2013-08-08, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thundercat79
Han som poliserna frågade sa att han höll på i 6-7 timmar. Detta var på TV4 fakta i forensic files.

Troligtvis ett psykologiskt inslag som inte finns vid styckning av älg...
Citera
2013-08-08, 14:41
Medlem
Ramzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Fågelkvitter:
AJ valde att gå in på svenska ambassaden i Warszawa av rädsla för Cl*ff, istället för att återvända själv.
Cl*ff ligger bakom misshandeln av SB i Hjortmosseparken.

Det är fågelkvitter, jag kan inte alls avgöra sanningshalten.

Ditt första påstående stämmer enligt en säker källa. Det andra vet jag ingenting om.
Citera
2013-08-08, 14:43
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Jag tycker att du överdriver risken för att bli stoppad av polis en tidig söndagsmorgon. Någon angav samma argument mot dumpning i älven i Stallbacka industriområde. Uppenbarligen tyckte inte polisen att det var en starkare invändning än att de sökte av älven med vattensökhundar.
Möjligt, jag bara skriver utifrån vad jag själv tror och jag tror att man undviker broarna om möjligt, liksom centrala staden faktiskt. Man ska troligen åt grästorpshållet och man är redan på "rätt" sida centrum vid BO och jag tror det bär emot att färdas i "fel riktning" mer än absolut nödvändigt.

Jag tror ingen begåvad riskanalys gjordes vid tillfället, så mina (korkade?) spekulationer kan gott duga som en av flera hypoteser. Men, som alla andra här i tråden, så kan jag ha fel i mina spekulationer.
Citera
2013-08-08, 14:49
Medlem
Ut mot stallbacka har man också stallbacka bron vilket innebär risken att någon förbipasserande ser vad man håller på. Tror också fortast möjligt tog sig ut ur trollhättan mot grästorp åt.
Citera
2013-08-08, 15:02
Medlem
knasen-58s avatar
Jag läste långt tillbaka i tråden att AJ o DB hade suttit o pratat om hur dom skulle göra o var en kropp skulle dumpas är det någon som vet om det ligger någon sanning i detta???
Citera
2013-08-08, 15:07
Medlem
Jag har sagt från början att jäntan är styckad. Invändningar emot tar jag som nonsens. Att det skulle ta jättelång tid är direkt skitsnack då jag styckat ex antal älgar och råddjur. Jag hade själv övervägt ett sådant tillvägagångssätt. Jag tror att vetskapen om att få sit
Citera
2013-08-08, 15:09
Medlem
Sitta 15 år till livstid avskräcker så pass att man ej behöver vara psykiskt sjuk för att begå just styckning.
Citera
2013-08-08, 15:13
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramzon
Ditt första påstående stämmer enligt en säker källa. Det andra vet jag ingenting om.

Om kvittret ang. rädslan för Cl*ff stämmer, kan den där roadtripen mycket väl kanske vara ett sätt för andra att tro att han inte var i närheten eller ens hemma?
Citera
2013-08-08, 15:17
Medlem
Citat:
Däremot är Hamnbassängerna som många varit inne på eller Stallbackaån som jag själv bl a varit inne på är sannolika platser. (Gallret i slutet av Stallbackaån har nog ingen tänkt på i brådskan) Tyvärr långt från de enda sannolika platserna!

Jag har varit inne på Stallbackaån från början. Snabbast och nästan ingen trafik på Flygfältsvägen.
Citera
2013-08-08, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaBitch
A: Någon har lagt sitt veto i detta redan
B: Ja det kan jag
C: från klockan 15:00 till 23:00 samtalade jag med D.B 3 gånger och vet exakt var han var och vad han gjorde Och jag vet faktiskt tom, var någonstans han skulle varit då och varför han inte var där...

Citat:
Ursprungligen postat av DaBitch
]Du är säker på att DB är oskyldig och du påstår att veta vad han gjorde under den aktuella natten
VISA VART JAG SKRIVIT DET! Skärpning nu för helvete!!!!!!!!!!!
Jag trodde att du hela tiden menade att DB är oskyldig för att du visste vad han gjorde de aktuella tider? Annars hur kan du påstå att han är oskyldig?
Citera
2013-08-08, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Unga flickor (och pojkar med för den delen) tar ibland beslut som i andras ögon inte är så förnuftiga och som skapar problem för dom själva. Att från det ta det till att man får "skylla sig själv" är inte riktigt rättvist!
Det gick nog inte över en natt.
Alltså, hon kände AJ.
Utsatte sig själv för honom och inte minst, utsatte sina barn för honom.
Man måste hålla ihop med familj och vänner.
Inte umgås med kriminella och farliga människor.

Det man har gjort tidigare i livet speglar ofta framtiden.
Tänk på det.
Citera
2013-08-08, 15:20
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slommen
Hade det inte varit bättre att grunden för häktningen hade varit skyddande av brottsling för alla 3 ifall dom nu kan knytas till BP. Men om man inte kan bevisa GM så kan ju den som är misstänkt för detta gå fri om det inte kan bevisas medans man fortfarande kan fälla dom 2 andra för skyddande p.g.a teknisk bevisning på BP. Man kan väl ändra brottsrubriceringen senare om bevis mot GM dyker upp.
Eller kan ÅK tro sig ha så starka bevis att hen tror att det räcker för att åtala för mord? Vilka bevis skulle det kunna vara? Om nu inte nån "talat ut".

Häktning är bara ett led i förundersökningen. Åklagaren (förundersökningsledaren) har ganska stora befogenheter, anhålla m.m., men för att frihetsberöva någon för längre tid (häkta) så krävs beslut av tingsrätten, som åklagaren begär i en s.k. häktningsanmälan. Hur åtalet formuleras blir en senare fråga, baserat på förundersökningen. Skyddande av brottsling förutsätter naturligtvis att det finns en (misstänkt) gärningsman och det är ingen större tveksamhet att det är AJ. Den första häktningsanmälan mot AJ var "skäligen misstänkt för människorov" men den gillades inte av tingsrätten och AJ försattes på fri fot (men fortfarande misstänkt). Att åklagaren valde "människorov" är rimligt med tanke på att det kanske inte gick att utesluta att IF levde när hon transporterades bort (tänk på bloddropparna).

Häktningsframställan mot DB och FH innehöll dels "medhjälp till människorov", dels "skyddande av brottsling, grovt brott". Det fanns en skillnad mellan DB och FH i häktningsframställan så till vida att DB ansågs ha en större skuld (i straffhänseende samma som misstänkt gärningsman). Den rimliga tolkningen är att åklagaren ansåg att DB varit mer aktiv (medverkat då kroppen förts ut från lägenheten). Medhjälp för FH del kan avse att han "bara" var chaufför. Tingsrätten gillade inte heller "medhjälp till människorov" och häktningsgrunden blev "skyddande av brottsling, grovt brott". Det är rimligt att tänka sig att det i första hand gäller att de förstört bevis, dvs. bilen.

När AJ häktas i sin frånvaro har åklagaren ändrat häktningsskälet från "människorov" till "mord" vilket antyder att man på något sätt klarat ut att IF rimligen var död vid transporten. Det innebär inte att ev. åtal kommer att rubriceras så, tänkbart är även (grov) misshandel och vållande till annans död (kanske försvararnas linje om man inte yrkar på frikännande). Här kan man tänka sig att DB och FH gjort sig skyldiga till "brott mot griftefriden" men jag tror att åklagaren tills vidare nöjde sig med "skyddande av brottsling, grovt brott" även vid omhäktningen av DB och FH eftersom tingsrätten accepterat det tidigare, skillnaden är nu att man skyddat misstänkt mördare.

Tiden får väl utvisa vad åklagaren kommer att göra, det blir åtminstone en ny häktningsförhandling när AJ förhörts sedan han utlämnats från Polen.

Edit: Det slår mig att "mord" kan användas som rubrik även om IF levde vid borttransporten om "avsikten var att hon skulle dö" (direkt avsikt) eller "man borde inse att hon skulle dö" (indirekt/eventuell avsikt).
Senast redigerad av Orsa 2013-08-08 kl. 15:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in