2013-08-06, 22:25
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Först frågade jag: "Det finns två åklagare i det aktuella brottmålet. Vilken åklagare återges i domen?".
Då fick jag domen.
Fortsatte: "Tack för domen, men det var inte den jag bad om. Jag hade domen redan. Vänligen svara på min fråga".
Fick svar: "Det finns inga åklagare i förvaltningsmål. Menar du vilka domare som medverkat i domen ?".
Fortsatte: "Nej, jag menar den åklagare som refereras i domen. Det står t.ex. 'Åklagaren avstyrker bifall till överklagandet...'. Vilken åklagare avses? Vem representerade åklagarsidan i det aktuella brottmålet?".
Fick svar: "Han heter H*kan N*man".

Ojojoj...säger jag bara. Personen du talade med, måste ha talat i nattmössan. Den åklagare som avses i domen - och som avstyrkte bifall - kan inte vara någon annan än förundersökningsledaren (som det hänvisas till flera gånger i domen) och hon heter Ulrika Schönbeck.
Citera
2013-08-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Dagens smarta mobiltelefoner kan innehålla massor av GPS data. Klickar jag på applikationen Väder nyhetstjänsten på min mobil visar den ortnamnet där jag befinner mig, temperatur samt väderprognos för en hel vecka.

Att spåra personers geografiska rörelser via gps data i deras mobiltelefoner torde vara nytt och oprövat rättsligt. Är det någon som vet mer om detta? För att få tillgång till flera mobila nättjänster måste man godkänna att mobilen kopplar upp via satellit till Google som får telefonens geografiska koordinater. Men jag är helt okunnig om i vilken utsträckning Google sparar gps-data och hur länge i så fall.

Kan det i det här fallet finnas loggat gps-data i mobiltelefonen, eller hos ett tjänsteföretag, som mtGM inte varit medveten om och som motsäger delar - t o m stora delar - av hans berättelse? :unsure:

Det kan finnas internationella säkerhetsskäl (terroristbekämpningen) att inte avslöja hur j-la övervakade vi faktiskt är med koordinater och allt. ;)
Trötta polisen i boden vet knapot vad Facebook är... Hoppas verkligen de kallat in IT-experter! Vet de exempelvis att de kan se de senaste inloggningssätten på facebook? Vilka enheter man loggat in med? Ipnummer? Macadresser? Vet de något överhuvudtaget om elektroniska spår? Skulle inte tro det... För i så fall hade de beslagtagit VB:s alla möjliga datorer/telefoner/routrar i hemmet, vilket de bevisligen inte gjort. Kort och gott: de har inte fattat ett jota om det.
Citera
2013-08-06, 22:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Apbra jobbat!

Har du tid någon dag kan du väl fråga dem lite om motiveringen till avslaget gällande en till försvarsadvokat. Eller kanske ingen mening att göra det?
Tack!

Vem ska jag fråga?
Citera
2013-08-06, 22:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Ojojoj...säger jag bara. Personen du talade med, måste ha talat i nattmössan. Den åklagare som avses i domen - och som avstyrkte bifall - kan inte vara någon annan än förundersökningsledaren (som det hänvisas till flera gånger i domen) och hon heter Ulrika Schönbeck.
Konversationen skedde skriftligt.

Nej, det var den person som representerade åklageriet i Kammarrätten som avsågs.
Citera
2013-08-06, 22:34
Medlem
Citat:
Problemet just nu är inte antalet advokater. 100 advokater skulle inte göra någon skillnad. Problemet är att försvaret inte får ta del av FU. Den misstänkte kan ändra sin historia kan ju gälla alla FU. Varför får inte försvaret ta del av FU i just denna? Och varför lämnade åklageriet en annan historia i Kammarrätten?

Svara igen på denna...
NJA...
Såklart att fler advokater kan arbeta med olika spår som kan fria KJ,
Även fast de inte får ta del av FU.
Ju fler advokater dessto fler trådar kan följas upp, och ju fler hjärnor, desto högre IQ... Infallsvinklar...ideer osv.
Tiden är viktig, advokaten de har nu lär ju inte hinna med att följa upp allt.
Jag börjar misstro åklagarna å det grövsta.
Citera
2013-08-06, 22:41
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Konversationen skedde skriftligt.

Nej, det var den person som representerade åklageriet i Kammarrätten som avsågs.

Att agera springpojke är ju en helt annan sak än att vara den person som (i domen) sägs ha avstyrkt bifall.
Citera
2013-08-06, 22:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Att agera springpojke är ju en helt annan sak än att vara den person som (i domen) sägs ha avstyrkt bifall.
Hur som helst har jag just bett att få ta del av åklagarens inlaga/inlagor.
Citera
2013-08-06, 23:06
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Tack! Vem ska jag fråga?

Jag är inte så duktig på sånt. Men du kanske kan räkna ut det på något sätt..?
https://cdn.anonfiles.com/1375357139469.pdf

Tycker det skulle vara intressant att veta vem som avgjorde/bedömde att detta fall inte är komplicerat eller omfattande, samt hur hen uttryckte det hela.

(Ang avslaget på extra advokat)
Citera
2013-08-06, 23:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag är inte så duktig på sånt. Men du kanske kan räkna ut det på något sätt..?
https://cdn.anonfiles.com/1375357139469.pdf

Tycker det skulle vara intressant att veta vem som avgjorde/bedömde att detta fall inte är komplicerat eller omfattande, samt hur hen uttryckte det hela.

(Ang avslaget på extra advokat)
Men länken gäller inte en till försvarsadvokat. Det är ett häktningsprotokoll.
Citera
2013-08-06, 23:16
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Men länken gäller inte en till försvarsadvokat. Det är ett häktningsprotokoll.

På sidan 6-7 står ju avslaget om extra advokat. (Plus KJ´s pappas ansökan på sidan innan).
Citera
2013-08-06, 23:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
På sidan 6-7 står ju avslaget om extra advokat. (Plus KJ´s pappas ansökan på sidan innan).
Ursäkta, jag läste inte hela.

Beslutet är fattat av Luleå TR, och motiverat. Mer motivering går nog inte att få.
Citera
2013-08-06, 23:36
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:

Med tanke på hur det här fallet har utvecklat sig hoppas åtminstone jag att KJ:s pappa överklagar tingsrättens beslut. Vad jag förstår finns det ingen tidsgräns för ett överklagande. Jag håller helt och fullt med dig ME077, Forssberg och hans klient befinner sig i ett rejält underläge...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in