2013-08-03, 19:33
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback0987
Det gäller en tand i överkäken, svårt att se då. Hur länge hade du ont?

Rackarns, jag drog ut en visdomstand ur underkäken på en torsdagseftermiddag.
Det gjorde ont de första två dagarna efteråt, men inte mer än att det hjälpte med maxdos alvedon. I alla fall så länge jag höll mig upprätt, ligga ner gjorde för ont.
Efter dessa två dagar började det göra ONT. Jag kunde varken tala eller bita ihop käkarna utan att gny lite av smärta. Jag kunde bara äta släta soppor och yoghurt, allt annat gjorde för ont.

Jag ringde 1177 (sjukvårdsupplysningen) och där blev jag utskälld för att jag bad om smärtlindring, tydligen var fyra nätter utan sömn heller ingen anledning att få starkare smärtstillande.
Härda ut, sa de.

På måndagen ringde jag till min tandläkare igen och då bad de mig komma in på en gång.
Jag fick lägga mig i stolen, tandis spolade rent hålet och stoppade i tussen, sen var det klart.
Smärtan lindrades enormt under de första timmarna.
Dagen efter var den outhärdliga smärtan borta, och jag kunde återigen klara mig på maxdos alvedon.

Sen tog det ca två veckor innan jag kunde sluta med alvedonet. Tror det dröjde i alla fall en vecka efter "tussen" tills jag kunde bita ihop käkarna igen.

Det tar tid att läka en utdragen tand, och det kan göra förbannat ont!
Det är säkert ingen fara alls, men jag rekommenderar att du går tillbaka till tandläkaren och frågar hur det ser ut om du känner dig orolig.

Mot smärtan kan du prova att kombinera två 500mg alvedon + en 400mg ipren tre gånger om dagen.
Funkar jättebra för alla tursamma jävlar som inte är överkänsliga mot ipren (bitter) .
Citera
2013-08-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Rackarns, jag drog ut en visdomstand ur underkäken på en torsdagseftermiddag.
Det gjorde ont de första två dagarna efteråt, men inte mer än att det hjälpte med maxdos alvedon. I alla fall så länge jag höll mig upprätt, ligga ner gjorde för ont.
Efter dessa två dagar började det göra ONT. Jag kunde varken tala eller bita ihop käkarna utan att gny lite av smärta. Jag kunde bara äta släta soppor och yoghurt, allt annat gjorde för ont.

Jag ringde 1177 (sjukvårdsupplysningen) och där blev jag utskälld för att jag bad om smärtlindring, tydligen var fyra nätter utan sömn heller ingen anledning att få starkare smärtstillande.
Härda ut, sa de.

På måndagen ringde jag till min tandläkare igen och då bad de mig komma in på en gång.
Jag fick lägga mig i stolen, tandis spolade rent hålet och stoppade i tussen, sen var det klart.
Smärtan lindrades enormt under de första timmarna.
Dagen efter var den outhärdliga smärtan borta, och jag kunde återigen klara mig på maxdos alvedon.

Sen tog det ca två veckor innan jag kunde sluta med alvedonet. Tror det dröjde i alla fall en vecka efter "tussen" tills jag kunde bita ihop käkarna igen.

Det tar tid att läka en utdragen tand, och det kan göra förbannat ont!
Det är säkert ingen fara alls, men jag rekommenderar att du går tillbaka till tandläkaren och frågar hur det ser ut om du känner dig orolig.

Mot smärtan kan du prova att kombinera två 500mg alvedon + en 400mg ipren tre gånger om dagen.
Funkar jättebra för alla tursamma jävlar som inte är överkänsliga mot ipren (bitter) .

Jösses, vad hemskt! Hade du fått en inflammation? Så det tar två veckor för hålet att läka?

Jag äter 100 g Tramadol + 2 st alvedon, men det gör ont ändå .

Ska tillbaka till tandläkaren, men jag kan inte göra det förrän torsdag.
Citera
2013-08-04, 12:35
Medlem
Citat:
Kan min värk i munnen som fortfarande inte hat gått över bero på någon komplikation efter ha dragit ut min tand? Typ förlamning eller nervskador?

Det är mycket troligare att du har ont på grund av en mer traumatisk extraktion snarare än nervskador. Som tidigare diskuterat är nervskador mycket ovanligt, och till och ovanligare i överkäken än underkäken.

Tala gärna om vad tandläkaren på torsdag kommer fram till efter undersökningen.
Citera
2013-08-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderweiss
Det är mycket troligare att du har ont på grund av en mer traumatisk extraktion snarare än nervskador. Som tidigare diskuterat är nervskador mycket ovanligt, och till och ovanligare i överkäken än underkäken.

Tala gärna om vad tandläkaren på torsdag kommer fram till efter undersökningen.

Vad menar du med "traumatisk extraktion"? Vad menas med nervskador?

Hur lång tid tar det för hålet att växa igen?

Jag hoppas verkligen att jag får en tid till tandläkaren på torsdag. Jag uppdaterar er om hur det går.

Har en annan tand som också ska dras ut, men den tanden ska dras ut hos käkkliniken eftersom den är komplicerad. Det gäller en visdomstand i underkäken. Den tanden gör mig betydligt mer nervös
Citera
2013-08-04, 15:35
Medlem
Citat:
Vad menar du med "traumatisk extraktion"? Vad menas med nervskador?

Hur lång tid tar det för hålet att växa igen?

Jag hoppas verkligen att jag får en tid till tandläkaren på torsdag. Jag uppdaterar er om hur det går.

Har en annan tand som också ska dras ut, men den tanden ska dras ut hos käkkliniken eftersom den är komplicerad. Det gäller en visdomstand i underkäken. Den tanden gör mig betydligt mer nervös

Traumatisk extraktion- En extraktion ger alltid skador på mjukvävnad och benet där själva tanden satt. När det är svårt att få ut tanden "meckar" tandläkaren mer med tången vilket skadar benet mer. Detta betyder att kroppen får mer att laga och kanske smärtar lite extra efter extraktionen eftersom inflammationsresponsens blir större och ett större område blir ömt.

Jag har redan skrivit hur lång tid det tar för hålet att täckas med slemhinna.
Citera
2013-08-04, 16:22
Medlem
Citat:
Traumatisk extraktion- En extraktion ger alltid skador på mjukvävnad och benet där själva tanden satt. När det är svårt att få ut tanden "meckar" tandläkaren mer med tången vilket skadar benet mer. Detta betyder att kroppen får mer att laga och kanske smärtar lite extra efter extraktionen eftersom inflammationsresponsens blir större och ett större område blir ömt.

Jag har redan skrivit hur lång tid det tar för hålet att täckas med slemhinna.

Tandläkaren sade faktiskt att rötterna satt lite komplicerat i tanden han drog ut. Han var tvungen att ta fram röntgenbilderna under själva uttagningen för att titta.

Dom visade inte mig den utdragna tanden. Är det normalt?

Tror du att jag har fått några permanenta skador?

Kommer jag att må sämre när jag opererar bort min komplicerade tand i underkäken än vad jag gör nu efter att ha dragit ut en tand med tång i överkäken? Jag ska göra det hos käkkliniken som sagt.
Citera
2013-08-04, 18:01
Medlem
Att inte visa tanden för patienten är vanligt. Det är inget intressant eller speciellt med att visa den eller inte visa.

Jag tror inte du har fått några permanent a skador.

Om du mår sämre eller inte är upp till var och en. Men du kan räkna med att du kommer känna dig groggy och behöver ta det lugnt någon dag efter ingreppet.
Citera
2013-08-04, 18:17
Medlem
Citat:
Att inte visa tanden för patienten är vanligt. Det är inget intressant eller speciellt med att visa den eller inte visa.

Jag tror inte du har fått några permanent a skador.

Om du mår sämre eller inte är upp till var och en. Men du kan räkna med att du kommer känna dig groggy och behöver ta det lugnt någon dag efter ingreppet.

Okej.
Citera
2013-08-04, 19:25
Medlem
Shit, vad det gör ont i munnen!!! Nu värker det dessutom i tänderna bredvid! Är det normalt?
Citera
2013-08-04, 19:48
Medlem
Sköljer du morgon och kväll med Corsedyl eller någen annan bakteriedödande munskölj?
Citera
2013-08-04, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dwarf98
Sköljer du morgon och kväll med Corsedyl eller någen annan bakteriedödande munskölj?

Nej
Citera
2013-08-05, 02:19
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Jösses, vad hemskt! Hade du fått en inflammation? Så det tar två veckor för hålet att läka?

Jag äter 100 g Tramadol + 2 st alvedon, men det gör ont ändå .

Ska tillbaka till tandläkaren, men jag kan inte göra det förrän torsdag.

100 g Tramadol om dagen och du har fortfarande ont? Jösses...
(skämt åsido, jag fattar att du menar mg)

Nej, ingen inflammation alls.
Dels berodde smärtan på att tandläkaren fick brottas en hel del med tanden innan den gav sig. Han visade mig de större bitarna och rötterna såg ut som fågelklor.
Den värsta värken berodde dock på att jag fick en så kallad dry socket. Dvs, blodklumpen som ska fungera som sårskorpa försvann och lämnade såret öppet.

Tramadol, minsann? Tursamma jävel, mig ville de inte ge starkare smärtstillande för de menade att det skulle räcka med alvedon.

Om du tål ipren, prova ta det också, eller istället för tramadol. Tro det eller ej, men kombon alvedon + ipren funkar riktigt bra mot den sortens smärta.

Annars kan du gå till apoteket och kolla upp corsodyl och liknande. Det missfärgar tungan och tänderna tillfälligt om du använder det för länge, men kan vara bra att ta död på eventuella elaka bakterier i munnen.

Corsodyl är alltså typ som en sårtvätt för munnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in