2013-08-03, 13:11
Medlem
Solarprestiges avatar
Jag har hittat en intressant tjänst hos ikea som jag tänkt söka -- men jag har svårt att veta hur jag ska utforma mitt personliga brev. Någon som har något tips? Vad för personer är det som ikea vill ha? De skriver på hemsidan "Kom ihåg att ett bra ansökningsbrev säger mer än 100 betyg om vem du är och var du befinner dig just nu", så de går väl mkt på personligheten kan jag gissa...
Citera
2013-08-03, 13:13
Medlem
MaryBells avatar
Kollat om du hittar nåt liknande online ?
Citera
2013-08-03, 13:17
Medlem
TheGamers avatar
Och det stämmer vad som står.

Här i stan t.ex sökte företag Xxx människor för försäljning och skrev in sig på platsbanken på arbetsförnedringen.

100 CV'n/ personliga brev kom in. 90% utav dessa var värdelöst skrivna, dålig grammatik, irrelevant information och "På fritiden hänger jag med vänner, klappar hästen och myser med katten" <- sånt bryr sig inte en arbetsgivare om.

7% utav dessa skrev att arbetsförnedringen hade rekommenderat att de skulle söka så dessa kasserades också. 3% utav dessa Cv'n fick komma på intervju.

Det är sorgligt men såhär ser det ut, folk skickar med helt fel information, skriver som krattor och förstår inte själva att de ska måla upp sig själva så bra de kan - inte berätta om sin häst/ katt/ djur.

Se positivt, många blir kasserade men minsta lilla fel så kan de kassera ditt med så se till att läsa ditt CV/ personliga brev högt och många gånger, då brukar man "höra" felen och annars kan du be en vän kolla igenom det. Se bara till att ta med relevant information och var positiv - visa initiativ, att du vill vara där och att du redan vet mycket om företaget.
Citera
2013-08-03, 20:07
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer

Här i stan t.ex sökte företag Xxx människor för försäljning och skrev in sig på platsbanken på arbetsförnedringen.

100 CV'n/ personliga brev kom in. 90% utav dessa var värdelöst skrivna, dålig grammatik, irrelevant information och "På fritiden hänger jag med vänner, klappar hästen och myser med katten" <- sånt bryr sig inte en arbetsgivare om.

7% utav dessa skrev att arbetsförnedringen hade rekommenderat att de skulle söka så dessa kasserades också. 3% utav dessa Cv'n fick komma på intervju.

Det är sorgligt men såhär ser det ut, folk skickar med helt fel information, skriver som krattor och förstår inte själva att de ska måla upp sig själva så bra de kan - inte berätta om sin häst/ katt/ djur.

Se positivt, många blir kasserade men minsta lilla fel så kan de kassera ditt med så se till att läsa ditt CV/ personliga brev högt och många gånger, då brukar man "höra" felen och annars kan du be en vän kolla igenom det. Se bara till att ta med relevant information och var positiv - visa initiativ, att du vill vara där och att du redan vet mycket om företaget.

Det fetade.
Detta är den typen av människor som IKEA söker. Patetiskt men sant.

Åtminstone enligt mina erfarenheter.
Citera
2013-08-03, 20:15
Medlem
Nu ska vi inte utgå från att det är "butikssäljare" som TS avser att söka.
Det kan ju vara något annat och då tycker jag The Gamer har ganska rätt i det han skriver.

Finns det inte någon tråd här som heter just "Stora tråden om Personlig brev/CV"?
Citera
2013-08-04, 00:46
Medlem
Solarprestiges avatar
Nej, det är en tjänst inom marknadsföring och inte ute i butikerna.

Har googlat runt och funnit en del tips:
http://www.campus.se/Arbetsgivare/Alla-Arbetsgivare/I/IKEA/-Stark-gemenska-pa-IKEA-
http://www.vk.se/574919/sa-far-du-jobb-pa-ikea

Men tänkte att kanske någon här har lite mer insyn -- vad får ikea-rekryterarna att bli verkligt imponerade?

Språket har jag inga problem med, men nu vet jag inte om jag ska köra husdjurs-brevet eller det mer seriösa? Har förresten inga husdjur.
Citera
2013-08-05, 21:55
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solarprestige
Språket har jag inga problem med, men nu vet jag inte om jag ska köra husdjurs-brevet eller det mer seriösa? Har förresten inga husdjur.

Körde ett seriöst och formellt brev och det gick åt skogen. Kanske låter dryg nu men jag har hittills blivit kallad till intervju på varenda ansökan jag skickat iväg, FÖRUTOM till IKEA. En vän som jag vet gärna skriver "oseriöst" och barnsligt, ej formellt, fick gå på intervju där (och fick feriejobb). Detta gäller dock jobb som säljare i butik... Kan ju vara skillnad.
Citera
2013-08-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solarprestige
Nej, det är en tjänst inom marknadsföring och inte ute i butikerna.

Har googlat runt och funnit en del tips:
http://www.campus.se/Arbetsgivare/Alla-Arbetsgivare/I/IKEA/-Stark-gemenska-pa-IKEA-
http://www.vk.se/574919/sa-far-du-jobb-pa-ikea

Men tänkte att kanske någon här har lite mer insyn -- vad får ikea-rekryterarna att bli verkligt imponerade?

De HR-människor som jag pratat med på Ikea of Sweden (både under ex-jobbet jag gjorde där och under min nuvarande anställning) har varit personer som helt klart hade föredragit ett torrare korrekt CV och personligt brev, jämfört med ett flummigt brev om husdjur och grejer. Det kan nog tyvärr skilja sig en hel del mellan olika kontor dock.
Citera
2013-08-06, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phazio
De HR-människor som jag pratat med på Ikea of Sweden (både under ex-jobbet jag gjorde där och under min nuvarande anställning) har varit personer som helt klart hade föredragit ett torrare korrekt CV och personligt brev, jämfört med ett flummigt brev om husdjur och grejer. Det kan nog tyvärr skilja sig en hel del mellan olika kontor dock.
Problemet med torra och korrekta CV:n/PB för mig, som nybliven student utan erfarenhet, är att man inte har något vettigt att skriva. Inga jobb att "koppla" egenskaper till o.s.v ("På jobb Y lärde jag mig X")...
Alternativet, att skita ur sig en drös klyschor, känns tyvärr heller inte särskilt lockande.
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer

Att så pass många CV:n skulle vara kasst skrivna förstår jag faktiskt inte. Jag tycker att folk brukar vara förvånansvärt bra på att stava här på Flashback, och det är forumskrivande. Ett CV, som man rimligen bör lägga ner tid på, borde därför inte vara svårt att få rätt. Om man inte ser sina felstavningar själv får man väl be någon annan läsa igenom det. Ganska jävla basic att kunna skriva ett par hundra ord utan att stava fel 50 gånger.
Citera
2013-08-06, 02:41
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mygelo
Att så pass många CV:n skulle vara kasst skrivna förstår jag faktiskt inte. Jag tycker att folk brukar vara förvånansvärt bra på att stava här på Flashback, och det är forumskrivande. Ett CV, som man rimligen bör lägga ner tid på, borde därför inte vara svårt att få rätt. Om man inte ser sina felstavningar själv får man väl be någon annan läsa igenom det. Ganska jävla basic att kunna skriva ett par hundra ord utan att stava fel 50 gånger.

Fast det handlar också om att ta med relevanta saker, att ta med sådant som spelar in till arbetsplatsen.

Ett personligt brev skickas in till flera olika företag och skall vara riktad till just den arbetsplatsen, många förstår inte det utan kör samma text till alla. Då de tar upp saker om sitt privatliv ( som en arbetsgivare skiter fullständigt i ) och skriver saker som kanske inte är inriktade just på den arbetsplats som den de sökte till innan. Dessutom om du kollar på arbetsförnedringen ( varit där ett par gånger ) och folk kan ingenting eller tar ens upp en diskussion utan det är oftast 2 - 3 personer utav 25 - 30 personer som tar initiativ och svarar på frågor m.m.

Sedan är det så klart, söker man jobb som försäljare är det annorlunda än en akademiker men det finns väldigt många här som skriver som arslen med. Att säga "50% utav Flashback kan skriva si och så" är helt fel utan många här kan inte skilja på de och dem, stava ordentligt, använda stor bokstav eller se till att inte blanda ihop texten - vilket jag själv kan ha svårt för om jag inte fokuserar på den sak jag vill ha fram.

Dessutom finns det 780.000 medlemmar ( finns 9 miljoner "Svenskar" i Sverige ), väldigt många dubbletter och väldigt få som skriver många inlägg. Själv har jag skrivit en del ( enligt vissa ) men de senaste 7 - 10 månaderna har jag läst tusentals trådar men bara skrivit 200 - 400 inlägg och detta är säkert väldigt vanligt. Har en del vänner som läser aktivt sedan 07 - 09 men endast skrivit några få inlägg.
Senast redigerad av TheGamer 2013-08-06 kl. 02:49.
Citera
2013-08-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mygelo
Problemet med torra och korrekta CV:n/PB för mig, som nybliven student utan erfarenhet, är att man inte har något vettigt att skriva. Inga jobb att "koppla" egenskaper till o.s.v ("På jobb Y lärde jag mig X")...
Alternativet, att skita ur sig en drös klyschor, känns tyvärr heller inte särskilt lockande.

Jo det är klart, mitt CV såg ganska tråkigt ut när jag sökte exjobbet. Som tur var fick jag jobb direkt genom det sen, så jag slapp söka jobb "på riktigt". Jag hade i alla fall en del sommarjobb och idrottsledarerfarenheter att plocka med, plus lite språkinfo och grejer, så jag kom nästan upp i en A4.

Jag fick senare tipset internt att i CV't lägga varje jobb i typ två spalter, i den ena lägger man jobbtitel och arbetsgivare, i den andra vad man faktiskt gjorde på arbetet. Det är också ett sätt att få CV't att se lite större ut än det är. Sen kan man beskriva mer noggrant i det personliga brevet varför just de jobben gav erfarenhet som är bra att ha för jobbet man söker, om man vill fokusera på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in