2012-04-27, 12:58
Medlem
Nu har man varit på VC och förlorat oskulden...

Alla blodvärden var bra igen förutom nåt som hette calprotectin. Därav rektoskopin.
Imponerade på doktorn genom att klara av 20cm som han sa att 1 på 20 gör Mycket slem som han kunde se men inte så mycket mer. Så har fått en remiss till att göra en koloskopi och provtagning.

Inte gluten eller mjölkprotein intolerans/allergi heller.

Han sa att det mesta tyder på en tarminflammation. Det fanns 3 olika namn men kommer inte ihåg va de hette.

Vad har jag att vänta mig? Koloskopin kunde ta 4 månader att få tid till...
Citera
2012-04-29, 22:52
Medlem
Kan man få järnbrist i samband med för mycket diarre?
Mått piss efter rektoskopin som gjordes. Förstoppad dagen efter men sen började diarrena igen.. Har även yrsel och är väldigt blek enligt sambon. Svårt att få ner mat för blir mätt efter bara några tuggor. Nästan så man tvingar i sig mat. Har även fått tillbaka värken till vänster om ryggen (samma sida som magen) som kommer och går.

Avföringen är mörk/gulaktig.
Citera
2012-05-02, 10:55
Medlem
Shit låter ju inte alls mysigt. Är din körtel på halsen lika stor som på din senaste bild? Jag tycker att jag har en svullen men min är som en hasselnöt utan skal och syns inte om an inte känner efter den. Har haft min i ca 7år och även kollat upp den när jag fick den men börjar nojja över att det kan vara ett sådandär lågmalignt lymfom.

Btw hur vanligt är det att man kan kännas små lymfkörtlar runt omkring i nacken/halsen/ljumskarna? Nu menar jag riktigt små typ riskorn/ärt storlek?
Citera
2012-05-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Shit låter ju inte alls mysigt. Är din körtel på halsen lika stor som på din senaste bild? Jag tycker att jag har en svullen men min är som en hasselnöt utan skal och syns inte om an inte känner efter den. Har haft min i ca 7år och även kollat upp den när jag fick den men börjar nojja över att det kan vara ett sådandär lågmalignt lymfom.

Btw hur vanligt är det att man kan kännas små lymfkörtlar runt omkring i nacken/halsen/ljumskarna? Nu menar jag riktigt små typ riskorn/ärt storlek?

Nej verkligen inte. På ett ungefär ja. Vissa dagar svullnar det upp mer. Men den är betydligt mindre än vad den var från första början. Men enligt läkaren kan det höra ihop med min sjukhistoria och nu senast magen då kroppen tydligen reagerar på en inflammation och lymfkörtlarna "aktiveras". Så den utredningen vad gäller malignitet just där är nedlagd.

Som jag förstått det så kan de vara lite förstorade en bra tid efter infektioner. Har man inte ont eller besväras av dom så gör man nog inte så mycket åt det om de inte är 2cm i diameter.
Citera
2012-05-02, 22:57
Medlem
magis avatar
-

Har du testat om du har borrelia?

MagI
-
Citera
2012-05-03, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haans87
Tjo!

Har haft svullna lymfkörtlar på vänstersida av halsen i snart 2 veckor. Var på VC för 2 dagar sedan och fick "erymax" utskrivet. Det togs även snabbodlingar och sänka som inte visade några konstigheter.

Läkaren sa att man inte ska blunda för att det kan vara "cancer" men att det är ovanligt i min ålder

Nu är man ju nojjig och vill gärna veta mer om andra som har eller haft samma symtom eller rent av har lymfom.

Ska på återbesök på fredag för nya prover och undersökning. Men känns som evigheter när man är så oviss...

Svullnaden sitter alltså bara på vänstersida med en rätt så stor svullnad som är hård vid sidan av halsen under käken. Ingen förkylning eller feber. Bara enormt trött, huvudvärk, ont i ryggen och allmänt svullen..

Tacksam för svar

Ingen på FB kan ge svaret. Måste undersöka dig och ta prover vi också.
Citera
2012-05-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
-

Har du testat om du har borrelia?

MagI
-

Ingen aning. Sätter det sig i tarmarna?
Citera
2012-05-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iqiqiqiq
Ingen på FB kan ge svaret. Måste undersöka dig och ta prover vi också.

Jo det är klart. Men ibland eller ofta kan man stöta på folk med liknande symtom och på så sätt få hjälp på traven. En stor del av läkarens bedömning går ju på anammes.
Citera
2013-03-10, 04:33
Medlem
Sam9104s avatar
Hur har det gått då?
Citera
2013-07-12, 00:44
Medlem
Hur har dett gått ts?
Citera
2013-07-31, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Hur har dett gått ts?

Jadu knappt ett år senare efter senaste inlägget utav mig i denna tråden fick jag reda på vad det var. Fick mer och mer besvär ju längre det gick. Startade en ny tråd där jag uppdaterat hur det gått och hela vägen till en trolig diagnos. Anledningen till de förstorade lymfkörtlarna var/är att jag har en tarmsjukdom där kroppens immunförsvar är aktivt mer eller mindre hela tiden. Därav förklaringen till att man inte varit sjuk eller förkyld på flera år.

Gick tyvärr så pass lång tid utan att man hittade något så jag fick ett svårt skov och behandlades 2 veckor på sjukhus och det var först då man hittade vad det var.

Prövar idag olika mediciner för att hålla sjukdomen tillbaka.
Citera
2013-08-02, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haans87
Jadu knappt ett år senare efter senaste inlägget utav mig i denna tråden fick jag reda på vad det var. Fick mer och mer besvär ju längre det gick. Startade en ny tråd där jag uppdaterat hur det gått och hela vägen till en trolig diagnos. Anledningen till de förstorade lymfkörtlarna var/är att jag har en tarmsjukdom där kroppens immunförsvar är aktivt mer eller mindre hela tiden. Därav förklaringen till att man inte varit sjuk eller förkyld på flera år.

Gick tyvärr så pass lång tid utan att man hittade något så jag fick ett svårt skov och behandlades 2 veckor på sjukhus och det var först då man hittade vad det var.

Prövar idag olika mediciner för att hålla sjukdomen tillbaka.
Okej, tack för uppdatering. Länk till tråden eller om du vill fortsätta här, vilken diagnos blev det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in