2013-08-07, 06:39
Medlem
Vänersborgares avatar
Nu skriver TTELA om denna tråd och fynden utanför Grästorp.

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2281206-han-hittade-fynden
Citera
2013-08-07, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Sant. Det finns dessutom en del som talar för att FH inte känner till dumpningsplatsen. "Det två vet är en hemlighet, det tre vet, vet alla". FH blev i så fall inkallad som chaufför med körkort utan att från början veta vad det handlade om ("hämta något hos IF") och mot sin vilja blev det sedan för sent att ångra sig. Kom också ihåg att den första häktningsframställan innehöll "medhjälp till människorov" och att FH hade lägre nivå (ett kryss mindre) på misstanke jämför med DB som åklagaren ville häkta för grovt brott. Nu accepterade i och för sig inte tingsrätten medhjälp till människorov men häktningsframställan byggde naturligtvis på förhören med de misstänkta. Kanske hade FH medgivit att de "kommit till platsen" som åklagaren senare uppgav.

Slutsats. Man åkte tillbaka till DB bostad och släppte av FH som troligen åkte hem igen (om han bodde hos sin flickvän så har hon säkert vittnat om när FH var borta "på fest hos DB"). Om FH kallades in för att han hade körkort så har AJ och DB åter igen samma problem, måste undvika att bli stoppade med lik i lasten. Dumpningsplatsen bör därför inte ligga väldigt långt borta från DB bostad. Eventuellt fick FH hjälpa DB med bilbranden senare på kvällen.

Det är ev. också tänkbart att AJ skötte dumpningen helt själv. Fundera också på varför FH blev misstänkt så tidigt att han anhölls i sin frånvaro samtidigt med DB när åklagaren till sin besvikelse inte lyckades få AJ häktad. Den brunna bilen hade kopplats till DB, men varför känner polisen till FH?Gola
på polare?

Vet inte om dessa herrar bryr sig så mycket om att köra med eller utan körkort. Tycker att det varit ganska glest med information och en tystnad i media från polis och åklagare. tror polis och åklagare har mera att gå på en vad som framkommit hittils. Dem har inte nämt mera än nödvändigt och det som nämts har väl varit i samband med häktningsbesluten och vid eventuella tips som framkommit från allmänheten.
Jag tror det är lättare att ljuga om det man vet, än det man inte vet, därav så tror jag alla tre har lika mycket information att ge. sedan ska man nog ha klart för sig att även om åklagare och polis har tiden att arbeta emot, så är dem också väldigt taktiska i sitt sätt att komma framåt.
Citera
2013-08-07, 06:49
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjarnkoll
Vet inte om dessa herrar bryr sig så mycket om att köra med eller utan körkort. Tycker att det varit ganska glest med information och en tystnad i media från polis och åklagare. tror polis och åklagare har mera att gå på en vad som framkommit hittils. Dem har inte nämt mera än nödvändigt och det som nämts har väl varit i samband med häktningsbesluten och vid eventuella tips som framkommit från allmänheten.
Jag tror det är lättare att ljuga om det man vet, än det man inte vet, därav så tror jag alla tre har lika mycket information att ge. sedan ska man nog ha klart för sig att även om åklagare och polis har tiden att arbeta emot, så är dem också väldigt taktiska i sitt sätt att komma framåt.

Skillnaden är att om man stoppas utan körkort så får man inte köra vidare vilket inte är så bra med komprometterande last.
Citera
2013-08-07, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Skillnaden är att om man stoppas utan körkort så får man inte köra vidare vilket inte är så bra med komprometterande last.

Nej det är sant.
Citera
2013-08-07, 06:54
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernbo
Flashback är ingen domstol.
Det vet väl alla hörru! Men man kan ju bli dömd av andra människor för det och då inte i juridisk mening. Skämtade du när du tillrättavisade en annan fb:are med din kommentar eller?
Citera
2013-08-07, 07:22
Medlem
Disasterbators avatar
Några förtydliganden eftersom jag ser att vissa drar iväg i sina spekulationer beträffande bilderna som jag och andra lagt upp i tråden.

Brädorna vid bilbranden har legat länge och har inte kommit dit vid brandtillfället. Ursprungsfrågan från mig när jag lade upp bilden var om FH kanske hade kännedom om platsen innan branden utifrån att han dumpat skräp där tidigare. Det handlar om att spekulera i varför man valde just denna platsen. Sedan har spekulationerna skenat iväg lite i tråden.

När det gäller stänkskyddet så är det inte en detalj som har "hittats" eller "missats" av polisen. Det ligger väldigt synligt. Att det inte missats vet jag eftersom jag gjorde ett fynd av något annat i närheten av stänkskyddet som polisen var där och hämtade. Jag kommer inte att tillkännage vad jag hittat i dagsläget. Det är ingen "smoking gun" för fallet och det är inte ens säkert att fyndet kan kopplas till detta brottet.

Skulle vara intressant att få reda på om stänkskyddet låg där när RDY var på platsen. Han var där ganska tätt inpå branden.

Beträffande den andra plastdetaljen som finns på brandplatsen så är det inte en komplett detalj. Det är en del av något som sitter under en bil som skrapats loss mot t.ex. en sten. Kanske från plastskydd under motorn eller från en sidokjol. Inga texter eller siffror finns på denna del.
Citera
2013-08-07, 07:40
Medlem
TigerKids avatar
Man kan förstås inte utesluta att (någon av) herrarna dumpat på platsen tidigare. Men samtidigt är det så vanligt att sådana grovsopor dumpas. Färgen är vanlig (i sverige på landet så är det falurött och herrgårdsgult som gäller) och typen av plankor vanlig. Skulle inte slösa tid på att spekulera om det...

Att bränna kläder i skogen däremot är ovanligt - inte en vanlig fuldumpning.
Citera
2013-08-07, 07:43
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänersborgare
Nu skriver TTELA om denna tråd och fynden utanför Grästorp.

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2281206-han-hittade-fynden

En eloge till RDY och alla andra där uppe som är ute i skog och mark och till den som känner DB och tipsade RDY! Fler såna efterlyses!

Trots tatueringar i ansiktet kan nog DB flytta till någon annan ort utan att någon där vet vem han är. Många här nere följer t ex utvecklingen i fallet men bara genom att läsa Trollhättans tidning på nätet. Det jobbiga för dem alla blir nog att inte riktigt veta om någon vill hämnas och i så fall när. Pest eller kolera, hämnd från AJ för att ha pratat eller från anhöriga till I*a? Ni som känner de inblandade vet väl vad som är värst.

Om nu FH "bara" hjälpte till genom att köra en sträcka är han lika skyldig som DB. FH kunde vänt bilen och ringt 112 vilket han inte gjorde. Det visar att han struntar högaktningsfullt i om andra lever eller dör. Det enda rätta nu är att berätta exakt vad som hände.
Citera
2013-08-07, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirugumi
En undran. När man sitter häktad, blir man då förhörd varje dag? Eller lämnas man ifred?
Fattar inte hur de orkar hålla tyst.
När jag har varit häktad så försöker de mer psyka. De är vänliga men fåordig. Första förhöret satt de mig på en stol, sa inget och bara tittade i kanske 15 min med följdfrågan om jag visste varför jag var där. Blev inget sagt så nästa förhör blev efter 4 dagar. De mörar upp en. Men nu är detta brott av allvarligare börd
Citera
2013-08-07, 08:15
Medlem
Grotrockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotrocken
Lite bilder från Göta Älv/Kanalen och dess närhet tagna idag för att de som inte känner till området skall få en bättre uppfattning om hur det ser ut. Polisen har varit i detta område idag och sökt med hundar både på land och med båt i vattnet. Ingen aning om sökningen gav resultat.
På kartan finns ringar med nummer för att hitta vad bilderna visar.
Bild 1: https://anonfiles.com/file/528b215116fae28cfcdbed70b19f79e6
Bild 2: https://anonfiles.com/file/09e5ac6dbafc73b784bbff07381d5f43
Bild 3: https://anonfiles.com/file/fda1d405280933a91f55eaee725c394f
Bild 4: https://anonfiles.com/file/c701394324527da216654deb1cb1aa10
Bild 5: https://anonfiles.com/file/06fccbfdcbf25ddf9f0df33ee3ee3451
Bild 6: https://anonfiles.com/file/8811ba9adfe2861d476223b4792d7cd5
Bild 7: https://anonfiles.com/file/1e78fa7eec86fddbff82143d98390a07
Bild 8: https://anonfiles.com/file/ac8b1edf3d0d1b5bc53f2d9b4f22500a
Karta: https://anonfiles.com/file/ee8f4922d4a7ebf9091c20c2e85686c4

Hoppas att det fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid

Bra jobbat!

Det där ser intressant ut... Verkar relativt ödsligt, man kommer med bil ända fram? Djupt direkt vid kajen antar jag (till skillnad från en långgrund sjö, t ex.)

Ja det går att ta sig ända ner till vattnet vid punkt 2 och vid punkt 7/8 är det ett tiotal meter. Det finns gott om gamla emballage för fiskedrag och annan fiskeutrustning så platserna är nog välkända i fiskekretsar. Det hade regnat till 23-tiden på kvällen så det var förmodligen färre människor än en normal sommarnatt ute den natten. Om man kör runt med ett lik i bilen vill man förmodligen bli av med det så fort som möjligt. De har ju inte en aning om hur långt försprång de har gentemot polisen. Om någon hade sett när de lastade bilen så kunde polisen redan vara efter dem innan de lämnade gatan. Det kan även vara så att de har varit nere i hamnen och "rekat" för att inse att det inte var en lämplig plats. Och att någon bevittnat detta vilket kan vara anledningen till att polisen söker i området.
Citera
2013-08-07, 08:56
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Byxans ord gör ingen större skillnad för min del då han hänvisar till ull-strumpa som inte bekräftar.
Jag ville inte tjafsa då jag fick intrycket att Byxan81 själv hade besökt trapphuset. När sen detta inlägg dök upp bekräftade det grannens uppgift om att det finns två vindslägenheter i 52:an.
Citat:
Ursprungligen postat av Magneticsystem
Det har pratats flera ggr, här i tråden om hur många lägenheter det finns på vån 4 i BO´s trappuppgång. Då porten är låst (gissningsvis för att hålla nyfikna borta) så kunde jag bara läsa på tavlan vid entreplan. Det är två lägenheter överst, det står inget i porten om ifall att någon prenumererar på någon tidning.

så nu kan ni spåna vidare på/släppa det
Citera
2013-08-07, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det vet väl alla hörru! Men man kan ju bli dömd av andra människor för det och då inte i juridisk mening. Skämtade du när du tillrättavisade en annan fb:are med din kommentar eller?

En så trist ton och ett så trist sätt att se på saker...
Vart finns logiken att döma innan dom fallit?... Vi vet ju inte sanningen än!
Vad har vi för rätt att döma utifrån spekulationer?
För det är just det , det faktiskt är... Spekulationer.
Ha gärna ideer... men blanda för guds skull inte ihop dom med sanning... För då e ni helt fel ute!
Alla människor är inte lika.... Och ingen har rätt att döma någon för etc. tatueringar i ansiktet.
Några ord att tänka på?.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in