Citat:
Ursprungligen postat av
mygelo
Att så pass många CV:n skulle vara kasst skrivna förstår jag faktiskt inte. Jag tycker att folk brukar vara förvånansvärt bra på att stava här på Flashback, och det är forumskrivande. Ett CV, som man rimligen bör lägga ner tid på, borde därför inte vara svårt att få rätt. Om man inte ser sina felstavningar själv får man väl be någon annan läsa igenom det. Ganska jävla basic att kunna skriva ett par hundra ord utan att stava fel 50 gånger.
Fast det handlar också om att ta med relevanta saker, att ta med sådant som spelar in till arbetsplatsen.
Ett personligt brev skickas in till flera olika företag och skall vara riktad till just den arbetsplatsen, många förstår inte det utan kör samma text till alla. Då de tar upp saker om sitt privatliv ( som en arbetsgivare skiter fullständigt i ) och skriver saker som kanske inte är inriktade just på den arbetsplats som den de sökte till innan. Dessutom om du kollar på arbetsförnedringen ( varit där ett par gånger ) och folk kan ingenting eller tar ens upp en diskussion utan det är oftast 2 - 3 personer utav 25 - 30 personer som tar initiativ och svarar på frågor m.m.
Sedan är det så klart, söker man jobb som försäljare är det annorlunda än en akademiker men det finns väldigt många här som skriver som arslen med. Att säga "
50% utav Flashback kan skriva si och så" är helt fel utan många här kan inte skilja på de och dem, stava ordentligt, använda stor bokstav eller se till att inte blanda ihop texten - vilket jag själv kan ha svårt för om jag inte fokuserar på den sak jag vill ha fram.
Dessutom finns det 780.000 medlemmar ( finns 9 miljoner "Svenskar" i Sverige ), väldigt många dubbletter och väldigt få som skriver många inlägg. Själv har jag skrivit en del ( enligt vissa ) men de senaste 7 - 10 månaderna har jag läst tusentals trådar men bara skrivit 200 - 400 inlägg och detta är säkert väldigt vanligt. Har en del vänner som läser aktivt sedan 07 - 09 men endast skrivit några få inlägg.