Citat:
Ursprungligen postat av
Honkies
Jag ställde denna frågan tidigare i tråden men fick ingen respons.
De två som sitter misstänkta för skyddande av brottsling. Kommer de kunna återgå till sina anställningar vid eventuellt frikännande alt fängelse?
Att du inte fått ett bra svar på den frågan beror nog på att det inte finns några enkla och självklara svar!
Det beror nog på vilka anställningsvillkor dom hade som anställda! Och finns det kollektivavtal på arbetsplatsen? Var dom fastanställda eller visstidsanställda? Eller gick dom på s.k. fas 3 projekt?
Om dom blir frikända och hade fast anställning så bör det väl normalt sett inte föreligga några hinder för dom att återgå till sina anställningar!
Men det hänger nog mycket på respektive arbetsgivare också! Vill dom ha tillbaka de här killarna? Hade jag varit arbetsgivare så vete katten alltså om jag inte hade gjort allt för att slippa få ta någon av de där grabbarna tillbaka oavsett om dom blir fällda eller inte! För i allmänhetens ögon kommer dom nog alltid att anses som skyldiga ändå!
Och är man företagare och är mån om sitt rykte så vill man nog knappast förknippas med sånt här klientel!