2013-08-04, 11:40
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnisal
Tror nog det kan ske närsom, men mest troligt är kvällstid. Vet dock att många åker dit i brist på annat, även om man egentligen inte är så jävla intresserad av att se en älg för 500:e gången. Har själv åkt på älgsafari via den väg som föreslagits i tråden, tunhemsvägen -> prästgården osv. De gånger vi varit där har varit sen kväll/midnatt och min erfarenhet vid den tiden är att det är relativt dött. Man kanske möter nån bil här och där om man har tur, dock oftast utländska. Kan därför tänka mig att det är ännu glesare efter midnatt. Kör man långsamt och låtsas vara på älgsafari som alla andra eventuella möten så väcker man nog inte jättemycket uppmärksamhet heller.

Och de utländska turisterna får antagligen inte veta vad som hänt och att deras observationer kan vara intressanta...

EDIT: tänk om de hamnat i bakgrunden på en tysk semestervideo...
Senast redigerad av TigerKid 2013-08-04 kl. 11:43.
Citera
2013-08-04, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Och de utländska turisterna får antagligen inte veta vad som hänt och att deras observationer kan vara intressanta...

Frågan är hur mycket man observerar som utländsk turist på älgsafari? Tror man spanar mer in i skogen än efter andra bilar. Sen tror jag nog att de flesta turister som inte känner till området inte rör sig där sent på natten, det är ju rätt lätt att köra vilse om det är bäcksvart.

EDIT: Fotgängare där uppe nattetid kan man nog också glömma. Visserligen är jag rätt mesig av mig men hade personligen inte rört mig i ett älgtätt område mitt i natten, utan skydd i form av bil eller vapen :P
Senast redigerad av Etnisal 2013-08-04 kl. 11:47.
Citera
2013-08-04, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tack! Det låter som om bästa tiden att bränna en bil är tidigt på söndag morgon, om man vill göra det osedd.

Vilket går ihop med en varm BP1 kl.14 den 1/7.
Citera
2013-08-04, 11:47
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Frågan är hur mycket man observerar som utländsk turist på älgsafari? Tror man spanar mer in i skogen än efter andra bilar. Sen tror jag nog att de flesta turister som inte känner till området inte rör sig där sent på natten, det är ju rätt lätt att köra vilse om det är bäcksvart.
Visst, de fokuserar på skogens konung men de måste väl ha lite uppsikt på trafikanter? Bilen kunde noteras på grund av sitt skick. Särskilt av tyskar som väl generellt kör med ganska fina bilar? Mindre normalt där nere att köra gammalt - mer statustänk, "du är vad du kör", tror jag.
Senast redigerad av TigerKid 2013-08-04 kl. 11:50.
Citera
2013-08-04, 11:51
Medlem
Grotrockens avatar
Citat:
Tack! Det låter som om bästa tiden att bränna en bil är tidigt på söndag morgon, om man vill göra det osedd.

Så är det nog.
Plus att den del av berget (nordöstra) som minst attraherar skuogmullar och fågelskådare.
Det finns en utsiktsplats i närheten men annars inte så mycket intressant just där.
Citera
2013-08-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Visst, de fokuserar på skogens konung men de måste väl ha lite uppsikt på trafikanter? Bilen kunde noteras på grund av sitt skick. Särskilt av tyskar som väl generellt kör med ganska fina bilar? Mindre normalt där nere att köra gammalt tror jag - mer statustänk. "Du är vad du kör", tror jag.

Om du själv hade varit i till EXEMPEL afrika på safari, kvällstid och du hade fått mötande trafik av ett bilmärke som är otroligt vanligt i just det området, det är mörkt och du ser inte riktigt varken färg eller skick. Hade du då reflekterat över ett möte och noterat diverse detaljer om bilen?
Tvivlar på det, tyvärr!
Kanske hade någon mer rutinerad reagerat över det. Någon som är där uppe ofta och vet vilka tider folk rör sig i området, hade nog ägnat några extra sekunder över att det kommer en bil mitt i natten.

Men det beror ju helt enkelt på hur dom betett sig. Ett onormalt beteende i form av väldigt hög hastighet och vårdslöshet väcker ju betydligt mer uppmärksamhet än om du smälter in. Kör långsamt, kanske vinkar och hälsar på mötande osv.

Något man kunde ha gjort direkt efter kopplingen mellan brottet och BP1, hade ju varit att kanske sätta upp lite lappar på diverse campingar osv och söka vittnen just i det området vid den tiden. Nu är det nog för sent att ta reda på om någon utländsk rört sig där uppe överhuvudtaget
Senast redigerad av Etnisal 2013-08-04 kl. 11:56.
Citera
2013-08-04, 11:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotrocken
Så är det nog.
Plus att den del av berget (nordöstra) som minst attraherar skuogmullar och fågelskådare.
Det finns en utsiktsplats i närheten men annars inte så mycket intressant just där.
Jag undrar varför just Hunneberg valdes som bilbrännarplats då det tydligen rör sig folk där dygnet runt. Det finns platser med färre människor runt omkring.
Citera
2013-08-04, 12:00
Medlem
Citat:
Jag undrar varför just Hunneberg valdes som bilbrännarplats då det tydligen rör sig folk där dygnet runt. Det finns platser med färre människor runt omkring.

Kan ju vara så att man tänkt att folk skulle tänka "jaha nu har det brunnit en bil på hunneberg igen", tanken var väl kanske att det inte skulle väcka lika mycket uppmärksamhet.
Stjäl man en bil är det ju vanligare att man bränner upp den i skogen än på en parkeringsplats eller dyl. Om man nu väljer alternativet att bränna den dvs.
Man försökte nog iscensätta en äkta bilstöld i den mån man kunde.

Däremot får man väl anta att bilen varit tjuvkopplad, annars blir det väl jävligt svårt att förklara hur en bil kan stjälas med nyckeln. Om man inte drar lögnen om att man hade nyckeln i bilen jämt dvs.

Sen var det ju nära hem efterråt, och det är väl ett + antar jag.
Senast redigerad av Etnisal 2013-08-04 kl. 12:05.
Citera
2013-08-04, 12:01
Bannlyst
Citat:

För att AJ/DB/FH är bekant med di närmast omgivningarna sen sin tid på Flo med omgivning.
Det här är en plats di har gemensamt och kan diskutera, jur många sådana platser har GMs ihop ?

Jag satt och tänkte på hur jag skulle dumpa en kropp, och hamnade på ett nedlagt sandtag 200 meter från min barndoms sommarvistelse i Risveden som lämpligast.

Lägg där till att bilen är "het" så kortast sträcka är tacksam.
Citera
2013-08-04, 12:06
Medlem
Citat:
Om du själv hade varit i till EXEMPEL afrika på safari, kvällstid och du hade fått mötande trafik av ett bilmärke som är otroligt vanligt i just det området, det är mörkt och du ser inte riktigt varken färg eller skick. Hade du då reflekterat över ett möte och noterat diverse detaljer om bilen?
Tvivlar på det, tyvärr!
Kanske hade någon mer rutinerad reagerat över det. Någon som är där uppe ofta och vet vilka tider folk rör sig i området, hade nog ägnat några extra sekunder över att det kommer en bil mitt i natten.

Men det beror ju helt enkelt på hur dom betett sig. Ett onormalt beteende i form av väldigt hög hastighet och vårdslöshet väcker ju betydligt mer uppmärksamhet än om du smälter in. Kör långsamt, kanske vinkar och hälsar på mötande osv.

Något man kunde ha gjort direkt efter kopplingen mellan brottet och BP1, hade ju varit att kanske sätta upp lite lappar på diverse campingar osv och söka vittnen just i det området vid den tiden. Nu är det nog för sent att ta reda på om någon utländsk rört sig där uppe överhuvudtaget

Safaribussens förare borde vara den som mest reagerar på skillnader mot det normala under dennes arbetspass?
Citera
2013-08-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av es95pl
Safaribussens förare borde vara den som mest reagerar på skillnader mot det normala under dennes arbetspass?

Om du har en, dvs. Åker du ut med din egen bil så vet du ju inte hur det "brukar" se ut.. dvs om du inte känner till området så väl.
Senast redigerad av Etnisal 2013-08-04 kl. 12:11.
Citera
2013-08-04, 12:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av es95pl
Det enda han skulle ha sett var en Volvo, och det skilde sig inte särskilt mycket från det normala. Det körde nog inte många bussar på den lilla återvändsgränd som utgör själva bilbrandplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in