Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Eftersom det verkar som att man kan ana barriärer och avgränsningar mellan olika slags djur som troligen inte mutationerna kan ta sig "förbi" är IDs förklaring att detta beror på att en intelligent designer vid olika tidpunkter under historien planterat olika slags djur och organismer. Dessa har sedan förändrats och anpassat sig och bildat en stor variation och mångfald.
Man förutsäger att man molekylärbiologiskt skulle kunna tydligt avgöra vilka dessa barriärer är och vilka slags djur och organismer som tillhör de olika slagen och grupperna.
ID skulle i o f s kunna utgå ifrån att designern bara konstruerade den första ur-cellen som sedan utvecklats till all mångfald av liv.
Men eftersom naturen visar ganska tydliga tecken på genetiska barriärer är den första förklaringen mer trolig.
Eftersom man då utgår ifrån att det finns barriärer och att designern konstruerat olika slags organismer vid olika tillfällen så kan man förutsäga att man inte kommer att kunna göra ett komplett och enhetligt släktträd utifrån jämförelser av olika delar av organismer som sammansättningen av bröstmjölk eller jämförelsen av ett visst protein.
Inom fysiken så drar ju ID-förklaringarna mot en intelligent designer som finns utanför vårt universum och vår form av existens.
stebe2
Förlåt stebe2, men det där är ju bara trams.
Om det nu skulle finnas sådana barriärer som du pratar om (jag kan för lite om biologi för att kommentera detta) så betyder inte det att designhypotesen blir mer eller mindre trolig. I så fall blir ju jultomtehypotesen, spagettimonstret, big foot, och allt annat också sant. Designhypotesen måste bekräftas på egna meriter!
Om det finns barriärer betyder det att evolutionsteorin måste ses över (och eventuellt förkastas eller modifieras så att den på nytt fungerar). Du måste förstå skillnaden. Att teori A är dålig betyder inte att teori B är sann. Det kan finnas teori C, D, E, F... X som alla kan förklara barriärerna.
Är detta månne anledningen till att du i alla svar till mig känner att du måste kritisera evolutionsteorin? Att du tror att om du har kritik mot evolutionsteorin som stämmer så blir ID helt plötsligt mer troligt?
Anledningen till att jag påstår att det är trams är också för att du omöjligen kan ha läst något om ID utan att stöta på "God of the gaps" (eller i detta fallet "designer of the gaps). Du har precis beskrivit en God of the gaps-modell som blir mer sann desto dummare du är och ju mindre du vet. Jag antar att du inte vill bygga din världsuppfattning på det.