2013-08-03, 13:01
Medlem
Hej!

För att göra en lång historia kort, ätit venlafaxin i 4 månader, ligger idag på 150+37,5mg. Höjde senast med 37,5mg för 5 dagar sedan. Höjde pga att läkaren konstaterade att jag inte fått den balans i sinnet som man bör få av denna medicin samt min depression och trötthet kommit tillbaka. Hon sa även att man mår som en bergodalbana första veckorna med bra dagar och dåliga dagar.
Tanken är för att slippa biverkningar att jag ska höja ytterliggare 37,5mg om ett par veckor så totalt 225mg.

Mår nu konstant dåligt pga att jag är så himla trött, orkeslös och känns som bomull i huvudet. Känner mig som en zombi typ halva dagen, tar medicinen vid 07 och fram till 13-14 är jag som i ett vakum. Gör ärenden och småsaker men klarar inte av mer och har inte kunnat gå tillbaka till mitt arbete..

Är desparat att få bukt med denna trötthet. Har prövat mildare varianter såsom energidryck, mängder av kaffe, koffeintabletter och magnesium recip men ingen lycka. Har nu beställt hem från en träningssida en energiboost tablett med stark koffein och annat i. Vet inte vad jag ska ta mig till..

Har ni några tips och råd för att få bort denna trötthet? Orkar inte bara sitta och vänta på att tabletterna ska börja verka..

Jättetacksam för Alla svar!!!
Citera
2013-08-03, 16:31
Medlem
Chelskeys avatar
Det är ju ett vanligt problem av antidep. Jag upplevde mig också tröttare på Venlafaxinen än någon annan anti dep jag prövat.

Mitt råd, är kanske att du borde be om Cymbalta, eller pröva en SSRI? Det finns ingen "huskur" mot detta tyvärr. Men jag upplevde venlafaxin som den absolut värsta medicin jag någonsin tagit. Kommer aldrig röra skiten igen!
Citera
2013-08-03, 17:57
Medlem
Kanske en dum fråga men vad är SSRI?
Citera
2013-08-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victoria3
Kanske en dum fråga men vad är SSRI?

Selective serotonin reuptake inhibitor

Stövel-Anders
Citera
2013-08-03, 18:48
Medlem
Fick ett tips om voxra. Kanske går dessa två att kombinera?
Citera
2013-08-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victoria3
Fick ett tips om voxra. Kanske går dessa två att kombinera?

yes! jag kombinerade voxra och venlafaxin ett tag och det var en jättebra kombo.
Citera
2013-08-04, 21:16
Medlem
lithionits avatar
jobbigt

Om det fortsätter såhär tror jag det är dags att byta, det är väldigt olika hur man reagerar vissa mår toppen på en medicin som i gengäld bara ger biverkningar för en annan.

Vad har du testat innan? Man får ofta testa sig fram innan man hittar rätt i "djungeln" av psykofarmaka.
Citera
2013-08-04, 23:42
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
jobbigt

Om det fortsätter såhär tror jag det är dags att byta, det är väldigt olika hur man reagerar vissa mår toppen på en medicin som i gengäld bara ger biverkningar för en annan.

Vad har du testat innan? Man får ofta testa sig fram innan man hittar rätt i "djungeln" av psykofarmaka.

Ja, det är extremt jobbigt. Har testat flera SSRI, Venlafaxin, Voxra, Mirtazapin, Buspiron och anafranil. Den värsta var Venlafaxin. Extremt mycket biverkningar.. Anafranilen kände jag absolut ingenting på , trots att jag tog 125 mg av den. Inte ens biverkningar.

Voxran var jättebra motivationshöjjare, men gav mig panikattacker efter ett tag..

Tillbaka på cipralex nu, och hade gärna kombinerat med Voxran. Eftersom jag enbart tog voxra när jag åt den, så hade jag ingen medicin mot min ångest så att säga. Frågan är nu om jag kan kombinera den med Cipralex. Tanken är då, att eftersom cipralexen biter bra på min ångest, men gör mig något omotiverad och slö, så kanske de kan funka bra ihop? Eftersom voxran fick mig att bli mer aktiv.

Vad tror ni? Kan dessa två mediciner göra sig bra tillsammans?
Citera
2013-08-04, 23:43
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
yes! jag kombinerade voxra och venlafaxin ett tag och det var en jättebra kombo.

Varför slutade du?
Citera
2013-08-04, 23:45
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle

Jag hade också rekomenderat denna kombo. Voxran kan dock ge ökad ångest och panik. Men i kombination med venlafaxinet, så tar de kanske ut varandras negativa egenskaper?
Citera
2013-08-05, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chelskey
Varför slutade du?

jag hade för många mediciner enligt min läkare, så jag blev tvungen att välja
Citera
2013-08-07, 00:22
Medlem
Chelskeys avatar
Citat: