2013-08-01, 14:39
Medlem
Hej..

Jag har märkt att min ryggrad blivit krokig de senaste månaderna. Har inte haft det förut, utan det bara hände under några månader. Ryggkotorna längst upp syns hela tiden men blir mer synliga om jag tittar ner. Sen får jag ont i nacken och ryggen när jag tittar uppåt.

Som sagt så har jag ingen aning om varför, eller om det bara är naturligt.

Kan det ha något med min hålling att göra, eller är det sättet jag sover på eller är det p.g.a. något annat? Har ni någon aning om vad det kan vara så skulle det vara snällt om ni kunde skriva något!
Citera
2013-08-01, 14:47
Medlem
sistermorphines avatar
Skolios kanske? Fast det brukar uppträda redan i skolåldern, när man fortfarande växer. Kanske hjälper om du tränar upp rygg- och bukmusklerna istället? Har du ett stillasittande jobb eller sitter mycket framför datorn hemma?
Citera
2013-08-01, 14:49
Medlem
Om du inte sitter ner väldigt mycket så kan det vara kyfos.
Citera
2013-08-01, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistermorphine
Skolios kanske? Fast det brukar uppträda redan i skolåldern, när man fortfarande växer. Kanske hjälper om du tränar upp rygg- och bukmusklerna istället? Har du ett stillasittande jobb eller sitter mycket framför datorn hemma?

Kollade upp skolios, men det är det inte. Jag sitter väl mycket hemma, vid tvn och datorn. Men jag går ut och går ganska ofta också.
Citera
2013-08-01, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensoch
Om du inte sitter ner väldigt mycket så kan det vara kyfos.

Kollade upp det. Tror faktiskt att det är kyfos i så fall, tittade på bilder och det ser precis ut som min rygg. Vet du om det finns något man kan göra åt det, eller är det bara att gilla läget?
Citera
2013-08-01, 15:27
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Hade en kompis som också plötsligt upptäckte att hans rygg var sned. Han gick till en Naprapat som tydligen fixade det.
Citera
2013-08-01, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av williamniira
Kollade upp det. Tror faktiskt att det är kyfos i så fall, tittade på bilder och det ser precis ut som min rygg. Vet du om det finns något man kan göra åt det, eller är det bara att gilla läget?

Ser din rygg ut så här när du böjer dej fram? http://nt.ofsen.com/img/i701.jpg
Isåfall är det med stor sannolikhet kyfos. Tror dessvärre inte det finns mycket att göra, du kommer antagligen dö innan du är 50.

Det kanske inte är kyfos och kanske kan fixar med lite ryggövningar
Citera
2013-08-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensoch
Ser din rygg ut så här när du böjer dej fram? http://nt.ofsen.com/img/i701.jpg
Isåfall är det med stor sannolikhet kyfos. Tror dessvärre inte det finns mycket att göra, du kommer antagligen dö innan du är 50.

Det kanske inte är kyfos och kanske kan fixar med lite ryggövningar

Oj shit.. Så ser det inte ut. Kanske inte kollade upp det noga. Men så ser det verkligen inte ut.

Får nog se om ryggövningar och tänka på hållningen hjälper, annars är det väl som det är.
Citera
2013-08-01, 22:18
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamniira

Får nog se om ryggövningar och tänka på hållningen hjälper, annars är det väl som det är.

Ja, för det vore ju dumt att prova med en Naprapat
Citera
2013-08-01, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ja, för det vore ju dumt att prova med en Naprapat

Kollade upp det nyss och verkade faktiskt som något man skulle kunna pröva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in