2013-08-09, 20:38
Medlem
svenskryttares avatar
Hittade denna bilden idag:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/644261_400229350087237_373140636_n.jpg

Den visar en liten röd fläck på huden som tydligen ska vara en cancerform. Jag har en exakt likadan fläck alldes under en liten liten leverfläck på bröstet. Googlade lite och hittade detta:

http://www.1177.se/Uppsala-lan/Tema/Cancer/Cancerformer-och-fakta/Cancerformer/Hudcancer-skivepitelcancer/

Citat:
Hudcancerformen basalcellscancer är vanligast i ansiktet eller på övre delen av bröst och rygg. Risken att få basalcellscancer ökar med åldern. Denna typ av cancer kan inte sprida sig till andra delar av kroppen, men tumörerna kan öka i storlek och tas alltid bort eftersom de kan förstöra omkringliggande frisk hud. Orsakerna till basalcellscancer är inte helt klarlagda, men om man solar mycket ökar troligen risken att utveckla denna typ av tumör.

Borde jag oroa mig tror ni?
Citera
2013-08-09, 20:47
Bannlyst
Du bör självklart boka en tid hos din VC så dom får skära bort tumören och skicka den på analys.

Har den alltid sett ut som den gör eller har den ändrat färg/storlek osv med åren?
Citera
2013-08-10, 11:43
Medlem
svenskryttares avatar
Den har växt lite med tiden men den sticker inte ut lika mycket som på bilden i sistnämnda länken.
Citera
2013-08-10, 20:32
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskryttare
Den visar en liten röd fläck på huden som tydligen ska vara en cancerform. Jag har en exakt likadan fläck alldes under en liten liten leverfläck på bröstet. Googlade lite och hittade detta:
Bild?
Citera
2013-08-11, 17:36
Medlem
Jag har massor av sådana röda prickar. De ska vara ofarliga enligt min kirurg och inget de tar bort.
Minns inte vad han sa att det hette. Om det nu hade varit cancer så borde jag varit död nu som haft mina sen barnsben och fler som dyker upp lite här och var.
Citera
2013-08-11, 23:27
Medlem
Chiboraschkas avatar
De här små röda fläckarna är med största sannolikhet s.k. "cherry-spot naevi" vilket är knutor med blodkärlsnystan, liknande det märke Michail Gorbatjov hade i pannan, men mycket mindre. De står ofta, men inte alltid, upp några millimeter.

Basalcellscancer är sällan mörk, utan ser ofta ut som en upphöjning med en krater i mitten. Det är ytterst ovanligt att basalcellscancer metastaserar.

Hursomhelst, om du är orolig bör du förstås gå och få fläckarna kollade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in