2013-08-02, 07:34
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Va gött om RDYs fynd kan leda utredningen framåt.

Det skulle inte förvåna mig. Vad som dock är förvånande är att polisen väntade så länge med att åka dit ut.

Att en andra bil har använts tror de flesta. Men vems? En ST och AJs mamma har nämnts. P*tric H*rmansson nämndes tidigt i tråden. Är han släkt med FH och hur? Vad jag har förstått känner de iallafall varandra.
Citera
2013-08-02, 07:43
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Du hade ju tipsat polisen flera dagar tidigare, men det verkar onekligen som att uppmärksamheten här fick igång dem. Inte så att de latade sig innan, för det tror jag verkligen inte, men att de prioriterade fynden. Kanske hjälpte det till att få dit resurser som hunden?

Så även om jag håller med om principen, att polisen ska få chans att undersöka innan allmänheten "klampar in", så behöver du nog inte klandra dig själv i detta fall. (Tvärtom - berömmet är välförtjänt).

Jag sov rejält dåligt natten efter det att plaggen identifierats här på fb. Funderade på att ta mig dit och vaka men insåg att jag inte skulle kunna göra något om det kom dit ett gäng busar.

DNA är långt viktigare än att identifiera kläderna därför tycker jag så här i efterhand att det var för stor risk att lägga ut fynden. Jag kunde väntat längre i alla fall.

Grundproblemet är antagligen resursbristen och om jag då rapporterar klädesfynd och samtidigt säger att jag misslyckats finna Id* i området, ja då förstår jag att andra tips prioriteras.
Citera
2013-08-02, 07:47
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Det skulle inte förvåna mig. Vad som dock är förvånande är att polisen väntade så länge med att åka dit ut.

Att en andra bil har använts tror de flesta. Men vems? En ST och AJs mamma har nämnts. P*tric H*rmansson nämndes tidigt i tråden. Är han släkt med FH och hur? Vad jag har förstått känner de iallafall varandra.

Vems bilen är tror jag kan avgöras på basis av vems örngottet är och vem som läser en så trist bok. Känns tantigt båda grejerna och det är extremt rationellt att inte ringa efter DB och FH för givetvis går inte de omkring med nödtelefoner (=oregistrerad telefon som aldrig använts till att ringa någon i kompisgänget) hela tiden utifall att någon råkar döda någon eller råna en bank mitt i natten.
Citera
2013-08-02, 07:56
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva

En mycket enkel orsak till varför polisen inte åkt till platsen kan vara för att Haraldsson sett kläderna förut: i den brända bilen på Hunneberg. Jag vet inte om så är fallet, men man hittade ju mycket intressanta saker där och om man har hittat kläderna i den bilen varför skulle man då ens tänka tanken att de kanske bränts på annan plats tidigare. Jag bara gissar, men att först elda kläderna vid DB, upptäcka att det misslyckats, turnera med S40:n och sprida villospår och sedan åka till brandplatsen på Hunneberg där FH väntar med resterna från branden vid DB - det är inte orimligt.
Citera
2013-08-02, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zootzoot
Läs det här, jag har gjort ett inlägg tidigare om detta:
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.dailymail.co.uk%2Fsci encetech%2Farticle-1378973%2FiPhone-tracking-funct ion-secretly-track-love-cheats.html

iPhone plottar alltså longitud och latitud plus tidsangivelse i sekundintervall.
Den filen finns i telefonen. Är det en iPhone 4 eller senare, så finns allt registrerat från det du köpte telefonen. Det blev ett stort rabalder när detta upptäcktes.

Nu diskuterade vi en avstängd telefon!
Det du refererar till är gammalt, inget nyhet.

Finns även liknande i Windows "by default", fast det går och ändra i registret så den
går mot en egen av dig utpekad server, så har jag gjort på mina maskiner.
Fast, maskinen måste givetvis vara på även i detta fallet!

Källa: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc766017%28WS.10%29.aspx
Snabbt framtagen länk, finns mycket mer att läsa i ämnet.
Citera
2013-08-02, 08:07
Medlem
Analstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab12
Kan vara vinkeln mätt gentemot horisontalplanet. Ser ut att kunna stämma i så fall.
Men snälla! "26" hänvisar i det fallet till hur många tum brett/långt plagget är!

W = waist

L = length

Man kanske har W27 L32 i storlek, t.ex.
Senast redigerad av Analstocken 2013-08-02 kl. 08:15.
Citera
2013-08-02, 08:13
Medlem
Darktowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
En mycket enkel orsak till varför polisen inte åkt till platsen kan vara för att Haraldsson sett kläderna förut: i den brända bilen på Hunneberg. Jag vet inte om så är fallet, men man hittade ju mycket intressanta saker där och om man har hittat kläderna i den bilen varför skulle man då ens tänka tanken att de kanske bränts på annan plats tidigare. Jag bara gissar, men att först elda kläderna vid DB, upptäcka att det misslyckats, turnera med S40:n och sprida villospår och sedan åka till brandplatsen på Hunneberg där FH väntar med resterna från branden vid DB - det är inte orimligt.

Om så är fallet så tycker jag att de rensat dåligt på brandplatsen vid DB. Om kläderna redan är "halvbrända" efter branden vid DB så borde de ju onekligen brinna upp enklare i bilen = inga rester kvar för polisen att se i den utbrunna bilen. Och som sagt varför lämna så pass mycket rester som en halv tröja och en hel sko/handske/sportbag? Tror inte att kläderna har bränts i 2 olika omgångar. Tror på två separata brandplatser.
Citera
2013-08-02, 08:23
Medlem
Darktowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analstocken
Men snälla! "26" hänvisar i det fallet till hur många tum brett/långt plagget är!

W = waist

L = length

Fast, nej nu var det ju inte så. Det var trycket på insidan jackan och det oavsett storleken på jackan.

INSPIRED BY THE CLASSIC CHEVRON AESTHETIC OF THE WINDRUNNER, THE EUGENE TRACK JACKET WAS INTRODUCED IN THE FALL OF 2007. FOLLOWING THE 26" SEAM LINES WITH A BOLD SINGLE STRIPE, THE ORIGINAL POLYESTER DOUBLE KNIT BECAME AN INSTANT ICON."

https://www.flashback.org/sp44566735
Citera
2013-08-02, 08:29
Medlem
ab12s avatar
Citat:

W = waist

L = length

På en jacka? De där storlekarna brukar väl vara gångbara på brallor eller?
Citera
2013-08-02, 08:31
Medlem
Quarrels avatar
Jag tror inte att brottet och efterföljande eliminering av spår är planerat eller särskilt sofistikerat gjort. På väg från Idas bostad hem har de gjort sig av med följande i tur och ordning: kroppen, kläderna och bilen. Brandplatsen ligger nära "Blå vägen" på kartan http://goo.gl/maps/FZfij, så det är troligt att de har kört den vägen. Sökandet efter Ida ska intensifieras vid Kabelvägen eller i kräftdammen.
Senast redigerad av Quarrel 2013-08-02 kl. 08:42.
Citera
2013-08-02, 08:37
Medlem
Analstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab12
På en jacka? De där storlekarna brukar väl vara gångbara på brallor eller?
En jacka? Eh... *flyr*

Har du bild på jackan?
Citera
2013-08-02, 08:41
Medlem
ab12s avatar
Citat:
En jacka? Eh... *flyr*

Har du bild på jackan?
Det pratades väl om en sån här -> http://www.toosport.com/equipments/23427-veste-nike-eugene-blanc-bleu-nike/#veste-barcelone-eugene-bleu-marine-nike
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in