2013-08-04, 10:44
Medlem
En tanke, DB kan ju ha jobbat under "stölden" av bilen medan polarna "stjäl" o bränner bilen för att ge han alibi.. Speciellt med tanke på Aj och hans påstådda turnerande på alla möjliga orter efteråt... Kanske råkade han turnera på berget en sväng först?!
Citera
2013-08-04, 10:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryMerry
En tanke, DB kan ju ha jobbat under "stölden" av bilen medan polarna "stjäl" o bränner bilen för att ge han alibi.. Speciellt med tanke på Aj och hans påstådda turnerande på alla möjliga orter efteråt... Kanske råkade han turnera på berget en sväng först?!
Knappast, om bilen var ostulen under försvinnandet fanns det ingen anledning att stjäla den och bränna upp den. Den användes för transport av kroppen under natten lördag-söndag. Det var därför den brändes.
Citera
2013-08-04, 10:50
Medlem
Jo visserligen, men som någon sa här så kanske de kom på senare att bilen måste bort och brändes senare, att de gömt bilen o tagit sig upp natten efter o bränt den.. Eller har jag fattat fel? Att branden var senare än själva brottet så att säga?
Citera
2013-08-04, 10:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryMerry
Jo visserligen, men som någon sa här så kanske de kom på senare att bilen måste bort och brändes senare, att de gömt bilen o tagit sig upp natten efter o bränt den.. Eller har jag fattat fel? Att branden var senare än själva brottet så att säga?
Du har rätt. Men beslutet att bilen skulle bort togs knappast på morgonen, utan det var nog något de kom på under dagen. Det tog nog en tid att övertala DB om att hans bil måste förstöras, så det skedde nog inte i telefon medan han var på jobbet. Jag gissar att beslutet togs efter arbetstid på söndag em/kväll, och att "stölden" skedde då.
Citera
2013-08-04, 10:58
Medlem
Vänersborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Är det en ren turistgrej, typ tyskar mest, eller sysslar lokalbefolkningen med älgspaning? The locals antar jag inte skulle betala flera hundra för ovanstående.... Utan ge sig ut själv.

Det är en turistgrej. Om folk som bor i området överhuvudtaget ger sig ut för att spana efter älg så sker det på egen hand.
Citera
2013-08-04, 11:09
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du har rätt. Men beslutet att bilen skulle bort togs knappast på morgonen, utan det var nog något de kom på under dagen. Det tog nog en tid att övertala DB om att hans bil måste förstöras, så det skedde nog inte i telefon medan han var på jobbet. Jag gissar att beslutet togs efter arbetstid på söndag em/kväll, och att "stölden" skedde då.
Inte orimligt om det krävdes lite övertalning för att få DB att offra sin bil. Misstänker att den inte var försäkrad heller... DB verkar inte ha sådan ekonomi att han kastar bort en bil helt oberörd.

Forts ang GM:s förmodade tankar:
Om han är psykopat så kan han måhända i bittra stunder tycka att Ida satt honom i denna knipa och fälla någon tår i självömkan.

Tror som sagt inte han är stolt över dådet men om (Gud förbjude) han skulle komma undan kan jag tänka mig att han känner sig smart och oövervinnelig. Kanske skulle han frestas att skryta lite, med lite sprit innanför västen.... I sällskap med (förmodat) likasinnade eller anonymt på Internet. Driva med polisen skulle vara lockande. Någon sådan "glädje" ska han inte få, eller hur!
Citera
2013-08-04, 11:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänersborgare
Det är en turistgrej. Om folk som bor i området överhuvudtaget ger sig ut för att spana efter älg så sker det på egen hand.
Vilken tid på dygnet gör de det?
Citera
2013-08-04, 11:21
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:

Hej! Ny här men har hängt med från första inlägget.

Har flera kompisar som helhjärtat ägnar sig åt älgspaning på berget och vad jag förstått så åker de när det börjar mörkna, dvs snarare runt 22-23 på kvällen än tidiga morgnar. Sedan är det inte så konstigt att det är gott om älg alldeles intill vägarna för jag fick nyligen reda på att de som kör turistturerna lägger ut mat..

Edit: inte mat, saltstenar var det visst.
Senast redigerad av Jultrollet 2013-08-04 kl. 11:29. Anledning: korrigering av mat
Citera
2013-08-04, 11:26
Medlem
bigbossjonass avatar
Citat:

Oftast på natten de gånger jag eller mina polare har gjort de har klockan alltid varit efter midnatt!
Citera
2013-08-04, 11:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Hej! Ny här men har hängt med från första inlägget.

Har flera kompisar som helhjärtat ägnar sig åt älgspaning på berget och vad jag förstått så åker de när det börjar mörkna, dvs snarare runt 22-23 på kvällen än tidiga morgnar. Sedan är det inte så konstigt att det är gott om älg alldeles intill vägarna för jag fick nyligen reda på att de som kör turistturerna lägger ut mat..
Citat:
Ursprungligen postat av bigbossjonas
Oftast på natten de gånger jag eller mina polare har gjort de har klockan alltid varit efter midnatt!
Tack! Det låter som om bästa tiden att bränna en bil är tidigt på söndag morgon, om man vill göra det osedd.
Citera
2013-08-04, 11:31
Medlem
Grotrockens avatar
Citat:

Med bil: När som helst under den ljusa tiden på dygnet samt en bit in på kvällen/natten.
Till fots: Om vädret är bra så kan det tidvis krylla av folk som är ute och rör sig på berget av olika anledningar. Vid sämre väder minskar antalet besökare men det finns alltid människor som är ute och rör sig där på dagtid under sommarmånaderna.
Citera
2013-08-04, 11:38
Medlem
Citat:

Tror nog det kan ske närsom, men mest troligt är kvällstid. Vet dock att många åker dit i brist på annat, även om man egentligen inte är så jävla intresserad av att se en älg för 500:e gången. Har själv åkt på älgsafari via den väg som föreslagits i tråden, tunhemsvägen -> prästgården osv. De gånger vi varit där har varit sen kväll/midnatt och min erfarenhet vid den tiden är att det är relativt dött. Man kanske möter nån bil här och där om man har tur, dock oftast utländska. Kan därför tänka mig att det är ännu glesare efter midnatt. Kör man långsamt och låtsas vara på älgsafari som alla andra eventuella möten så väcker man nog inte jättemycket uppmärksamhet heller.

Burnar man däremot rakt igenom, trots pissdåliga grusvägar så kan du nog få ett eller annat öga på dig.
Senast redigerad av Etnisal 2013-08-04 kl. 11:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in