Citat:
Ursprungligen postat av
gral
Stebe2, jag tror inte en sekund på evolutionsteorin! Jag tycker den är helt värdelös! Det är inte den jag diskuterar med dig! Kan du vara snäll att sluta prata om evolutionsteorin och hålla dig till ämnet som du och jag diskuterar. Vi kan kasta paj på evolutionsteorin tillsammans i en annan diskussion!
Det jag vill ha av dig, och som jag frågat efter snart 10 ggr, är modellen som ger förutsägelsen att det inte bör finnas skräp-DNA. Jag vill se motsvarigheten till t = SQRT(2d/g) från mitt tidigare exempel. Modellen som utesluter att ett det tar 10 sekunder för ett föremål att falla 7 meter här på Jorden. Jag vill alltså inte för 7e gången se ditt påstående, utan modellen.
Som ett exempel vill jag gärna se vad det är som utesluter att en designer lagt till en massa skräp-DNA av estetiska skäl. För om vi inte kan utesluta det (och alla andra tusentals skäl till att det skulle kunna finnas skräp-DNA) har vi ju inga förutsägelser, bara dina gissningar om hur han ha gjort!
Nämen vad roligt.
Det är märkligt hur mycket förutfattade meningar man tolkar in i andras inlägg.
Jag ber om ursäkt för detta.
ID är för det första ingen vetenskaplig teori ännu och mycket återstår innan dess.
Som jag nämnt tidigare så har ID liknande problem som evolutionsteorin med att avgränsa teorin så att den skall kunna falsifieras. Och om det man gör denna avgränsning tydlig så att förklaringsmodellerna följer de inomvärldsliga materiella ramarna och gränserna så kommer man nog aldrig att accepteras inom naturvetenskapen.
Detta måste göras för att inte behöva sorteras under pseudovetenskap som jag menar att evolutionsteorin också tangerar.
Spekulationer om exakt vem designern är ska inte behöva göras av naturvetenskapen. Däremot kan man nog förstå en del om designerns egenskaper, förmågor och intelligensnivå.
Så i princip kan man komma fram till att en designer har designat. Sedan kan designern vara jultomten, spagettimonstret, Bigfoot, Gud eller nåt annat. Men där kan vi nog inte få någon vidare hjälp att få svar från vetenskapligt håll.
Angående förklaringsmodellerna så ligger dom alltså på ett filosofiskt plan. Och det är dessa jag refererar till. Kanske finns det några filosofiska teorem som skulle passa.
Men annars har jag nog svårt att hitta det som jag tror du vill ha.
stebe2