2013-08-02, 08:44
Medlem
ab12s avatar
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2275155-polskt-beslut-om-36-aringen-idag

Citat:
Det har redan varit en häktningsförhandling i Polen, enligt åklagare Per-Erik Frisell.

– Då fattade man ett provisoriskt beslut, och imorgon (läs: i dag) kommer man fatta ännu ett. Men om det är ett beslut om utlämning eller inte, det vet inte jag, säger Frisell till TTELA.
Om Polen inte skulle lämna ut AJ, då måste ju det betyda att han släpps fri och får bekosta sin hemresa själv, right?
Citera
2013-08-02, 08:52
Medlem
Analstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab12
Det pratades väl om en sån här -> http://www.toosport.com/equipments/23427-veste-nike-eugene-blanc-bleu-nike/#veste-barcelone-eugene-bleu-marine-nike
Ja, jo, visst tusan! *skäms fortfarande*

Citat:
Ursprungligen postat av ab12
Om Polen inte skulle lämna ut AJ, då måste ju det betyda att han släpps fri och får bekosta sin hemresa själv, right?
Ja, det är så jag tolkar det iaf. Man önskar dock att det betyder att det finns en chans att han måste stanna i det polska häktet ett tag till. Fast å andra sidan vill jag fan att han ska förhöras och ställas inför rätta. Hit med honom!

Om han släpps fri kanske han flyr. Hur som helst tar han alldeles för god tid på sig för att infinna sig på ambassader, hos polisen etc. Aftonbladet går det dock bra att kontakta. Då kan han ju uppdatera dem lite, men samtidigt fortsätta att semestra, alltmedan omgivningen går skallgångar och letar efter I*a.

Man kan ju undra hur svårt det ska vara att få hit honom. Undrar vad DB tycker om det här. Schysst polare?
Citera
2013-08-02, 08:55
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Vems bilen är tror jag kan avgöras på basis av vems örngottet är och vem som läser en så trist bok. Känns tantigt båda grejerna och det är extremt rationellt att inte ringa efter DB och FH för givetvis går inte de omkring med nödtelefoner (=oregistrerad telefon som aldrig använts till att ringa någon i kompisgänget) hela tiden utifall att någon råkar döda någon eller råna en bank mitt i natten.

Ang boken så håller jag tummarna för att den är lånad från ett bibliotek.
Citera
2013-08-02, 08:57
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analstocken
Men snälla! "26" hänvisar i det fallet till hur många tum brett/långt plagget är!

W = waist

L = length

Man kanske har W27 L32 i storlek, t.ex.

Nej, faktiskt inte. Se identifikationen av texten på tygbiten:

Citat:
Ursprungligen postat av grabpony
Hej,

Angående tygbiten:

http://www.ebay.com/itm/BARCELONA-WHITE-MES-QUE-UN-CLUB-EUGENE-JACKET-NIKE-SIZE-XXL-BRAND-NEW-/310383987618?pt=UK_SportsLeisure_Football_Football Shirts&hash=item484453cba2

"INSPIRED BY THE CLASSIC CHEVRON AESTHETIC OF THE WINDRUNNER, THE EUGENE TRACK JACKET WAS INTRODUCED IN THE FALL OF 2007. FOLLOWING THE 26" SEAM LINES WITH A BOLD SINGLE STRIPE, THE ORIGINAL POLYESTER DOUBLE KNIT BECAME AN INSTANT ICON."

Texten stämmer ganska väl med det man kan tyda.

EDIT: Sök på "tröjsammanställning" i tråden så hittar du bild på etiketten och kan se att den stämmer överens med texten ovan men med andra radbrytningar.
Citera
2013-08-02, 09:01
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Jag sov rejält dåligt natten efter det att plaggen identifierats här på fb. Funderade på att ta mig dit och vaka men insåg att jag inte skulle kunna göra något om det kom dit ett gäng busar.

DNA är långt viktigare än att identifiera kläderna därför tycker jag så här i efterhand att det var för stor risk att lägga ut fynden. Jag kunde väntat längre i alla fall.

Grundproblemet är antagligen resursbristen och om jag då rapporterar klädesfynd och samtidigt säger att jag misslyckats finna Id* i området, ja då förstår jag att andra tips prioriteras.
I princip håller jag med dig! DNA vill man inte schabbla bort och om/när polisen kollar på grejerna så kan de/SKL identifiera. De kan få hjälp av dem som tillverkar/säljer prylarna.

Men, det kan ju vara så att fynden får betydelse och att de kunde hade missats annars. När polisen fick framlagt utförligt hur de var brända och att jackan är av en modell som MGM bär på foto, då blev det nog mer intressant... än random paltor i bushen.
Citera
2013-08-02, 09:04
Medlem
Darktowers avatar
Citat:
Nej, faktiskt inte. Se identifikationen av texten på tygbiten:

EDIT: Sök på "tröjsammanställning" i tråden så hittar du bild på etiketten och kan se att den stämmer överens med texten ovan men med andra radbrytningar.

Tröjsammanställningen

https://www.flashback.org/sp44566735
Citera
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Det som syns av hela texten är fetmarkerat nedan:

Lapp 1:
"INSPIRED BY THE CLASSIC CHEVRON AESTHETIC OF THE WINDRUNNER, THE EUGENE TRACK JACKET WAS INTRODUCED IN THE FALL OF 2007. FOLLOWING THE 26" SEAM LINES WITH A BOLD SINGLE STRIPE, THE ORIGINAL POLYESTER DOUBLE KNIT BECAME AN INSTANT ICON."

Lapp 2:

Lite mer går att läsa på lapp 2 men den är lite böjd och jag har givetvis inte tagit i dem och dragit ut dem. Ärligt talat så trodde jag den bilden föreställde en gammal gubbstrumpa som jag hade svårt att få in i sammanhanget. Texten framstod nämligen som fula gråa streck på en strumpa.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2013-08-02 kl. 09:17. Anledning: Mer bostäver syns faktiskt tydligt på lapp 2
Citera
Medlem
Citat:
OK Är ST en sådan tjej som kan tänkas läsa Kallocain av Karin Boye? Biblioteket i Grästorp saknar båda sina exemplar. Kan hon ha den ena? Svårt att lämna tillbaka den nu i så fall...

Har inte hunnit med..... Men som svar på din fråga..... JA, Kallocain är en typisk tjejbok!!! Själv läste jag den som 13-14-åring och det gjorde många av tonårstjejerna också. Fortfarande gör tonårstjejerna det har jag lärt av mina barn. Karin Boye är så mytomspunnen och är lite av en hjältinna för småtjejer. Brukar bli lite uppskruvat i samband med att de läse om henne i skolan och många fortsätter läsa hennes alster eller tar upp det när de blivit lite äldre. Det finns en aura av kärlek, romantik och mystik runt henne som tilltalar unga tjejer.
Citera
2013-08-02, 09:08
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
En mycket enkel orsak till varför polisen inte åkt till platsen kan vara för att Haraldsson sett kläderna förut: i den brända bilen på Hunneberg. Jag vet inte om så är fallet, men man hittade ju mycket intressanta saker där och om man har hittat kläderna i den bilen varför skulle man då ens tänka tanken att de kanske bränts på annan plats tidigare. Jag bara gissar, men att först elda kläderna vid DB, upptäcka att det misslyckats, turnera med S40:n och sprida villospår och sedan åka till brandplatsen på Hunneberg där FH väntar med resterna från branden vid DB - det är inte orimligt.

Förstår att du sov dåligt men just att du publicerade bilderna här kanske gjorde att polisen inte väntade ännu längre. Även om polisen kanske kände igen något från bilbranden kunde de ju inte veta om det i skogen fanns annat som de inte hittat i bilen. Dessutom fanns ju risken att fler privatspanare skulle klampa omkring och då kanske förstöra genom att ta i det du hittat.

Håller med Q om att BO bör finnas någonstans på vägen (med bara en liten avstickare) mellan BP och brandplatserna. Kan inte tänka mig att man kör alltför länge med ett BO i bilen.

Kan inte någon moderator rensa upp bland nattens tjafs, lite jobbigt att läsa.
Senast redigerad av ModerEva 2013-08-02 kl. 09:10.
Citera
2013-08-02, 09:08
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Har inte hunnit med..... Men som svar på din fråga..... JA, Kallocain är en typisk tjejbok!!! Själv läste jag den som 13-14-åring och det gjorde många av tonårstjejerna också. Fortfarande gör tonårstjejerna det har jag lärt av mina barn. Karin Boye är så mytomspunnen och är lite av en hjältinna för småtjejer. Brukar bli lite uppskruvat i samband med att de läse om henne i skolan och många fortsätter läsa hennes alster eller tar upp det när de blivit lite äldre. Det finns en aura av kärlek, romantik och mystik runt henne som tilltalar unga tjejer.

Kallocain är tyvärr fel bok. Nu är det istället "Även tystnaden har ett slut" av Íngrid Betancourt. Mer av texten finns under tröjsammanställning och har identifierats med kapitelnummer 53 och rubriken tiomannagruppen, bl.a.
Citera
2013-08-02, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Förstår att du sov dåligt men just att du publicerade bilderna här kanske gjorde att polisen inte väntade ännu längre. Även om polisen kanske kände igen något från bilbranden kunde de ju inte veta om det i skogen fanns annat som de inte hittat i bilen. Dessutom fanns ju risken att fler privatspanare skulle klampa omkring och då kanske förstöra genom att ta i det du hittat.

Håller med Q om att BO bör finnas någonstans på vägen (med bara en liten avstickare) mellan BP och brandplatserna. Kan inte tänka mig att man kör alltför länge med ett BO i bilen.

Kan inte någon moderator rensa upp bland nattens tjafs, lite jobbigt att läsa.

Hur var det med platsen där betonggjutningen fanns? Kan inte det vara en möjlig "grav" där man helt enkelt grävt upp, lagt dit BOs kropp och sedan för säkerhets skull låtit gjuta betong i och över?
Citera
2013-08-02, 09:28
Medlem
Ska bli mycket intressant att följa vad svarsanalyserna säger om de nya fynden, hoppas det kan finnas dna-spår kvar! Förhoppningsvis är även AJ tillbaks i Svenskt häkte nästa vecka, så det kan börja rulla på igen med nya förhör och så vidare. I*as kropp är förmodligen gömd i stor hast och det bör kunna finnas rimlig chans att fortfarande hitta henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in