2013-08-09, 01:03
Medlem
Hej!

Jag behöver tips på axelövningar som inte gör axlarna stela och orörliga. Jag tränar 4ggr i veckan och har gjort det i 3 månaders tid, axlar körs 1 pass i veckan. Jag är väldigt nogrann med att utföra alla övningar korrekt och lyfter hellre lättare vikter för att fokusera rätt rörelse. Jag har ändå lik förbannat börjat känna att det "klickar" lite i axlarna och känner att de är lite orörligare än förut. Tror att det är dax att byta ut några övningar i mitt program ev ändra om det helt så att jag inte drar på mig en skada. Någon som har några synpunkter och kan hjälpa mig?

Mitt axelprogram:

Stående militärpress 4x7

Sittandes "Arnold press" 4x10

Up right row 4x8

Lateral raise + front raise (super set) 4x8
Citera
2013-08-09, 01:09
Medlem
UmadYeaUmads avatar
Klicket i axlarna är absolut inget du behöver oro dig över. Det betyder endast att din leder är välsmorda.

Men du skulle nog kunna minska volymen något. tänk på att det är mycket axlar med i övningar såsom bänkpress och dips.

Jag kör alltid axlar ihop med bröst så jag brukar nöja mig med militärpress 3x10 eller 5x5 och den där övningen när du står upp och håller en EZ-bar och drar den upp till näsan.
Senast redigerad av UmadYeaUmad 2013-08-09 kl. 01:12.
Citera
2013-08-09, 01:12
Medlem
Garnetts avatar
Värmer du upp rotatorcuffarna innan axelpasset?
Citera
2013-08-09, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UmadYeaUmad
Klicket i axlarna är absolut inget du behöver oro dig över. Det betyder endast att din leder är välsmorda.

Okey det var ju skönt att höra!

Citat:
Ursprungligen postat av Garnett
Värmer du upp rotatorcuffarna innan axelpasset?

Min uppvärmning består av att utföra rörelserna i övningarna med 1kg hantlar några reps innan jag börjar. Hur värmer man upp rotatorcuffarna?
Citera
2013-08-09, 08:35
Medlem
Bemwindos avatar
Citat:
Min uppvärmning består av att utföra rörelserna i övningarna med 1kg hantlar några reps innan jag börjar. Hur värmer man upp rotatorcuffarna?
Lite tabu länka till Axon men här visar han skulderuppvärmning som jag tycker funkat bra för mig :
http://www.youtube.com/watch?v=AW4qBsP1CFU

Klickandet behöver du inte bry dig om så länge det inte gör ont.
Citera
2013-08-09, 08:39
Medlem
Dreass avatar
Upright row, varför?
Citera
2013-08-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemwindo
Lite tabu länka till Axon men här visar han skulderuppvärmning som jag tycker funkat bra för mig :
http://www.youtube.com/watch?v=AW4qBsP1CFU

Klickandet behöver du inte bry dig om så länge det inte gör ont.

Axon vet ju vad han pratar om så ska nog testa det där

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Upright row, varför?

Jag tycker att övningen tar och känns bra, men när jag har läst om den så är det flera som säger att den skadar mer än den bygger. Stämmer det?
Citera
2013-08-09, 11:26
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123fantaorose
Jag tycker att övningen tar och känns bra, men när jag har läst om den så är det flera som säger att den skadar mer än den bygger. Stämmer det?
Jag vet inte, jag kör den inte. Känns väldigt onödig.
Citera
2013-08-09, 21:09
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Axon vet ju vad han pratar om så ska nog testa det där

Ja det stämmer ganska bra.
Dåligt rom och belastar rotatorcuffarna mycket. En övning man med gott samvete kan lägga åt sidan.
Citera
2013-08-10, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Ja det stämmer ganska bra.
Dåligt rom och belastar rotatorcuffarna mycket. En övning man med gott samvete kan lägga åt sidan.

Okey, plockar nog väck den. Har du några tips på någon annan övning som kan ersätta den?
Citera
2013-08-10, 10:24
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Okey, plockar nog väck den. Har du några tips på någon annan övning som kan ersätta den?
Lyft åt sidan kanske kan vara nått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in