2013-08-08, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Tror du verkligen Ida visste att hon skulle råka ut för något hemskt ?
Du är lite väl mycket ibland Kanel-Kalle, får jag föreslå att du kan dra åt helvete ?

Du är inte speciellt smart inser man snabbt.
Läs om, läs rätt.
Försök förstå texten jag skrev, utifrån vad det står, inte utifrån det du tror eller utifrån ditt sätt att tänka.
Tänk större.

Förklarar lite snabbt, tankesättet iallafall.
Umgås man med skit, så får man skit.
Aj för mig är skit, Miggafrii och DB likaså.
Förstår du?
Pma annars. Men inga spydigheter miss.
Citera
2013-08-08, 15:30
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Det är bara i Tyskland där det är ett brott att tillhöra och verka för en [ny-] nazistisk organisation och så som ovan kan inte polisen agera.

Den rimligaste hypotesen är att bara de misstänkta, eller kanske inte ens alla av dem, känner till var kroppen är dumpad. Det vidare nätverket finner förmodligen den möjliga kopplingen besvärande, av politiska skäl. Därför vill de troligtvis distansera sig från detta fall, i vart fall i offentlighetens ljus.

Jag var nog lite otydlig tidigare. Om en medlem av min familj eller en nära vän till mig i mitt nätverk hade begått ett mord eller hjälpt en mördare så är jag övertygad om att jag skulle ha märkt något på den personen och hade inte tvekat att kontakta polisen. Kan man komma hem till sin flickvän, vän eller till sina föräldrar utan att någon av dem ens anar att något onormalt har hänt? Jag tror inte det men jag lever kanske i en bubbla ... Utifrån det anser jag att alla till dem närstående personer ska in på förhör med jämna mellanrum alternativt anhållas för skyddande (vet självfallet att det inte funkar så).

Jag anser inte att det borde vara brottsligt att ha åsikter åt ett visst håll. Alla ska respekteras för sin åsikt eller religiösa tro så länge man inte går från ord till handling. Detta är ju dock inte ett mord kopplat till AJs nazistiska åsikter utan istället utfört p g a att han är ett fegt kräk som borde vara inspärrad på livstid.

1. Hur många var med och brände Volvon?
2. Om alla tre var med så måste det ha funnits en andra bil (tre på mc funkar inte)
3. Vems bil kan de ha använt och vem har kört?
4. Boken av Ingrid Betancourt, vems var den. Någon bör ha sett någon med denna bok.

Jag saknar RDY i tråden!
Senast redigerad av ModerEva 2013-08-08 kl. 15:36.
Citera
2013-08-08, 15:43
Medlem
bokfodrals avatar
I senaste artikeln från Ttela går polisen ut och ber allmänheten om hjälp, de som har brunnar och/eller dammar på sina ägor.
Området som nämns i artikeln är mellan Trollhättan och Grästorp. De häktade har vallats längs (antagligen) Kabelvägen och har olika versioner av hur/vart de har färdats.

Om man tänker sig en tårtbit på kartan med utgångspunkt från Id*s adress och målet är Grästorp - hur vid blir den tårtbiten i slutänden om man då räknar in brandplatsen för kläderna och där de har vallats?

Det var lite därför jag pratade förut om tidsaspekten eftersom AJ setts vid hennes port och nån har också sett blod i trapphuset vid 2-3-tiden och de har högst troligt varit väldigt adrenalinstinna just när de lastat henne i bagageutrymmet för barnet var ju kvar i lägenheten och AJ såg väl antagligen den grannen som observerat honom där han stod och ovanpå det vet AJ att han är känd på den platsen den kvällen/natten via två telefonsamtal.

De har haft mycket bråttom därifrån och därför undrar jag över den här tårtbiten, hur vid den blir vad gäller brunnar/dammar etc.

Om både bilen och kläderna brändes denna natt, så tänker jag tiden de haft på sig att utföra detta + dumpningen av henne och om DB kom till jobbet kl. 8 på morgonen (?) så handlar det om fem timmar ca från det de åkte från hennes port tills han började jobba.

En sån här gång, utifrån aspekten att AJ visste om att han setts på platsen, middag och allt som även Id* skrev statusar om på sin facebook, och barnet som kunde skrikit i högan sky utan att de hörde det sen de åkt - får man inte liiiite tunnelseende då och tänker med ryggmärgen typ fooort, fooort, vi måste dumpa henne nånstans!!!

Eller? Sorry, för långt och rörigt inlägg men det var denna tårtbit jag undrade över, hur snäv den blir.
Citera
2013-08-08, 15:43
Medlem
Chiltons avatar
Enligt flera olika rykten har DB S40 varit sedd här på platsen natten då Id* försvann, tillsammans med en bil till, troligtvis en bil med V8. Enligt fågelkvitter så stod dom på busshållplatsen i ca 20 minuter med bilarna igång.
http://goo.gl/maps/YY118
Några meter in i skogen ifrån busshållplatsen finns denna damm, men är den verkligen tillräckligt djup för att dumpa en kropp?
https://anonfiles.com/file/9b7a1195384ee3070089219c1722db2d
https://anonfiles.com/file/2789f13358de0387288623537be92da1
Citera
2013-08-08, 15:51
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilton
Enligt flera olika rykten har DB S40 varit sedd här på platsen natten då Id* försvann, tillsammans med en bil till, troligtvis en bil med V8. Enligt fågelkvitter så stod dom på busshållplatsen i ca 20 minuter med bilarna igång.
Några meter in i skogen ifrån busshållplatsen finns denna damm, men är den verkligen tillräckligt djup för att dumpa en kropp?

Men så öppet? Och tomgång mitt i natten för två bilar? Verkar vara ett hus som kan se busshållplatsen men i övrigt verkar det tomt och glest med hus mittemot där.

Jag skrev om adrenalin nyss och är man tokstressad och detta pumpar runt, kanske man inte tänker på att dölja sig? Men varför stå med tomgång så länge?

Dammen kanske inte är stor och djup men hon kan ju vara nergrävd i närheten av den? Det är nåt rött där på den första bilden, precis vid vattenkanten.
Citera
2013-08-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Men så öppet? Och tomgång mitt i natten för två bilar? Verkar vara ett hus som kan se busshållplatsen men i övrigt verkar det tomt och glest med hus mittemot där.

Jag skrev om adrenalin nyss och är man tokstressad och detta pumpar runt, kanske man inte tänker på att dölja sig? Men varför stå med tomgång så länge?

Dammen kanske inte är stor och djup men hon kan ju vara nergrävd i närheten av den? Det är nåt rött där på den första bilden, precis vid vattenkanten.
Verkar ju märkligt, betyder isf att någon mer varit på plats för att kunna bedöma att bilarna var där typ 20 minuter, och även sett en del annat.
Citera
2013-08-08, 16:04
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nutte59
Verkar ju märkligt, betyder isf att någon mer varit på plats för att kunna bedöma att bilarna var där typ 20 minuter, och även sett en del annat.

Eller så har de bilar som ev. passerat gett de uppgifterna till polisen som genom det konstaterat att det i så fall rört sig om 20 minuter?
Detta eller så huset/gården mittemot hållplatsen.
Citera
2013-08-08, 16:04
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Kan AJ eller FH tagit MC'n och hämtat FH's Cheva och mött upp?
Eller någon 4:e person?
Om FH inte varit knuten till brottsplatsen hade ju han varit ett troligt alternativ de ringt till.

Är omlastning möjligt?
Citera
2013-08-08, 16:06
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nutte59

Alternativet kan vara att någon som körde för att hämta/lämna någon såg bilarna och på tillbakavägen stod de kvar.
Citera
2013-08-08, 16:07
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Kan AJ eller FH tagit MC'n och hämtat FH's Cheva och mött upp?
Eller någon 4:e person?
Om FH inte varit knuten till brottsplatsen hade ju han varit ett troligt alternativ de ringt till.

Är omlastning möjligt?

Nånting är det ju som gör att man enl. uppgift stått där i 20 minuter med bilarna på tomgång. Har de väntat på nån? Väntat på nån som ska komma med nånting som behövs?

Vilket klockslag ska detta ha varit, tro?

Tillägg: OM ifall en V8, vilka bilar har sån motor?
Senast redigerad av bokfodral 2013-08-08 kl. 16:10.
Citera
2013-08-08, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Häktning är bara ett led i förundersökningen. Åklagaren (förundersökningsledaren) har ganska stora befogenheter, anhålla m.m., men för att frihetsberöva någon för längre tid (häkta) så krävs beslut av tingsrätten, som åklagaren begär i en s.k. häktningsanmälan. Hur åtalet formuleras blir en senare fråga, baserat på förundersökningen. Skyddande av brottsling förutsätter naturligtvis att det finns en (misstänkt) gärningsman och det är ingen större tveksamhet att det är AJ. Den första häktningsanmälan mot AJ var "skäligen misstänkt för människorov" men den gillades inte av tingsrätten och AJ försattes på fri fot (men fortfarande misstänkt). Att åklagaren valde "människorov" är rimligt med tanke på att det kanske inte gick att utesluta att IF levde när hon transporterades bort (tänk på bloddropparna).

Häktningsframställan mot DB och FH innehöll dels "medhjälp till människorov", dels "skyddande av brottsling, grovt brott". Det fanns en skillnad mellan DB och FH i häktningsframställan så till vida att DB ansågs ha en större skuld (i straffhänseende samma som misstänkt gärningsman). Den rimliga tolkningen är att åklagaren ansåg att DB varit mer aktiv (medverkat då kroppen förts ut från lägenheten). Medhjälp för FH del kan avse att han "bara" var chaufför. Tingsrätten gillade inte heller "medhjälp till människorov" och häktningsgrunden blev "skyddande av brottsling, grovt brott". Det är rimligt att tänka sig att det i första hand gäller att de förstört bevis, dvs. bilen.

När AJ häktas i sin frånvaro har åklagaren ändrat häktningsskälet från "människorov" till "mord" vilket antyder att man på något sätt klarat ut att IF rimligen var död vid transporten. Det innebär inte att ev. åtal kommer att rubriceras så, tänkbart är även (grov) misshandel och vållande till annans död (kanske försvararnas linje om man inte yrkar på frikännande). Här kan man tänka sig att DB och FH gjort sig skyldiga till "brott mot griftefriden" men jag tror att åklagaren tills vidare nöjde sig med "skyddande av brottsling, grovt brott" även vid omhäktningen av DB och FH eftersom tingsrätten accepterat det tidigare, skillnaden är nu att man skyddat misstänkt mördare.

Tiden får väl utvisa vad åklagaren kommer att göra, det blir åtminstone en ny häktningsförhandling när AJ förhörts sedan han utlämnats från Polen.

Edit: Det slår mig att "mord" kan användas som rubrik även om IF levde vid borttransporten om "avsikten var att hon skulle dö" (direkt avsikt) eller "man borde inse att hon skulle dö" (indirekt/eventuell avsikt).
OK. tack för klargörandet. Trodde i min enfald att åtalet var mer spikat till häktningsframställan.
Citera
2013-08-08, 16:10
Medlem
Orsas avatar
Citat:

Oklart vad som menas: är det lördag/söndag eller söndag/måndag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in