2013-08-04, 00:18
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phazio
Fast det där är ju utan vare sig ränte- eller investeringseffekter. Om man räknar med en låg avkastning på 5 % (som du kan få genom att binda pengarna hos de flesta banker) har de 4000*12 kronorna som du sparade första året blivit 127000 kr.

Sen är det sant att du har en poäng i att de flesta människor aldrig kommer komma i närheten av några miljoner.

Jag räknade med att räntan man eventuellt tjänar håller jämna steg med inflationen och att penningvärdet därför är konstant.

Visst kan man investera och tjäna på det men det är en annan frågeställning.

Och dessutom: dina 5% som "låg" ränta är inte realistiska idag. Du får max typ 3,5% om du vill sätta pengarna på ett säkert bankonto. Och jag vet, för jag har pengarna och jag har kollat runt.
Citera
2013-08-04, 00:43
Medlem
Rothts avatar
Man blir inte miljonär genom att arbeta i Sverige, det stämmer. Dock så förstår jag inte vad artikeln menar med att en hög inkomst inte gör en rik. Har man inkomster på flera hundra tusen eller miljoner så är det väl klart att man är förmögen. Dåligt formulerat. Men jag förstår vad artikeln försöker säga.

Vill man bli miljonär så är det eget företag (förutsatt att det går bra för en, alla kan starta ett företag), relativt höga chefspositioner eller aktier som gäller.
Citera
2013-08-04, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotht
Man blir inte miljonär genom att arbeta i Sverige, det stämmer.

Om du har en nettoinkomst på 500 000 och sparar 250 000 varje år. Blir du inte miljonär inom ett antal år då?

Citat:
Dock så förstår jag inte vad artikeln menar med att en hög inkomst inte gör en rik. Har man inkomster på flera hundra tusen eller miljoner så är det väl klart att man är förmögen. Dåligt formulerat. Men jag förstår vad artikeln försöker säga.

Har du inkomster på 10 miljoner, utgifter på 10,5 miljoner och skulder på 5 miljoner. Skulle du då påstå att du är rik? Jag skulle påstå att du är utfattig.

Det är alltså skillnad på inkomst och förmögenhet. För att vara förmögen måste man ha en förmögenhet, inte en arbetsinkomst.

Citat:
Vill man bli miljonär så är det eget företag (förutsatt att det går bra för en, alla kan starta ett företag), relativt höga chefspositioner eller aktier som gäller.

Eller så har man hög lön, låga kostnader och lägger pengarna på ett sparkonto. Det är antagligen den enda metod som 'garanterat' gör dig till miljonär inom en tidsperiod du själv valt.
Citera
2013-08-04, 11:18
Medlem
Celenos avatar
Det tog mig 4 år att knega ihop en miljon. Sparar man 75% av sin inkomst så är man ekonomiskt oberoende på 7 år.
Citera
2013-08-04, 13:05
Awaiting Email Confirmation
Pondeyooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Om du har en nettoinkomst på 500 000 och sparar 250 000 varje år. Blir du inte miljonär inom ett antal år då?

Har du inkomster på 10 miljoner, utgifter på 10,5 miljoner och skulder på 5 miljoner. Skulle du då påstå att du är rik? Jag skulle påstå att du är utfattig.

Det är alltså skillnad på inkomst och förmögenhet. För att vara förmögen måste man ha en förmögenhet, inte en arbetsinkomst.

Eller så har man hög lön, låga kostnader och lägger pengarna på ett sparkonto. Det är antagligen den enda metod som 'garanterat' gör dig till miljonär inom en tidsperiod du själv valt.
Även garanterat det sämsta sättet att göra dig till miljonär eftersom att inflationen äter upp mycket av pengarna och räntan suger hårt på bank-konto.

Generellt sett lönar sig fond/aktiesparande alltid, har väl snittat runt 5-6% på stockholmsbörsen nu? På typ 10 år. På ett bankkonto har du tur om du får 3-3.5% ränta, dra sen av inflation så är det inget värt.
Citera
2013-08-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pondeyooo
Även garanterat det sämsta sättet att göra dig till miljonär eftersom att inflationen äter upp mycket av pengarna och räntan suger hårt på bank-konto.

Det finns såklart betydligt sämre sätt då risk måste inkluderas som en faktor.

Citat:
Ursprungligen postat av Pondeyooo
Generellt sett lönar sig fond/aktiesparande alltid, har väl snittat runt 5-6% på stockholmsbörsen nu? På typ 10 år. På ett bankkonto har du tur om du får 3-3.5% ränta, dra sen av inflation så är det inget värt.

Självfallet är det alltid bättre att få hög avkastning på sina pengar än låg sådan. Har du 250 000 att spara varje år så kan du dock vara betydligt mer säker på att du kommer vara miljonär om fyra år om du lägger pengarna på ett bankkonto jämfört med om du sparar dom i aktier/fonder.
Citera
2013-08-04, 14:57
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abow123
Det förutsätter att man lever i en liten by där hyran skulle kunna vara 1500 kr, räkningar på 500 och resten på 3000 kr... Det skulle kunna funka, men det är nog ett ganska tråkigt liv
Vad är ett tråkigt liv? Säg att personen sparar 15K i månaden i 5 år i fonder som ger i snitt 7% så har han runt 1 miljon sen (minus ISK beskattningen). Då är frågan, vad är ett tråkigt liv? Att behöva ta krediter för att köpa en TV? Att ständigt räkna om man har råd med en resa eller är livrädd att man blir av med jobbet för då faller hela livet ihop?
Frågan är om inte 5 år av "studentliv" är värt mer om man sen får 40-50-60 år av en känsla av säkerhet.
Citera
2013-08-04, 15:55
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det tog mig 4 år att knega ihop en miljon. Sparar man 75% av sin inkomst så är man ekonomiskt oberoende på 7 år.
Det går säkert med ett "vanligt hederligt arbete" om man är sparsam och väljer nöjen med omsorg och har en budget och bra koll på sina utgifter. OnT: Klart att man kan bli "rik" på ett arbete, det finns rätt många som tjänar bra i vårt land också, dock är det inte så lätt att dra in så mycket pengar, så oftast är det inte så att man blir rik automatiskt genom ett vanligt jobb. Men som sagt verkar det inte vara några problem att bli det om man är sparsam och gör bra investeringar.

Ekonomiskt oberoende på 7 år kanske är lite att ta i dock? Det beror förstås hur man definierar det förvisso. Enligt mig är ekonomiskt oberoende att man kan sluta arbeta och kan klara sig utan lön livet ut utan att behöva dra ned på boende, mat, klädinköp, nöjen, resor osv. Så typ en lön i avkastning månatligen (hur stor en lön behöver vara beror förstås på personen). Men jag kan tänka mig att det blir svårt att få ihop det (en vanlig svenssonlön som avkastning varje månad) på 7 år såvida man inte har ett välavlönat jobb, eller är extremt sparsam under dessa år och att det råder hausse på börsen.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-08-04 kl. 15:58.
Citera
2013-08-04, 16:31
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Min vän, jag kan lova dig att det är omöjligt att spara ihop till 5 mille på 20 år om du tjänar 250K om året. De flesta vuxna tjänar mer än så och klarar inte av att spara alls.

För att spara ihop till 1 (EN) miljon krävs det drygt 4000 i månaden i 20 år (4000*12*20= 960.000). För att spara ihop till 5 mille på 20 år krävs det att du sparar 20.800 i månaden (5.000.000/20/12=20.8133). Det blir nog lite svårt att spara så mycket om du tjänar samma summa ut varje månad.

De flesta i dagens lånesamhälle fattar inte hur mycket en enda miljon faktiskt är. I budgivningar på bostäder slänger man sig gladeligen med hundratusentals kronor hit eller dit. Prova att spara ihop en mille och kom den och berätta hur "lite pengar" det är.
Du har så fel så det är galet, och räknar inte ens med någon avkastning på pengarna. Genomsnittlig historisk avkastning på aktier har varit 7% efter inflation. Om du då lägger undan 4000 kr i månaden i 20 år har du ca 2 miljoner kr, inflationsjusterat.

Se:
https://origin.bankrate.com/calculators/savings/simple-savings-calculator.aspx

Lägger du undan 10.000 kr i månaden så har du ca 5 miljoner kr efter 20 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Ekonomiskt oberoende på 7 år kanske är lite att ta i dock? Det beror förstås hur man definierar det förvisso. Enligt mig är ekonomiskt oberoende att man kan sluta arbeta och kan klara sig utan lön livet ut utan att behöva dra ned på boende, mat, klädinköp, nöjen, resor osv. Så typ en lön i avkastning månatligen (hur stor en lön behöver vara beror förstås på personen). Men jag kan tänka mig att det blir svårt att få ihop det (en vanlig svenssonlön som avkastning varje månad) på 7 år såvida man inte har ett välavlönat jobb, eller är extremt sparsam under dessa år och att det råder hausse på börsen.
Sparar du 75% av din lön så uppnår du just dessa krav på 7 år.

http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/

Detta under följande antaganden:
Citat:
- You can earn 5% investment returns after inflation during your saving years
- You’ll live off of the ”4% safe withdrawal rate” after retirement, with some flexibility in your spending during recessions.
- You want your ‘Stash to last forever, you’ll only be touching the gains, since this income may be sustaining you for seventy years or so. Just think of this assumption as a nice generous Safety Margin.
Senast redigerad av 2_Thumbs_Up 2013-08-04 kl. 16:34.
Citera
2013-08-04, 20:29
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Ekonomiskt oberoende på 7 år kanske är lite att ta i dock? Det beror förstås hur man definierar det förvisso.
http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/
Citat:
Enligt mig är ekonomiskt oberoende att man kan sluta arbeta och kan klara sig utan lön livet ut utan att behöva dra ned på boende, mat, klädinköp, nöjen, resor osv.

Har du levt på 25% av din lön så har du kapital till att täcka dessa utgifter i resten av ditt liv, efter 7 år.
Citat:
Men jag kan tänka mig att det blir svårt att få ihop det (en vanlig svenssonlön som avkastning varje månad) på 7 år såvida man inte har ett välavlönat jobb, eller är extremt sparsam under dessa år och att det råder hausse på börsen.
Man sparar 75% av sin inkomst, oavsett inkomst och nästan oavsett hur börsen går. Svårare än så är det inte.

Det svåra är att lära sig vara lycklig utan den senaste telefonen, senaste datorn, snabbast möjliga internet, och en BMW.

Men inte ens det är särskilt svårt.

Edit: Ser att det redan var bemött av 2 thumbs up, men det tål att upprepas.
Citera
2013-08-04, 20:51
Medlem
1979s avatar
Citat:
.

Hur ser dina framtidsplaner ut? Ska du fortsätta som du gör nu? Hur länge? Känner du fortfarande samma motivation att spara?
Citera
2013-08-04, 21:40
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Edit: Ser att det redan var bemött av 2 thumbs up, men det tål att upprepas.
Med samma länk också. Mycket vackert.

Själv så hittade jag MMM-bloggen (och därigenom andra ER-hemsidor) för ungefär ett halvår sedan, och just det där inlägget med den bakomliggande matematiken öppnade upp en ny värld för min del. Noterade sedan för några månader sen att du verkar vara inne på dessa banor och tyckte det var kul att se någon här ta det seriöst och jobba mot målet. Så du har alla lyckönskningar från mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in