre makt, bara inte "gud" i alla otaliga doktriner skrivna av män som huvudsakligen levde under bronsåldern.

Antiteist är någon som inte tror på en högre makt, alls. Men det kanske du visste?
Citera
2013-08-09, 20:46
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Nej nej

Ateist: Någon som tror på en högre makt, bara inte "gud" i alla otaliga doktriner skrivna av män som huvudsakligen levde under bronsåldern.

Antiteist är någon som inte tror på en högre makt, alls. Men det kanske du visste?

Det är inte definitionen av en antiteist vill jag påstå. En antiteist är en gudsmotståndare, liknande misoteism.

A-theos = utan gudar, Anti-theos= mot gudar.
Citera
2013-08-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Det är inte definitionen av en antiteist vill jag påstå. En antiteist är en gudsmotståndare, liknande misoteism.

A-theos = utan gudar, Anti-theos= mot gudar.

Från Wikipedia:

"Antitheism (sometimes anti-theism) is active opposition to theism. The term has had a range of applications; in secular contexts, it typically refers to direct opposition to organized religion or to the belief in any deity, while in a theistic context, it sometimes refers to opposition to a specific god or gods."

"it typically refers to direct opposition to organized religion or to the belief in any deity"
Citera
2013-08-09, 20:56
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Från Wikipedia:

"Antitheism (sometimes anti-theism) is active opposition to theism. The term has had a range of applications; in secular contexts, it typically refers to direct opposition to organized religion or to the belief in any deity, while in a theistic context, it sometimes refers to opposition to a specific god or gods."

"it typically refers to direct opposition to organized religion or to the belief in any deity"

Ja, precis. Man är således anti-religion eller existensen av gud/gudar.

En ateist kan beklaga att det inte existerar en gud, det gör inte en antiteist. En viss skillnad.

Själv är jag en ateistisk antiteist, d.v.s. jag tror inte på existensen av några gudar och jag är glad för att så är fallet.
Citera
2013-08-09, 20:58
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Alltså jag vet inte vad din definition av homosexualitet är. Definitionen av en homosexualitet är att en man har sex med en annan man.

Nej! Som jag redan utförligt angivit så förekommer sex även mellan män som är heterosexuella under vissa omständigheter. Det är detta bibeln talar om. Inte kärlek.
Citera
2013-08-09, 21:16
Medlem
Zillycons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag förstår verkligen inte kristnas konstanta vilja att referera till den här berättelsen. Den ingick inte i bibeln från början utan lades till långt senare, jesus har med andra ord aldrig nånsin gjort eller sagt de där sakerna. Du kan lika gärna lägga in jesus i en Bellman-historia.

Jag förstår inte varför berättelsen blir sämre av att den lagts till vid ett senare tillfälle. Men OK här har du en historia där Jesus är utbytt mot Bellman. Det spelar ingen roll budskapet blir ändå det samma.

Det var en afghan, en somalier och en rom som skulle åka till Husby för att kasta sten på brandkåren. När de kom fram plockade de upp varsin sten men efter ett par minuter hade ingen av dem ännu kastat sin sten.

Då kom Bellman: "Va e ni för ena fega lirare som inte vågar kasta era stenar."
Då sa somaliern: "Du förstår mannen vi vill inte Aina ska haffa oss."
Då sa Bellman: "Har ni aldrig gjort något kriminellt tidigare så blir ni fria igen efter ett par timmar - så det är bara att kasta... "

Så vände sig sig Bellman åt ett annat håll och när han vände sig tillbaka låg tre stenar på marken där killarna stått. När han tittade lite längre bort såg han de tre killarna på väg till tuben för att lämna Husby.

Nöjd nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in