Citat:
Ursprungligen postat av
Beow
Knappt 200m VSV om nedersta slussen mynnar en å i Göta älv. Nära åmynningen fanns förr en skjutbana från tiden runt 2:a v.kr. och detta med både en 25m-bana för pistol (SV om ån) och en 50m-bana för kpist (NO om ån). Kulfången/tavelställ på samma sidan som skjutplatsen för pistol. En enkel, gisten träbro över ån fanns alltjämt på plats för åtminstone ett par decennier sedan. Skjutbaneområdet används inte längre och platsen är delvis kraftigt igenvuxen. Området torde vara relativt lågfrekventerat numera, men från den näraliggande kajkanten kan säkerligen ännu idag en och annan gädda eller storvuxen abborre nappa. En bit uppströms längs ån (som där rinner i botten av en djup "ravin") fanns förr en bro för biltrafik över ån. För några år sedan revs emellertid denna och en gång-/cykelbro anlades i dess ställe, och denna nya bro är omöjlig att passera med bil. Så oavsett vilken väg man tar sig hit på, så är båda bilvägarna nuförtiden av typen återvändsgränd. Vill bara nämna detta f.d. skjutbaneområde med bl.a. en 5-6m bred å eftersom jag har en personlig god kännedom om det.
Det är Ryrbäcken som mynnar ut där och där finns också ytterligare en ingång till avlopps-tunnelsystemet. Det finns ju en sån nära BP. (jag antyder INTE att någon tagit sig genom stan DEN vägen!) Jag har svårt att tro att man dumpat där, då man i så fall fått dumpa från bron om man inte ska bära långt.
Jag tror inte heller man tagit sig väster om kanalen/älven, då passagerna dit/därifrån är lite av nålögon och man nog vill undvika sådana utifall någon slagit larm.
Däremot är Hamnbassängerna som många varit inne på eller Stallbackaån som jag själv bl a varit inne på är sannolika platser. (Gallret i slutet av Stallbackaån har nog ingen tänkt på i brådskan) Tyvärr långt från de enda sannolika platserna!