2013-08-03, 12:48
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Är det någon som vet om ormbunkar i vissa fall kan börja lukta lik? Det var ju ett sådant bestånd som luktade vid Öresjö. Även där jag är nu finns en sådan lukt i ett område med ormbunkar. Jag har hittat en hjässa av förmodligen en hare eller djur med liknande omkrets på kraniet, men den biten var helt doftfri och att döma av dess status tycker jag djuret bör ha varit dött länge så att det är en hare som luktar tror jag inte, men man vet aldrig.

Här blåser det från alla håll idag så det är omöjligt att komma ned till ett område mindre än 20x20 meter. Svamp luktar det i skogen intill, men denna doften är annorlunda än bland ormbunkarna.

Så vet någon om ormbunkar luktar lik under speciella omständigheter?
Jag sitter just nu vid 2 olika sorters ormbunkar, och även varje kväll. En sort luktar lite fränt som en blandning mellan basilika och spenat alernativt lite unket tomatplanteaktigt. Den buskväxande varianten luktar dock ingenting.
Haha, kanske ska tillägga att den dock inte luktar så gott som det kanske lät, utan att dessa dofter ligger som en slöja över den äckliga, obeskrivliga doften. Kanske död råtta i grunden. Med en liten touch av curry ovanpå allt.
Släng dig i väggen Carl-Jan
Senast redigerad av Tomato 2013-08-03 kl. 12:59.
Citera
2013-08-03, 12:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
För att vara tråkig efter nattens diskussioner om örngottet, så är det ett billigt Jysk-örngott i 100% polyestersatin. Dålig kvalitet som inte klarar ett par tvättar. Har så rotat fram mitt, som ligger kvar som reserv.

Det upphittade örngottet: https://anonfiles.com/file/314469868c31034ae1c6ef8a1b913c72
Mitt örngott: https://anonfiles.com/file/5eef45b454d7f54451e5154238011975

För övrigt tror jag du kan ha rätt i, att de kan ha svept in något föremål i det eller att det kommit med av misstag och blivit tappat på vägen.
Ditt örngott har mörkare sömmar som går ända ut i kanten. Så de är inte lika.
Citera
2013-08-03, 12:54
Medlem
IroniskJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Är det någon som vet om ormbunkar i vissa fall kan börja lukta lik? Det var ju ett sådant bestånd som luktade vid Öresjö. Även där jag är nu finns en sådan lukt i ett område med ormbunkar. Jag har hittat en hjässa av förmodligen en hare eller djur med liknande omkrets på kraniet, men den biten var helt doftfri och att döma av dess status tycker jag djuret bör ha varit dött länge så att det är en hare som luktar tror jag inte, men man vet aldrig.

Här blåser det från alla håll idag så det är omöjligt att komma ned till ett område mindre än 20x20 meter. Svamp luktar det i skogen intill, men denna doften är annorlunda än bland ormbunkarna.

Så vet någon om ormbunkar luktar lik under speciella omständigheter?
Nä, inga ormbunkar i sverige vilt växande luktar illa.. På senhösten under vissningsprocessen kan vissa av dom lukta oangenämt, men nu absolut inte
Citera
2013-08-03, 12:55
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Tillägg: Jag vidhåller att gamla Minicall hade en «kill switch» Därmed betraktar jag detta tema som OT, för mitt vidkommande.

Men alltså, Minicall är en enkel radiomottagare. Självklart kan den som kontrollerar sändaren låta bli att vidarebefordra meddelanden, men det har förstås inte ett jävla dugg med mobiltelefoner att göra, bortsett från att båda sakerna är små och elektroniska och framstår som helt magiska för okunniga foliehattar.

(nej, mobiltelefoner kan inte avlyssnas bara sådär, eller slås på via magiska signaler. Det saknas förstås inte dokumenterade exempel på att mobiltelefoner avlyssnats, men det har i samtliga fall varit telefoner som manipulerats av någon som haft fysisk tillgång till telefonen, så att dom antingen kunnat installera spionprogram (FBI gillar sånt) eller stoppa in sina egna prylar i den (Shin Bet gillar sånt, där prylarna är allt från radiosändare till sprängämnen). Men oddsen att FBI eller israelerna skulle ha lagt resurser på att aktivt övervaka en västgötsk halvmesyr till nynasse är ganska låga...)
Citera
2013-08-03, 12:56
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Men kolla den smalare fållen (heter det så?) som båda örngotten har. Även om det finns en skillnad i nyans på tråden är ju likheten i övrigt slående.
Citera
2013-08-03, 12:58
Medlem
Hej FB mitt första inlägg på FB så jag va FB-Oskuld och är oerfaren

Kan ha missat ngt i inläggen, har ju vart mycket om spårbarhet i avstängda telefoner osv

¤ A.J. hade sin avstäng på natten och slog på den dagen efter, brukade han ha den avstängd på nätterna?? en del stänger aldrig av sin mob., bara ljudlös ibland. Borde väl gå att kolla om han följde sitt vanliga mönster!!
¤ varför stänga av sin mobil när I*a var orolig när han lämnade lgh:en, då borde han väl försöka va anträffbar??
¤ De andra häktade, stängde de också av sina mobbs.? var det också vanligt att de brukade göra det??
Citera
2013-08-03, 12:59
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Tydligen inte?
Taxeringen kan nog bara förstås om man gör stora avdrag annars skulle det vara något konstigt med Ratsit löneraking 71,9% (av alla). Enligt SCB är 70% = 296519 kr (alla 20+år, 2011, det finns ingen statistik för 2012) sammanräknad förvärvsinkomst (bl.a. inkomst av tjänst = lön och andra skattpliktiga inkomster), observera inkomst. Ratsit löneranking bygger på inkomst av tjänst vid den senast godkända taxeringen.
Citera
2013-08-03, 13:00
Medlem
Ragathas avatar
Citat:

Jo dom är visst lika, bara det att örngotten är vända åt varsitt håll, det hittade örngottet har sömmen i hörnet till vänster i bild. Tråden har nog ingen betydelse då det kan bero på väder, vind och tvätt.

EDIT: eller ljuset vid fotografering
Citera
2013-08-03, 13:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Men kolla den smalare fållen (heter det så?) som båda örngotten har. Även om det finns en skillnad i nyans på tråden är ju likheten i övrigt slående.
Jag tycker det upphittade örngottets fåll är zick-zacksydd, medan AristoMaries örngott har rakt sydd fåll.
Citera
2013-08-03, 13:03
Medlem
Ragathas avatar
Citat:
Jag tycker det upphittade örngottets fåll är zick-zacksydd, medan AristoMaries örngott har rakt sydd fåll.

Man syr inte zickzacksömmar när de är synliga sömmar.

EDIT: Dessutom är det en rak söm på den nedre fållen, om du förstorar upp så ser du att dt är tyget under fållen som inte är slät.
Senast redigerad av Ragatha 2013-08-03 kl. 13:11.
Citera
2013-08-03, 13:03
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Taxeringen kan nog bara förstås om man gör stora avdrag annars skulle det vara något konstigt med Ratsit löneraking 71,9% (av alla). Enligt SCB är 70% = 296519 kr (alla 20+år, 2011, det finns ingen statistik för 2012) sammanräknad förvärvsinkomst (bl.a. inkomst av tjänst = lön och andra skattpliktiga inkomster), observera inkomst. Ratsit löneranking bygger på inkomst av tjänst vid den senast godkända taxeringen.
Även skatteverkets taxeringsuppgift är den s.k. "inkomst av tjänst"
Citera
2013-08-03, 13:04
Medlem
Citat:

Om du tittar en gång till så ser du att mitt ligger åt andra hållet bara. Sömmen ut till hörnen går endast i ena kanten (där öppningen finns), vilket syns längst upp till vänster på det upphittade. Den andra kanten har inte sömmen hela vägen ut. Mitt är inte tvättat mer än ett par gånger och har därefter legat i ett mörkt skåp. Så de är lika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in