2013-08-02, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Men precis. Hon undrar vad problemet är och ja...de är inte vackra, helt enkelt. De är skabbiga.
Men allra mest håller jag med den som kommenterat på hennes blogg - det är så svårt att förstå hur någon som blivit utsatt för så mycket sexuellt våld som hon påstår, inte har några problem med att hela tiden spela på detsamma. Fast hon kanske fortfarande omedvetet "iscensätter" övergreppen, som hon skrev i gurlesk-artikeln (som nu iofs baserats på en lögn om bilden). Isåfall har hon å andra sidan inte kommit till några av de insikter hon hävdar.

Det finns ju de som blivit utsatta för sexuella övergrepp och viker ut sig i någon konstig form av självförnedring. Men Berny skriver ju att hon aldrig haft problem med sin kropp, vilket jag finner jättekonstigt. Har aldrig hört talas om någon som skulle råkat ut för så många övergrepp och ändå tyckt om sin kropp..
Citera
2013-08-02, 18:28
Avslutad
Fast frågan kvarstår fortfarande varför Berny säger i Aftonbladets intervju att hon alltid velat ha en bra relation med sina föräldrar och att hon i dag (då) har det, och att hon verkligen älskar dem.

Om barndomen nu var så hemsk, så hade hon inte behövt nämna de alls i den där intervjun, sagt åt reportern att hon inte kommer svara på frågor om sin familj. Jag får känslan när man läser att det är hon som tagit upp det.

Hon behövde ju inte säga något om det, om det hela nu var/är så känsligt.
Senast redigerad av GenesisP 2013-08-02 kl. 18:56.
Citera
2013-08-02, 18:42
Medlem
doris123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Fast frågan kvarstår fortfarande varför Berny säger i Aftonbladets intervju att hon alltid velat ha en bra relation med sina föräldrar och att hon i dag (då) har det, och att hon verkligen älskar dem.

Om barndomen nu var så hemsk, så hade hon väl inte behövt nämna de alls i den där intervjun, sagt åt reportern att hon inte kommer svara på frågor om sin familj. Jag får känslan när man läser att det är hon som tagit upp det.

det kanske var för att ge sken av att allting var/blivit bra då? det kanske hade verkat konstigt annars, att vara "rehabiliterad" men inte kunnat fixa sina familjeband.. hm jag vet inte :S det kan ju vara så mycket som ligger bakom! men ja, underligt är det... att ena stunden prisa sin familj öppet i en tidning, och sedan börja skriva om storebrorsans övergrepp i nästa bok.
Citera
2013-08-02, 18:42
Medlem
Citat:

Om barndomen nu var så hemsk, så hade hon väl inte behövt nämna de alls i den där intervjun, sagt åt reportern att hon inte kommer svara på frågor om sin familj. Jag får känslan när man läser att det är hon som tagit upp det.

Jag säger inte att jag tror det MEN - i många sekter så får familjemedlemmarna stränga order om hur man presenterar familjen. Boken innehåller flera negativa saker om hennes föräldrar och villkoret för att ge ut boken kan ha varit att hon framställer deras relation som sund och fungerande, för att inte folk ska börja rota. Som sagt, säger inte att jag tror det, men just att hon på den tiden talar så uteslutande gott om sin familj behöver inte betyda att de hade en sund relation.
Citera
2013-08-02, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
Jag säger inte att jag tror det MEN - i många sekter så får familjemedlemmarna stränga order om hur man presenterar familjen. Boken innehåller flera negativa saker om hennes föräldrar och villkoret för att ge ut boken kan ha varit att hon framställer deras relation som sund och fungerande, för att inte folk ska börja rota. Som sagt, säger inte att jag tror det, men just att hon på den tiden talar så uteslutande gott om sin familj behöver inte betyda att de hade en sund relation.

Hennes föräldrar visste inte vad det stod i boken om dem. De var förkrossade över hur hon framställde dem, speciellt pappan med sin alkoholism.
Citera
2013-08-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Hennes föräldrar visste inte vad det stod i boken om dem. De var förkrossade över hur hon framställde dem, speciellt pappan med sin alkoholism.
Okej, jag minns en intervju med B runt släppet för Vingklippt där hon sa att alla fått läsa och godkänt manuset på förhand. Därav ändrade namn, osv.
Citera
2013-08-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
Okej, jag minns en intervju med B runt släppet för Vingklippt där hon sa att alla fått läsa och godkänt manuset på förhand. Därav ändrade namn, osv.

De fick läsa men valde att inte göra det. Ändrade namn tror jag det blev för att det skulle få vara anonymt för de som var med.

edit: hennes pappa visste inte ens att det var en självbiografi t.ex.
Senast redigerad av whatifgodseesyou 2013-08-02 kl. 19:02.
Citera
2013-08-02, 19:22
Medlem
sinfons avatar
Eftersom vi ändå är inne på det kan jag berätta att hon publicerade Magnus självmordsbrev utan tillåtelse från hans familj. Tror jag har nämnt det för länge sedan i tråden dock...det här är varför jag personligen inte kan med Berny. Familjen visste inte alls vem Berny var och tyckte inte det kändes rätt att lämna ut det annat än till oss vänner de kände, det var då hon tog kontakt med hans 15-åriga syster och låtsades vara hans jättenära flickvän. Lillasystern berättade efter ett tag i god tro vad som stått i brevet - bara halvt dock, hon utelämnade och vände på en del medvetet, och det var just denna "felaktiga" version som dök upp i boken sedan. Det är så vi vet var det kom ifrån, och vilken vidrig människa Berny är.
Citera
2013-08-02, 19:24
Medlem
Citat:
Eftersom vi ändå är inne på det kan jag berätta att hon publicerade Magnus självmordsbrev utan tillåtelse från hans familj. Tror jag har nämnt det för länge sedan i tråden dock...det här är varför jag personligen inte kan med Berny iallafall. Familjen visste inte alls vem Berny var och tyckte inte det kändes rätt att lämna ut det annat än till oss vänner de kände, det var då hon tog kontakt med hans 15-åriga syster och låtsades vara hans jättenära flickvän. Lillasystern berättade efter ett tag i god tro vad som stått i brevet - bara halvt dock, hon utelämnade och vände på en del medvetet, och det var just denna "felaktiga" version som dök upp i boken sedan. Det är så vi vet var det kom ifrån, och vilken vidrig människa Berny är.

Visst att Magnus gått bort och att det på så sätt kanske inte behövde godkännas av hans familj, men jag hade i alla fall valt att fråga dem om jag fick ha med Magnus överhuvudtaget. Av respekt mot honom och mot de som lämnades kvar.
Citera
2013-08-02, 19:29
Avslutad
Citat:
Eftersom vi ändå är inne på det kan jag berätta att hon publicerade Magnus självmordsbrev utan tillåtelse från hans familj. Tror jag har nämnt det för länge sedan i tråden dock...det här är varför jag personligen inte kan med Berny. Familjen visste inte alls vem Berny var och tyckte inte det kändes rätt att lämna ut det annat än till oss vänner de kände, det var då hon tog kontakt med hans 15-åriga syster och låtsades vara hans jättenära flickvän. Lillasystern berättade efter ett tag i god tro vad som stått i brevet - bara halvt dock, hon utelämnade och vände på en del medvetet, och det var just denna "felaktiga" version som dök upp i boken sedan. Det är så vi vet var det kom ifrån, och vilken vidrig människa Berny är.

Berny överdrev ju relationen kraftig i boken, där får man intrycket av att de stod varandra väldigt nära. Hennes böcker är just det - rena överdrifter och ibland rena lögner. Och absolut ingen hänsyn tas till de inblandande.
Senast redigerad av GenesisP 2013-08-02 kl. 19:34.
Citera
2013-08-02, 19:36
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Berny överdrev ju relationen kraftig i boken, där får man intrycket av att de stod varandra väldigt nära. Hennes böcker är just det - rena överdrifter och ibland rena lögner. Och absolut ingen hänsyn tas mot de inblandande.

Hon både ljög och överdrev, utnyttjade hans död på något vis och gjorde många efterlevande ledsna i onödan. Det var någon som berättade att det var samma sak med den där Jesper - honom hade hon också bara träffat ett par gånger tydligen.
Senast redigerad av sinfon 2013-08-02 kl. 19:44.
Citera
2013-08-02, 19:46
Medlem
Citat:
Hon både ljög och överdrev, utnyttjade hans död på något vis och gjorde många efterlevande ledsna i onödan. Det var någon som berättade att det var samma sak med den där Jesper - honom hade hon också bara träffat ett par gånger tydligen.

Enligt Berny hade Jesper varit hur förälskad i henne som helst och hon kände skuld över hans död, för hon trodde att hon påverkat honom negativt genom att inte besvara kärleken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in