2013-08-08, 16:49
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davve321
Intressant då du tidigare sagt att du inte vet någonting om evolutionen!

Du har dock en väldigt intressant diskussion med stebe2.

Jag håller med dig. Det är en diskussion som vi kan ta i särskild ordning. Men det är en helt annan diskussion än den jag har med stebe2.

PS. jag kan verkligen ganska lite om evolutionen.
Citera
2013-08-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Jag håller med dig. Det är en diskussion som vi kan ta i särskild ordning.

PS. jag kan verkligen ganska lite om evolutionen.

Skulle vara intressant att diskutera evolutionen med någon som inte tror på den men samtidigt inte är ID anhängare!

Citat:
Men det är en helt annan diskussion än den jag har med stebe2.

Nej precis därför ville jag heller inte lägga mig i er diskussion. Utan jag konstaterade bara att det var ett lite förvånande uttalande att säga jag tror absolut inte på evolutionen om man kan så väldigt lite om den
Citera
2013-08-08, 17:04
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davve321
Nej precis därför ville jag heller inte lägga mig i er diskussion. Utan jag konstaterade bara att det var ett lite förvånande uttalande att säga jag tror absolut inte på evolutionen om man kan så väldigt lite om den

Klokt! Vi får göra stebe2 tjänsten att separera de två ämnena. Annars kan det lätt se ut som om han försöker föra över diskussionen till att handla om brister i evolutionsteorin snarare än att motivera och försvara ID. Och det vore ju olyckligt.
Citera
2013-08-08, 18:19
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Stebe2, jag tror inte en sekund på evolutionsteorin! Jag tycker den är helt värdelös! Det är inte den jag diskuterar med dig! Kan du vara snäll att sluta prata om evolutionsteorin och hålla dig till ämnet som du och jag diskuterar. Vi kan kasta paj på evolutionsteorin tillsammans i en annan diskussion!

Det jag vill ha av dig, och som jag frågat efter snart 10 ggr, är modellen som ger förutsägelsen att det inte bör finnas skräp-DNA. Jag vill se motsvarigheten till t = SQRT(2d/g) från mitt tidigare exempel. Modellen som utesluter att ett det tar 10 sekunder för ett föremål att falla 7 meter här på Jorden. Jag vill alltså inte för 7e gången se ditt påstående, utan modellen.

Som ett exempel vill jag gärna se vad det är som utesluter att en designer lagt till en massa skräp-DNA av estetiska skäl. För om vi inte kan utesluta det (och alla andra tusentals skäl till att det skulle kunna finnas skräp-DNA) har vi ju inga förutsägelser, bara dina gissningar om hur han ha gjort!

Nämen vad roligt.
Det är märkligt hur mycket förutfattade meningar man tolkar in i andras inlägg.
Jag ber om ursäkt för detta.

ID är för det första ingen vetenskaplig teori ännu och mycket återstår innan dess.

Som jag nämnt tidigare så har ID liknande problem som evolutionsteorin med att avgränsa teorin så att den skall kunna falsifieras. Och om det man gör denna avgränsning tydlig så att förklaringsmodellerna följer de inomvärldsliga materiella ramarna och gränserna så kommer man nog aldrig att accepteras inom naturvetenskapen.
Detta måste göras för att inte behöva sorteras under pseudovetenskap som jag menar att evolutionsteorin också tangerar.

Spekulationer om exakt vem designern är ska inte behöva göras av naturvetenskapen. Däremot kan man nog förstå en del om designerns egenskaper, förmågor och intelligensnivå.

Så i princip kan man komma fram till att en designer har designat. Sedan kan designern vara jultomten, spagettimonstret, Bigfoot, Gud eller nåt annat. Men där kan vi nog inte få någon vidare hjälp att få svar från vetenskapligt håll.

Angående förklaringsmodellerna så ligger dom alltså på ett filosofiskt plan. Och det är dessa jag refererar till. Kanske finns det några filosofiska teorem som skulle passa.
Men annars har jag nog svårt att hitta det som jag tror du vill ha.

stebe2
Citera
2013-08-08, 18:49
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Angående förklaringsmodellerna så ligger dom alltså på ett filosofiskt plan. Och det är dessa jag refererar till. Kanske finns det några filosofiska teorem som skulle passa.
Men annars har jag nog svårt att hitta det som jag tror du vill ha.

stebe2

Tack! Det var allt du hade behövt säga för jag vet inte hur många sidor sedan. Det finns helt enkelt ingen testbar och falsifierbar modell bakom påståendet.
Citera
2013-08-08, 20:37
Medlem
Citat:
Som jag nämnt tidigare så har ID liknande problem som evolutionsteorin med att avgränsa teorin så att den skall kunna falsifieras.

stebe2

Detta stämmer förstås inte. Jag såg någon uttrycka det på det här sättet:

Evolutionsteorin skulle kunna falsifieras om man kunde visa att...

- mutationer inte sker
- även om mutationer sker så är de inte ärftliga
- även om mutationer nedärvs så kan de inte resultera i fenotypisk variation som påverkas av naturligt urval
- naturligt urval inte gynnar individer som är bättre anpassade till sin omgivning
- även om naturligt urval gynnar bättre anpassade individer så kan bättre anpassade individer (vid någon som helst tidpunkt) inte påvisas leda till förändring till nya arter

Kan du sammanställa en liknande lista för ID?
Citera
2013-08-09, 00:50
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Detta stämmer förstås inte. Jag såg någon uttrycka det på det här sättet:

Evolutionsteorin skulle kunna falsifieras om man kunde visa att...

- mutationer inte sker
- även om mutationer sker så är de inte ärftliga
- även om mutationer nedärvs så kan de inte resultera i fenotypisk variation som påverkas av naturligt urval
- naturligt urval inte gynnar individer som är bättre anpassade till sin omgivning
- även om naturligt urval gynnar bättre anpassade individer så kan bättre anpassade individer (vid någon som helst tidpunkt) inte påvisas leda till förändring till nya arter

Kan du sammanställa en liknande lista för ID?

ID skulle kunna falsifieras om man kunde visa att...
- jorden inte passade för organiskt liv
- DNA inte innehåller genetisk information
- etc etc etc

Man använder alltså inte självklarheter för att falsifiera en teori.

Man hade dock chansen och har väl fortfarande chansen att låta skräp-DNAt försöka att falsifiera teorin.

stebe2
Citera
2013-08-09, 01:02
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Tack! Det var allt du hade behövt säga för jag vet inte hur många sidor sedan. Det finns helt enkelt ingen testbar och falsifierbar modell bakom påståendet.

Inte med siffror och beräkningar inom biologin.

Däremot inom fysiken och kosmologin så finns det ganska mycket beräkningar inblandade som bekräftar de oerhört exakt kalibrerade och finjusterade värden som alla olika konstanter har.

Men åter så blir det att leta i böcker och artiklar efter dessa beräkningar.

Matematikprofessorn vid Oxfords University John Lennox har skrivit boken Guds dödgrävare.

Han är ID-are som gillar beräkningar och siffror. Du skulle nog gilla hans bok. Mycket intressant bok som jag tror att du kommer att gilla.

stebe2
Citera
2013-08-09, 02:04
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
- etc etc etc

Man hade dock chansen och har väl fortfarande chansen att låta skräp-DNAt försöka att falsifiera teorin.

stebe2

Du vet inte vad ID är om du tror att det är vad "teorin" förutsäger.

Edit: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&v ed=0CDwQFjAB&url=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fw iki%2FIntelligent_design&ei=5zEEUvyYLIfVswaxwIGAAQ &usg=AFQjCNGxuMw7AUXlwxJUaNjSo3Km0c4BDA&bvm=bv.505 00085,d.Yms
Citera
2013-08-09, 02:54
Medlem
Citat:
- etc etc etc

stebe2

Om allt ID hävdar är att jorden passar för organiskt liv och att DNA innehåller genetisk information så kan du räkna mig till anhängarna. (Inte mycket till vetenskaplig teori, dock.)

Om du dessutom håller med om att det är självklart att det finns positiva mutationer som leder till ny artbildning så skulle jag nog vilja hävda att du mer eller mindre accepterar evolutionsteorin.

Verkar som om jag idag blev ID:are och du evolutionist. Trevligt
Citera
2013-08-09, 07:34
Medlem
udons avatar
Citat:
Googlade på Prometheus och såg att det var en film med Rapace. Beskriver den alltså ungefär liknande tankar?

Är den värd uppmärksamheten 2 timmar?

Om ID kan försöka lite mer disciplinerat hålla sina förklaringsmodeller inom de materiella vetenskapliga gränserna så tror jag att ID kan nå större acceptans.

Eftersom vi människor med vår intelligensnivå troligen kommer att göra allt för att designa ett liv som skulle funka på Mars. Och eftersom det verkar vara en ganska utbredd tro att det skulle finnas intelligent liv på andra platser i vår galax eller i universum så är ju steget inte långt till att tänka att någon intelligens har nått en sådan kunskapsnivå att de haft möjlighet att designa och plantera liv på olika passande planeter i universum.

stebe2

ID har inga vetenskapliga förklaringsmodeller, det är kreationism, punkt slut.

Så du menar alltså att din Gud bara sprang på livet hux flux och sedan började manupilera detta och placerade livet på jorden? Hm, låter farligt nära kätteri det där.

Manupilera liv som människa är ju inte precis samma sak som att en allsmäktig gudomlighet kan göra fad fan h*n vill.

Du verkar ha en väldigt skev bil av vad design är för något. Det vi människor gör med liv håller sig tydligt inom ramarna för vad evolutionen tillåter. Vi kan ju inte precis göra vad som helst
Citera
2013-08-09, 07:56
Medlem
grals avatar
Citat:

stebe2

Vi har ju precis kommit fram till att du inte har en modell som gör den förutsägelsen (till skillnad från exempelvis motsatsen), att det bara är ett påstående från din sida. Och nu fortätter du att rapa upp din felaktiga förutsägelse som om ingenting har hänt. Vi får helt enkelt börja om från början, precis som i alla diskussioner med ID-anhängare.

Här är min fråga som jag redan ställt men som du inte svarat på (och var snäll och byt inte ämne till evolutionsteorins brister):

Vad det är som utesluter att en designer lagt till skräp-DNA av estetiska skäl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in