2009-09-02, 21:16
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boom2town
Tja, varför startades tråden? Inte för att haussa den tragiska tomatsörjan utan för att efterlysa den tjocka varianten.

Släpp sargen nu och inse att alla inte tycker som du.

Tomatbaserad sås samt en vitlöks, mynta- och yoghurtbaserad sås mot en majonäsvariant. Undrar vad det tragiska är

Handlar inte om vad jag tycker. Skriver man riktig kebabsås och pekar på majonässmörjan så är det värt att anmärka på det.
Citera
2009-09-04, 09:47
Medlem
blåljuss avatar
Äkta som du letar efter är: filmjölk, majonäs, salladskrydda.
Citera
2009-09-04, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Tomatbaserad sås samt en vitlöks, mynta- och yoghurtbaserad sås mot en majonäsvariant. Undrar vad det tragiska är

Handlar inte om vad jag tycker. Skriver man riktig kebabsås och pekar på majonässmörjan så är det värt att anmärka på det.
Men ge dig nu och läs TS första inlägg en enda gång till. Han hävdar inte på ett enda ställe att den han efterlyser är den allena rådande kebabsåsen och undanber sig samtidigt kommentarer om att andra såser är godare.

Tragiskt var ordet sa Bull.
Citera
2009-09-05, 15:16
Medlem
Inanimateds avatar
Jaha.. då återvänder man efter en månad till tråden igen och vad får man se?

Ja jisses.. tanken var att vi som föredrar en tjockare vit sås till pizza/kebab i storstadsområdet kunde ha en samlingstråd med tips. Lite synd att det blev nån sorts pajkastning åt olika håll o kanter om vart i riket den bästa såsen finns och dessutom ett par som försvarar sin åsikt om kebabsås för kung och fosterland med det gamla pinsamma landet vs. storstan-snacket. Ta det lugnt killar..

Hursomhelst, nu kan vi återgå till att tipsa varandra om bra ställen istället
Senast redigerad av Inanimated 2009-09-05 kl. 15:19.
Citera
2009-09-05, 15:48
Medlem
stiggelols avatar
måste fråga, är den där pizzan från västervikstrakten? möjligtvis acapulco?

fyyfaaan va gott det är.
Citera
2009-09-05, 16:14
Medlem
StoneSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Snarare yoghurt-baserad. En kebabsås skall i mitt tycke vara rosa. Tycker de flesta ställen har bra kebabsås här i Falun.

Håller med om att de flesta ställen i Falun serverar "riktig" kebabsås. Så prova att åka hit vetja!
Citera
2009-09-22, 08:01
Medlem
Godaste kebabpizzan!

Kan rekommendera kebabpizzan på "Neglinge Pizzagrill" i Saltsjöbaden! Stället kallas "Jugges" av lokalbefolkningen, och den ligger precis vid Neglinge station, så ta Saltsjöbanan dit och avnjut en riktigt god kebabpizza!
Citera
2009-09-23, 17:31
Medlem
En riktig kebabsås ska vara tomat baserad, ingen majonnäs eller fil! Godaste jag har smakat fanns på ett sunkigt hak efter G:a Tyresövägen i Enskede. Tomatbaserad och stark så det brände i käften. Har fortfarande inte hitta något annat ställe som har kebabsås som kan jämföras med den.
Citera
2010-10-17, 12:58
Medlem
Aardwarks avatar
Jag tror vi kan sammanfatta att de inte har denna såsen i Stockholm. Det finns god sås på kebab i Stockholm också, men inte denna. 75% av alla såser är ju dessutom betydligt sämre än den eftersökta.

Dessutom funkar såsen som TS pratar om på nästintill alla pizzor - inte bara kebabpizza.
Citera
2010-10-17, 13:08
Medlem
PaintSpots avatar
Lånar tråden. Finns denna sås i Västerås?
Jag hatar fan vitsås men den har förpestat varje pizzeria jag testat.
Citera
2010-10-17, 16:35
Medlem
finapengars avatar
Kan berätta att det är filmjölk som är basen i såsen, den finns i Blekinge, och södra Småland, men säkert på andra ställen ex. sthlm. Pizzanissen gör en svag variant, aka. grundsås, den är ganska vit, sedan en starkare variant på grundsåsen som är mer rosaaktig nästan, inte rödaktig som en tomatsås, exakt samma grund som den svaga men med mer kryddor i. Vill man ha vitlök, så har de en burk med "vitlöksröra" som de blandar med den svaga vita såsen; voilá - vitlösksås! =)
Dock, i Lund med omnejd så finns tyvärr den förhatliga "röda" såsen, och en trist vitlöksaktig, inte den goda äkta kebabsåsen ovan beskriven.

som bevis för filmjölken så 1) sett pizzabagaren komma ut från närliggande ica med 20 filpaket, 2), sett hur de faktiskt blandar i filmjölk när de gör såsen, samt i själva smaken, kan ju skikta sig ibland och då smakar det mycket filmjölk.

ett inlägg som balanserar på randen till OT, men ansåg det viktigt att beskriva såsen och dess innehåll så det boende i sthlm lättare kan hittta den åt TS.
Citera
2013-08-06, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blåljus
Äkta som du letar efter är: filmjölk, majonäs, salladskrydda.

Nej det är: Ketchup, Majonäs, Vatten och kebabkrydda

Från en lokal pizzeria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in