Citat:
Ursprungligen postat av
8814
Nu vet jag inte riktigt hur det ligger till och hur mycket sanning det är i att man har tattarblod, det kan man väl titta upp idag antar jag. Jag kommer vilket som stödja SvP. Men jag får nog säga att jag tycker det är en gnutta barbariskt att skicka ut folk som mig men även samer till exempel, kan man inte bjuda på en lyckokula i nacken istället? Jag har bott här hela mitt liv och ser ogärna att jag dör i något annat land än Sverige. Skulle vilja få den frågan besvarad

Jag har ingen större koll på just tattare, och det blir naturligtvis också mindre relevant ju längre bak i tiden det handlar om. Är det utrett att tattare verkligen är zigenare eller rör det sig om socioekonomiskt svaga svenskar som bara hade en snarlik livsstil? Jag läser på Wikipedia att en tredje teori är att det rörde sig om fd soldater och deras familjer från Tyskland och Ryssland.
Jag måste erkänna att jag har dålig koll på "tattarna" alltså, och kan därför inte uttala mig i fråga. Zigenare däremot är av uppenbara skäl inte att betrakta som svenskar någonstans, och har heller ingen naturlig anknytning hit - varför de bör skickas hem, ungefär som med judarna.
Vad gäller just samerna så tror jag företrädare för partiet har sagt att man kan tänka sig att låta dessa få vara kvar i Sverige med visst självstyre och autonomi ungefär som idag, fast utan andra särrättigheter mot svenskarna. Det finns säkert om man söker här i tråden, men jag har för mig att det var något sådant som diskuterades iaf.