2013-08-05, 17:13
Medlem
Raw.Meats avatar
Jag funderar på att köra ett nytt schema. Där jag kör 2 muskel grupper en dag, sen vilar andra och sen 2 andra muskel grupper den andra dagen osv osv..

T.ex.
Mån : Bröst, främre axlar
Tis : Vila
Ons : Ben, vader
Tor : Vila

3 Övningar per muskelgrupp, 4 - 5 set högreps förutom på basövningar. Kommer lägga lite mer energi på bas ( fler set, tyngre vikter ).

Tänkte kolla med er erfarna om detta är något optimalt schema, eller kommer jag slita ihjäl mig?
Citera
2013-08-05, 18:18
Medlem
Abolishs avatar
Att bara skriva vilka muskler du ska träna säger inte mycket. Du får vara lite tydligare än så.

Generellt gäller dock att det krävs extremt mycket för att "slita ihjäl sig".

Ingen ryggträning förresten? Eller valde du att inte skriva ut hela schemat?
Citera
2013-08-05, 18:42
Medlem
Raw.Meats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Att bara skriva vilka muskler du ska träna säger inte mycket. Du får vara lite tydligare än så.

Generellt gäller dock att det krävs extremt mycket för att "slita ihjäl sig".

Ingen ryggträning förresten? Eller valde du att inte skriva ut hela schemat?

Jag ber om ursäkt! Vi gör ett nytt försökt

Tanken är såhär..

Mån: Bröst, främre axlar.
* Bänkpress, bröst hantelpress, cable cross, militärpress, axlar hantelpress och någon pump övning på slutet.

Tis: Vila

Ons: Ben, vader, mage
* Knäböj, benpress, benspark fram och bak. Basic övningar på mage och vader

Tor: Vila

Fre: Rygg, bakre axlar, traps
* Marklyft, t-bar, roddar, olika bakre axel övningar och shrugs för nacken.

Lör: Vila

Sön: Lite ben och armar
* Front böj och 3 - 4 övningar för biceps och triceps.

Mån: vila

Tis: Börja om från början.

Jag har tränat i ca 6 år, så jag har en del kunskaper i ryggsäcken Mitt mål med träningen är att vara stor och stark. Kunna lyfta tungt och samtidigt ha en schyst kropp, 50 byggning - 50 styrka.

Jag har ett ganska krävande jobb, lyfter mycket om dagarna. Därför undrade jag ifall det fanns en chans att jag kunde "slita ihjäl mig". Påbörjar en lång men snäll bulk ^^.

Mvh
Citera
2013-08-05, 19:07
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raw.Meat

Tanken är såhär..

* Bänkpress, bröst hantelpress, cable cross, militärpress, axlar hantelpress och någon pump övning på slutet.

Jag har tränat i ca 6 år, så jag har en del kunskaper i ryggsäcken Mitt mål med träningen är att vara stor och stark. Kunna lyfta tungt och samtidigt ha en schyst kropp, 50 byggning - 50 styrka.

Jag har ett ganska krävande jobb, lyfter mycket om dagarna. Därför undrade jag ifall det fanns en chans att jag kunde "slita ihjäl mig". Påbörjar en lång men snäll bulk ^^.

Mvh
Hur stark du blir beror ju på set och reps, men det vet du nog hur du skall lägga upp ungefär för att nå ditt mål.

Så länge du sover och äter ordentligt så bör det inte vara några problem. Dock vet jag inte hur tungt ditt jobb är, men jag försäkrar dig om att du kommer märka i god tid om det inte håller långsiktigt. Om du känner dig sliten någon dock är det bättre att vila, det skall vara roligt att komma till gymmet.
Citera
2013-08-05, 19:35
Medlem
Pekabos avatar
Marklyft efter bendag? Har du kört hårt lär det bli svårt.
Citera
2013-08-05, 19:57
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekabo
Marklyft efter bendag? Har du kört hårt lär det bli svårt.

Nu var det ju en dag vila emellan.
Citera
2013-08-09, 19:05
Medlem
Raw.Meats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Hur stark du blir beror ju på set och reps, men det vet du nog hur du skall lägga upp ungefär för att nå ditt mål.

Så länge du sover och äter ordentligt så bör det inte vara några problem. Dock vet jag inte hur tungt ditt jobb är, men jag försäkrar dig om att du kommer märka i god tid om det inte håller långsiktigt. Om du känner dig sliten någon dock är det bättre att vila, det skall vara roligt att komma till gymmet.

Har du någon erfarenhet av att köra rullande schema? Jag har mest kört en 1 - 2 muskelgrupp per dag och vilat två ggr i veckan.

Denna vecka har funkat sjukt bra med rullande schema. Har så förbannat mycke ork och kraft under hela passet. Förvånande bra! :-)
Citera
2013-08-10, 00:04
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Har du någon erfarenhet av att köra rullande schema? Jag har mest kört en 1 - 2 muskelgrupp per dag och vilat två ggr i veckan.

Denna vecka har funkat sjukt bra med rullande schema. Har så förbannat mycke ork och kraft under hela passet. Förvånande bra! :-)

Jag har kört rullande schema i flera år och tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Man slipper alla bestämda tider.
Citera
2013-08-10, 01:26
Medlem
Garnetts avatar
Citat:

Tanken är såhär..

Mvh

Varför inte prova på triphase? http://www.scivationbooks.com/books/TriPhaseVol2.pdf

Måndagar - Rygg
Onsdagar: Bröst och axlar
Lördagar: Ben
Söndagar: Vader och armar

Efter 9 veckor går du över till fas 2 som fokuserar mer på styrka och lågreps i 3 veckor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in