2013-08-07, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Nackdelen med dumpning i A-brunnar är risken för igensättning. Stopp. Då kommer gatukontorets gubbar med fiberoptiken.

Det skulle f.ö. vara kul att få veta hur pass många gatubrunnar du har öppnat med kobenet, utan att stöta på problem.

En A-brunn och en med galler precis utanför min tomt. (det är inget jag brukar göra)

Brunnar som sitter i vägbanor, svetsas de fast lite för att ej locket skall hoppa upp när lastbilar kör över?
Citera
2013-08-07, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hotnutmix
Kanske missförstår dig nu (trött) men hela mitt inlägg gick ju ut på att jag inte håller det som troligt att dom sänkt henne i kanalen. Det du har fetat var ju en fråga om någon visste ifall det har skett tidigare i THN.

Om jag ändå skall svara på din fråga så finns det mycket skrot i området. Men som sagt, jag tror inte att dom åkte till hamnen.

Jag var nog otydlig, menade om det förekommit tidigare att gärningsmannen sänkt sitt offer med tyngder. Dock ej i THN utan i Sverige överhuvud taget? Det känns som att om man ska sänka offret med tyngder så bör mordet varit planerat.
Citera
2013-08-07, 01:26
Medlem
ab12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thundercat79
Jag erkänner att jag tog fel på stänkskyddet, kollade från mobilen på en för otydlig bild.

Förmodligen har stänkskyddet inget med försvinnandet att göra så detta är nog off-topic nu.
Känner du igen den andra delen som låg i diket vid vägen? Ser ut att kunna vara någon täckkåpa av något slag men svårt att se om den är av plast. Det runda hålet förbryllar lite, jag hade för ett par veckor sedan nere hela framvagnen på en V40 men jag kan inte placera den här grejen. https://anonfiles.com/file/072b014df92b46042e908644325dc4bd
Citera
2013-08-07, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ab12
Eller så har det legat en hög med brädor på kärran när de helt plötsligt behövde den. Upp till Hunneberg, vräka av ett lass brädor för att lägga kroppen i botten och på med brädorna igen. Förutom några som inte får plats / glöms i all hast. Möjligheterna är oändliga...

Edit: Men de som har undersökt brädorna noggrannare kanske har vänt på någon och sett hur marken ser ut under. Är det gråsuggor och annat där kan nog brädorna avfärdas från den här händelsen.

Edit2: Såg just de senaste bilderna, det har ju bildats ett helt kulturlager ovanpå de understa brädorna så de har nog legat där en stund ja.

Det var ett tag sen brädstumparna låg i en prydlig liten stapel. De har roterat många varv sen dess. Frågan är dock hur lösandet av brädmysteriet ska kunna lösa mordet på Id@.
Citera
2013-08-07, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ab12
Känner du igen den andra delen som låg i diket vid vägen? Ser ut att kunna vara någon täckkåpa av något slag men svårt att se om den är av plast. Det runda hålet förbryllar lite, jag hade för ett par veckor sedan nere hela framvagnen på en V40 men jag kan inte placera den här grejen. https://anonfiles.com/file/072b014df92b46042e908644325dc4bd

Jag känner inte igen den. Hade velat sett den från andra hållet också. Det vita på den skulle kunna vara lim eller från tejp.
Citera
2013-08-07, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thundercat79
En A-brunn och en med galler precis utanför min tomt. (det är inget jag brukar göra)

Brunnar som sitter i vägbanor, svetsas de fast lite för att ej locket skall hoppa upp när lastbilar kör över?

Nej, det räcker med vägsalt och sand som har masserats in i skarven runt brunnslocket av hundratusentals bildäck för att locket ska sitta som berget. Det beror på A-brunnens belägenhet och när den sist öppnades hur pass lätt den är att öppna. Tippningsrisken är så nära noll som det går att komma.

Det viktigaste i detta sammanhang är dock att A-brunnar är en synnerligen olämplig dumpningsplats. En rimlig förmodan är att NSF-gänget har snöat en hel del på olika dumpningsmetoder. Crowdsourcing...
Citera
2013-08-07, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirugumi
En undran. När man sitter häktad, blir man då förhörd varje dag? Eller lämnas man ifred?
Fattar inte hur de orkar hålla tyst.

Nä det blir man inte. Man kan sitta i veckor utan förhör om det är så. De verkar prata men har olika versioner???
Är man skyldig så ljuger man in i det sista och för vissa av oss trots att man överbevisas.....
Kanske ljuger alla tre.... Kanske ljuger två..... Skulle ge nästan vad som helst för att höra vad dom sägs......
Citera
2013-08-07, 04:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kirugumi
En undran. När man sitter häktad, blir man då förhörd varje dag? Eller lämnas man ifred?
Fattar inte hur de orkar hålla tyst.
Kan nog ingen svara på.
Men när jag satt häktad så va det ett förhör eller två i veckan, första veckorna.
När det gäller mord så är det säkert oftare.
Citera
2013-08-07, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hotnutmix
Det som talar emot kanalen i mina ögon är utbudet av platser. Väljer man att åka ner till hamnen och någon skulle befinna sig i närheten så får man ju vända fort vilket skulle verka väldigt misstänksamt. Det blir även svårt att hitta någon annan för tillfället "bra" plats i närområdet.

Det var ju ändå natten mot Söndag, så att fulla människor rör sig längs cykelbanan som går hela vägen fram till kajen eller på Knorren tvärs över älven är inget konstigt. Kör man mot Hunneberg, Åsaka eller Grästorp så finns det väldigt mycket platser att välja mellan. Skulle det stå någon bil där man först tänkt stanna så är det lättare att bara fortsätta förbi till nästa ställe utan att det väcker någon större misstänksamhet. Tror inte heller att folk som bor längs allmänna vägar sitter och antecknar bilar som kör förbi på nätterna.

Hamnen däremot är ju en återvändsgränd och folk skulle nog kunna ge ett bra signalement om dom såg någon vända i panik just där. Sen skulle ju även folk som befinner sig på Knorren kunna se en eventuell dumpning utan att gärningsmännen är medvetna om detta.

Men visst är det möjligt, jag har aldrig varit i en sådan situation så det är ju omöjligt att sätta sig in i hur dom tänkte.

Någon som vet ifall det har hänt tidigare att någon sänkt en kropp i kanalen med tyngder? Uppväxt i THN och kan faktiskt inte minnas annat än drunkningsolyckor och självmord.

Även jag är uppvuxen i Trollhättan och har cirkulerat en hel del även i stadens periferi.

Dina ord är väl valda och jag instämmer helt.
Citera
2013-08-07, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fliisa
Det är väl inte helt orimligt att tro att de har enats om en story men när man sedan sitter där ensam i sin cell känns det viktigare att rädda sitt eget skinn. Även om man i princip håller sig till planen vinklar man till egen fördel. Då blir det tre olika historier. Plus att frågeställningen antagligen inte är som man tänkt sig.

Frågan är hur FH och DB resonerar, vågar de svika AJ? En dag kommer han ju ut igen...

Att deras olika versioner av händelseförloppet inte stämmer överens påvisar naturligtvis att någon, några eller alla ljuger. Därifrån är steget mycket långt till att någon ska sluta ljuga och avslöja var Id@s kropp är dumpad. För DB, som har sin livshistoria tatuerad i ansiktet, är steget förmodligen alltför långt. Det må så vara att golare inte har några polare, men jag tvivlar på att de som i detta tragiska fall inte golar kommer att få så värst många nya dödspolare. Inte heller lär DB kunna maskera sin gaddade nuna med ett nyodlat helskägg och flytta till någon annan ort i [miss-] Fosterlandet. Lite svårt att börja om från början, att starta en ny karriär... Alla kommer ju att veta att han inte golade. Vad det var som han inte avslöjade.

När detta dilemma har hunnit sjunka in i häktescellens ensamhet finns det trots allt en liten chans att DB lättar sitt hjärta, men risken för att han tar sitt eget liv är nog större. Han är redan dömd. Av Flashback.
Citera
2013-08-07, 05:04
Medlem
Bernbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Att deras olika versioner av händelseförloppet inte stämmer överens påvisar naturligtvis att någon, några eller alla ljuger. Därifrån är steget mycket långt till att någon ska sluta ljuga och avslöja var Id@s kropp är dumpad. För DB, som har sin livshistoria tatuerad i ansiktet, är steget förmodligen alltför långt. Det må så vara att golare inte har några polare, men jag tvivlar på att de som i detta tragiska fall inte golar kommer att få så värst många nya dödspolare. Inte heller lär DB kunna maskera sin gaddade nuna med ett nyodlat helskägg och flytta till någon annan ort i [miss-] Fosterlandet. Lite svårt att börja om från början, att starta en ny karriär... Alla kommer ju att veta att han inte golade. Vad det var som han inte avslöjade.

När detta dilemma har hunnit sjunka in i häktescellens ensamhet finns det trots allt en liten chans att DB lättar sitt hjärta, men risken för att han tar sitt eget liv är nog större. Han är redan dömd. Av Flashback.

Flashback är ingen domstol.
Citera
2013-08-07, 05:55
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjarnkoll
Tror inte flera är inblandade i detta, dem är tre, vilket är två för mycket.

Sant. Det finns dessutom en del som talar för att FH inte känner till dumpningsplatsen. "Det två vet är en hemlighet, det tre vet, vet alla". FH blev i så fall inkallad som chaufför med körkort utan att från början veta vad det handlade om ("hämta något hos IF") och mot sin vilja blev det sedan för sent att ångra sig. Kom också ihåg att den första häktningsframställan innehöll "medhjälp till människorov" och att FH hade lägre nivå (ett kryss mindre) på misstanke jämför med DB som åklagaren ville häkta för grovt brott. Nu accepterade i och för sig inte tingsrätten medhjälp till människorov men häktningsframställan byggde naturligtvis på förhören med de misstänkta. Kanske hade FH medgivit att de "kommit till platsen" som åklagaren senare uppgav.

Slutsats. Man åkte tillbaka till DB bostad och släppte av FH som troligen åkte hem igen (om han bodde hos sin flickvän så har hon säkert vittnat om när FH var borta "på fest hos DB"). Om FH kallades in för att han hade körkort så har AJ och DB åter igen samma problem, måste undvika att bli stoppade med lik i lasten. Dumpningsplatsen bör därför inte ligga väldigt långt borta från DB bostad. Eventuellt fick FH hjälpa DB med bilbranden senare på kvällen.

Det är ev. också tänkbart att AJ skötte dumpningen helt själv. Fundera också på varför FH blev misstänkt så tidigt att han anhölls i sin frånvaro samtidigt med DB när åklagaren till sin besvikelse inte lyckades få AJ häktad. Den brunna bilen hade kopplats till DB, men varför känner polisen till FH?Gola på polare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in