2013-08-07, 17:34
Medlem
JaffaCallings avatar
Är du svensk? Gå på en utbildning bara...
Citera
2013-08-07, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coe2
Emigrera. Det finns ingen framtid här.
Älskar att höra sånt när man nyss tagit studenten.

Citat:
Ursprungligen postat av JaffaCalling
Är du svensk? Gå på en utbildning bara...
Ey mannen vem är den här utbildning, jag vill ha soc det är min rättighet.

Ja jag är Svensk, så klart. Men jag skall på min f.d skola nu på Måndag och söka en vuxenutbildning inom VVS uppe i Umeå, det är bara att hoppas att min hemkommun är villiga att betala den.
Det är en ettårig utbildning med teori samt praktik, sen två års lärlingstid och efter det gör man ett yrkesprov.
Låter det som ett bra val av utbildning?
Citera
2013-08-07, 17:59
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Du har varit arbetssökande i några månader...

Nu behöver jag lite information om dig och ditt "arbetssökande"

- Hur söker du en anställning?
- Har du bra ansökningshandlingar?
- Har du kontaktat vikarie-/timpoolen i Östhammars kommun?
- Har du körkort?
Citera
2013-08-07, 18:06
Medlem
På den tiden jag var arbetslös blev jag helt passiviserad. Men min handläggare på Arbetsförmedlingen stack en eldgaffel i röven på mig jag var tvungen att ta tag i situationen. Och vips så blev jag uppringd och erbjuden två jobb på samma dag. Roligt att kunna tacka nej för en gångs skull Jag tyckte inte alls om min handläggare innan men i efterhand så är jag faktiskt tacksam.

Passiviteten är förödande när man är arbetslös. Alla motgångar likaså. Det gäller att man aktiverar sig och det kanske man behöver hjälp med. Ifall jag blev arbetslös idag skulle jag vara glad över att gå och plocka skräp eller nåt några timmar i veckan, om inte annat så bara för att träffa lite folk och få lite annat socialt umgänge.

Att slänga iväg klipp- och klistrade ansökningar på internet är nog inte heller så framgångsrikt. Lägg ner lite tid på ansökan och FÖRBERED dig inför intervjun! Det är alldeles uppenbart så här i efterhand att jag inte lade ner tillräckligt med energi när jag sökte jobb innan. (jag klev av skolan ut i arbetslivet i början av nittiotalet om du minns hur det var då).
Citera
2013-08-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Du har varit arbetssökande i några månader...

Nu behöver jag lite information om dig och ditt "arbetssökande"

- Har du körkort?

Jag har mailat, jag har inte sökt så väldans många jobb. Det har varit ett och annat städjobb både i Sverige och i Norge.
Nej verkligen inte, mitt CV och personliga brev är otroligt värdelöst. Har som ingen fantasi öht..
Nej, jag kommer inte därifrån.
- Har du körkort?
Jajjemän, B-körkort.
Citera
2013-08-07, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapsministern
På den tiden jag var arbetslös blev jag helt passiviserad. Men min handläggare på Arbetsförmedlingen stack en eldgaffel i röven på mig jag var tvungen att ta tag i situationen. Och vips så blev jag uppringd och erbjuden två jobb på samma dag. Roligt att kunna tacka nej för en gångs skull Jag tyckte inte alls om min handläggare innan men i efterhand så är jag faktiskt tacksam.

Passiviteten är förödande när man är arbetslös. Alla motgångar likaså. Det gäller att man aktiverar sig och det kanske man behöver hjälp med. Ifall jag blev arbetslös idag skulle jag vara glad över att gå och plocka skräp eller nåt några timmar i veckan, om inte annat så bara för att träffa lite folk och få lite annat socialt umgänge.

Att slänga iväg klipp- och klistrade ansökningar på internet är nog inte heller så framgångsrikt. Lägg ner lite tid på ansökan och FÖRBERED dig inför intervjun! Det är alldeles uppenbart så här i efterhand att jag inte lade ner tillräckligt med energi när jag sökte jobb innan. (jag klev av skolan ut i arbetslivet i början av nittiotalet om du minns hur det var då).

Kanske behöver en eldgaffel i röven jag med, trist att min handläggare fick barn igår.. skulle haft ett möte idag.
Hur menar du med att aktivera sig?
Jag minns inte riktigt, jag är född -93.
Citera
2013-08-07, 18:23
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Du kan inte klaga om du inte har sökt jobb på korrekt sätt. Att bara slentrianmässigt skicka e-postmeddelande och hoppas på att bli anställd är fel strategi.

Först är det viktigt att du har en tilltalande meritförteckning och en bra grund till ett personligt brev.
https://www.flashback.org/t823611

Sen måste du se till att få till en bra presentation av dig själv, gärna en hisspresentation, där du sammanfattar dina erfarenheter och färdigheter kort och koncist.

Försök att utnyttja kontakter, om du har vänner, släktingar eller familj som vet om det finns ett jobb till dig.

Nu är det dags att ringa kommunen och fråga om de kan koppla dig till någon form av vikariepool, eller på annat sätt ta reda på nummer till ansvariga för barnomsorg och äldreomsorg i kommunen.

Om det inte fungerar, hämta telefonboken och kontakta de företag du är intresserade av att arbeta på.
Citera
2013-08-07, 18:32
Medlem
Hajafintens avatar
Men varför gick du inte någon praktisk linje då? Bygg, fordon eller El skulle ju kanske ha passat.
Alla dom utbildningarna är ju busenkla.
Citera
2013-08-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Du kan inte klaga om du inte har sökt jobb på korrekt sätt. Att bara slentrianmässigt skicka e-postmeddelande och hoppas på att bli anställd är fel strategi.

Först är det viktigt att du har en tilltalande meritförteckning och en bra grund till ett personligt brev.
https://www.flashback.org/t823611

Sen måste du se till att få till en bra presentation av dig själv, gärna en hisspresentation, där du sammanfattar dina erfarenheter och färdigheter kort och koncist.

Försök att utnyttja kontakter, om du har vänner, släktingar eller familj som vet om det finns ett jobb till dig.

Nu är det dags att ringa kommunen och fråga om de kan koppla dig till någon form av vikariepool, eller på annat sätt ta reda på nummer till ansvariga för barnomsorg och äldreomsorg i kommunen.

Om det inte fungerar, hämta telefonboken och kontakta de företag du är intresserade av att arbeta på.

Japp, får ta och ringa kommunen imorgon då när jag vaknar.

Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Men varför gick du inte någon praktisk linje då? Bygg, fordon eller El skulle ju kanske ha passat.
Alla dom utbildningarna är ju busenkla.

Jag gick VVS-utbildning i min förra hemkommun, men sedan blev jag skickad på behandlingshem i tre år så då tappade jag motivationen ännu mer och började på Barn & Fritid.
Citera
2013-08-07, 19:45
Medlem
JaffaCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsin0
Älskar att höra sånt när man nyss tagit studenten.

Ey mannen vem är den här utbildning, jag vill ha soc det är min rättighet.

Ja jag är Svensk, så klart. Men jag skall på min f.d skola nu på Måndag och söka en vuxenutbildning inom VVS uppe i Umeå, det är bara att hoppas att min hemkommun är villiga att betala den.
Det är en ettårig utbildning med teori samt praktik, sen två års lärlingstid och efter det gör man ett yrkesprov.
Låter det som ett bra val av utbildning?

Ja, svenskar får lärlingstiden gratis medan invandrare blir knullad av soc och AF för slavarbete.
Kör på den, själv läste jag el och svets i skolan och nu sitter jag arbetslös.
Citera
2013-08-07, 20:54
Medlem
MartinBrices avatar
Regeringen har förstört alla möjligheter till att skaffa ett jobb. Du måste rösta V för att det skall ändras.
Citera
2013-08-08, 23:08
Medlem
När jag gick på gymnasiet i mitten av 90-talet kallade vi "Barn och fritid" för "Barn utan framtid". Verkar inte ändrats sedan dess
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in