2013-08-04, 23:06
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Varför skulle de dyka upp mitt i natten? Risken att de skulle möta dem om de kom med bil på de 20 sekunder de tar att köra från brottsplatsen och ut på Tunhemsvägen mot Halvorstorp får anses som minimal.

Den vägen som du föreslår bör väl ha fler fönster där det kan finnas någon morgonpigg person som kan se dem än om man genar via gångbanan till Kardanvägen?
Citera
2013-08-04, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Har du hört talas om http://sv.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet ??? I ett mordfall vänder polisen på alla stenar och en mobiltelefon kan unikt identifieras via sin ISP. Det gör alltså inte den minsta skillnad ifall mobiltelefonen är mald i en flistugg. Metadata kan ändå återvinnas.

Okej, vad jag har läst tidigare i andra utredningar så har inte detta utförts riktigt grundligt nämligen,
men tack för svaret då vet jag hur det bör ha gått till.
Citera
2013-08-04, 23:11
Medlem
Kurridutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilton
Jag har fått lite kvitter ifrån en avstängd fågel, h*n meddelar att h*n avvaktar polisens analyser och sökningar. H*n tycker dock att vi ska fundera lite mer på Beow:s inlägg om örngottets vikmärken och vad det ev säger om dess ålder, bruk och ägare.
https://www.flashback.org/sp44578243

Behöver ett förtydligande med vad vikmärken har med ålder och bruk att göra? Ålder på örngottet eller ålder på ägare? Det blir t ex inga tydligare vikmärken på ett örngott som förvaras en längre tid, i ett linneskåp eller liknande. Det har enbart med skötseln att göra. Om man manglar, stryker eller bara viker samman direkt från tumlaren - ja eller bara förvarar sin rena tvätt i en hög tills man är i behov av något.

Materialet i sig (om det är polyestersatin t ex) kräver ingen efterbehandling om det inte blivit skrynkligt pga att man bara har slängt det i en hög, något fuktigt. Eller om man gärna vill ha känslan av "nymanglat"/slätt.
Citera
2013-08-04, 23:14
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragatha
Här kommer min version som JAG tror mest på.

Efter PT's samtal med AJ blir PT fly förbannad för att AJ ska pussa hans son godnatt, han tänker bege sig in till Trollhättan för att ge AJ på käften. Tror inte att PT's släkt försökt hindrat honom utan hjälpt honom dit alternativt har han tagit bil själv dit när dom somnat. AJ har farit från IF o hon är ensam med sin son när PT anländer (han kan säkert koden om sådan finns, annars går nog IF ner o öppnar), han är jävligt sur och uppretad o klappar till IF så fort han kommer in i entrén, varvid hon börjar blöda men PT skiter i det utan släpar upp henne i lägenheten och där går han bananas på henne.

Därefter ser han att AJ har sin ryggsäck med kläder kvar hos IF, vilket ger han en ide om hur han kan sätta dit AJ för det hela. Han slänger in IF's kropp i bilen o drar iväg. Samtidigt är DB o FH o bränner sin bil på Hunneberg (olyckligtvis, om den inte verkligen är ärligt stulen). Under dessa 5 veckor har PT kunnat dumpa kroppen mellan IF's bostad o Götene, om ni kollar vägen så ser ni att även den går via Grästorp. Några dagar efter att MP har letat o DB o FH sitter häktade o AJ är lyst så passar han på att åka iväg i närheten av DB's bostad för att bränna AJ's kläder, därför MP o polis inget hittat för det gjordes i efterhand.

Frågan är vad hade PT för bil och vems? släkting?
PT nämner inte ett skit om IF på sin FB heller, däremot verkar han dejta någon annan dam och samtidigt må jävligt dåligt, samvetet som gnager???

Detta är bara hur JAG tror att det gått till och inget annat än min egna spekulation.
Men...med den teorin så undrar jag hur du får in DB och FH som faktiskt varit på brottsplatsen?
Citera
2013-08-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Var det så betydelsefullt det där örngottet, alltså? Där ser man! Hm, det jag kan se är att det nyligen tycks ha legat i en garderob och bara plockats fram.
Ålder är svårt att säga, om nu hålen är gamla eller nya.
Bruk av det sades vara att minska risken för slitage på håret jämfört med andra örngott av andra tyger.
Ägare, utifrån detta kanske det är en kvinna som ägt det?

Bokfodral.
Hur viker du dina örngott?
Citera
2013-08-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollet2000
Min teori är att bilen var täckt i bagaget för och klara en transport utan att behöva eldas upp.
Endast A.J släpade ut kroppen.
A.J åkte blodig på mc:n efter Volvon med D.B och F.H i.
Kroppen och mc:n "försvann".

Kvar skulle endast vara A.Js kläder och skyddet i bagaget att elda upp.
D.B åker och bränner detta.

Men skyddet i bilen räckte inte så de blev tvungna att elda Volvon.

Det har tidigare i tråden nämnts att "en granne sett att motorcykeln stod kvar hela helgen utanför I*a", det har även nämnts att "I*a's styvmamma med dotter sett ngn köra iväg på motorcykeln måndag den 1 juli"
Citera
2013-08-04, 23:17
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurridutt
Behöver ett förtydligande med vad vikmärken har med ålder och bruk att göra? Ålder på örngottet eller ålder på ägare? Det blir t ex inga tydligare vikmärken på ett örngott som förvaras en längre tid, i ett linneskåp eller liknande. Det har enbart med skötseln att göra. Om man manglar, stryker eller bara viker samman direkt från tumlaren - ja eller bara förvarar sin rena tvätt i en hög tills man är i behov av något.

Materialet i sig (om det är polyestersatin t ex) kräver ingen efterbehandling om det inte blivit skrynkligt pga att man bara har slängt det i en hög, något fuktigt. Eller om man gärna vill ha känslan av "nymanglat"/slätt.

Förstod inte riktigt heller men du kanske i så fall är inne på nåt här i det du säger om mangling eller strykning? Äh, det vette sjutton egentligen :/
Den där fågeln får gärna kvittra igen.
Citera
2013-08-04, 23:18
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebh
En viktig detalj är att det är ljust nästan dygnet runt vid brottstillfället, skedde bortforslandet efter kl:02.00 så är det att betrakta som dagsljus. H
Tack för info!

Då bör det vara såpass att man t ex ser människor och bilar på avstånd. Men jag kan ändå tänka mig att man kan missa små grejer på marken...
Citera
2013-08-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Spontan tanke nu, AJ visste att Cl*ff visste att han var där och PT visste att han var där och de hade ju bråkat tydligen. AJ kan ju inte veta om PT ringt och skvallrat för Cl*ff och då blev kanske tiden knapp för dessa tre tomtar att komma därifrån så fort och osett som möjligt?
Lägenheten var ju dessutom en disaster med råge + ensamt barn.
Var nog rätt högt med adrenalin just då hos gänget.

Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Många har ju spekulerat just kring den risken att GM är orolig att dessa personer kan dyka upp.

Det handlar ändå endast om en sträcka på ca 300 meter där de skulle kunna mötas om de andra också kört bil. Kan tänka mig att även C var berusad den kvällen, brukar han använda bil då? Om någon cyklar väljer man med all sannolikhet cykelvägen längs 45:an till bostaden och ingen risk för möte finns.

Så länge det inte finns något som bekräftar att man har något att tjäna på att gena över cykelvägen till Kardanvägen så håller jag det för osannolikt. Om branddammen skulle vara dumpningsplatsen köper jag självklart att man skulle kunna ta den vägen men nu är den ju inhägnad.
Citera
2013-08-04, 23:19
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m036
Bokfodral.
Hur viker du dina örngott?

Beroende på storlek och plats, viker jag det som du tänker dig ett A4 som viks till ett A5 och sen till ett A6. Men jag har heller aldrig varit nån fan av tjusighet eller praktiskhet och manglat eller strukit osv. Jag viker det så att det får plats i en hög i garderoben, en hög för örngott och en för lakan osv.
Citera
2013-08-04, 23:24
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Men...med den teorin så undrar jag hur du får in DB och FH som faktiskt varit på brottsplatsen?
De hämtade AJ.
Jag har ingefär samma teori när det gäller min enprocentiga tvekan att AJ möjligtvis inte dödat Ida innan han hämtades.
Citera
2013-08-04, 23:26
Medlem
Ragathas avatar
Citat:

Kanske var dit med hb tidigare eller så kanske dom hämtade AJ, AJ sa ju på fb att det var länge sen något brann i hans närhet så det kanske blev en bilbrand istället för en moskébrand som svar på hans fråga på fb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in