2013-07-31, 10:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Min farsa har en tendens att prata så, även farfar visar tydliga tecken på liknande dumheter. Båda är födda och uppväxta i norra delarna av Stockholm, om det kan spela någon roll.

Hur?
Citera
2013-07-31, 10:14
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WiDeN
Handlar helt enkelt om vart man kommer ifrån.

Var i Sverige man kommer ifrån? Fast även i danskan (och andra språk) används ju ang-uttal i ord som chance, alliance och ambulance.

Även om MauroSpockos inlägg från sida ett kan förefalla långsökt, spekulativt och ungefär så långt från den lingvistiska mittfåran man kan komma så undrar jag om det inte snart är dags att börja överväga det?

Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Orden är lånade via franskan. ang är en approximation av franskans nasala a.
Citera
2013-07-31, 14:55
Medlem
TigerKids avatar
Jag misstänker att en del av er som förespråkar bokstavstrogna varianter inte riktigt uppmärksammat hur man faktiskt pratar. Eftersom man vet att "stog" är ordet "stod" så tolkar man in det. Testa att spela in vanligt talspråk, lyssna noga, gärna flera gånger och skriv ut exakt som det låter...
Citera
2013-07-31, 17:47
Medlem
"Sangtimeter" var gängse uttal för vad som i dag uttalas "sentimeter" (centimeter). Min farfar Jean hette "shang" när han levde, i dag heter folk som stavar sina namn Jean samma sak som engelsmän som heter Sean.

Nasalljud från Frankrike blev ng i Sverige, mycket svårare än så är det inte. Ungdomar som fortfarande pratar så har väl talat mycket med äldre släktingar eller kommer från finare familjer (där språkbruk kopieras från äldre i högre utsträckning än bland hos arbetare).

Det är lustigt hur ofta folks klagomål på andras språkliga fel baseras på okunskap hos dem själva.
Citera
2013-07-31, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur?
Hur vad?

Trivia: Det står Pater Noster på min kaffekopp.
Citera
2013-08-01, 14:48
Medlem
puis avatar
konfereNGs
Citera
2013-08-01, 15:38
Medlem
Har också irriterat mig på det. Speciellt då jag lyssnat på Jonas Hallberg i Spanarna i P1, som ofta påpekar språkfel, säga "intressangt".
Citera
2013-08-01, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maind
Har också irriterat mig på det. Speciellt då jag lyssnat på Jonas Hallberg i Spanarna i P1, som ofta påpekar språkfel, säga "intressangt".
Om han använder det uttalet själv tycks han alltså vara medveten om att det inte är ett språkfel ...
Citera
2013-08-01, 16:22
Medlem
Kommer det sig inte helt enkelt utav var tungan befinner sig?

Ta intressant. Vad som hörs som ng är den lilla vägen mellan N-ljudet och T-ljudet. Pröva själva.

Visst går det att artikulera bort men det handlar nog inte främst om okunskap. Talspråk går fort och är slarvigt. Alla gör det, lev med det.
Citera
2013-08-01, 17:15
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hets!
Kommer det sig inte helt enkelt utav var tungan befinner sig?

Ta intressant. Vad som hörs som ng är den lilla vägen mellan N-ljudet och T-ljudet. Pröva själva.

Visst går det att artikulera bort men det handlar nog inte främst om okunskap. Talspråk går fort och är slarvigt. Alla gör det, lev med det.
Kan inte folk läsa tråden istället? Det står ju klart och tydligt på säkert varenda sida att det kommer från franskans nasalvokaler.

[n] och [t] uttalas på (i princip) exakt samma ställe i munnen, medan [ŋ] (ng-ljudet) ligger betydligt längre bakåt tungroten (på samma ställe som [k] och [g]). Ditt förslag är alltså artikulatoriskt orimligt, snarare skulle man kunna tänka sig att [ŋt] är svårt att uttala och förenklas till [nt].
Citera
2013-08-01, 20:10
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hets!
Ja, fast om man är skeptiskt lagd och istället för intressant väljer ord som kant, rent, runt, mynt, hänt, sånt, lönt eller fint så hörs ju inte tillstymmelse till ng-ljud och hela teorin spricker direkt.

Återigen så funkar det inte att bortse från "the french connection".
Senast redigerad av JaneC 2013-08-01 kl. 20:21.
Citera
2013-08-02, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Kan inte folk läsa tråden istället? Det står ju klart och tydligt på säkert varenda sida att det kommer från franskans nasalvokaler.

[n] och [t] uttalas på (i princip) exakt samma ställe i munnen, medan [ŋ] (ng-ljudet) ligger betydligt längre bakåt tungroten (på samma ställe som [k] och [g]). Ditt förslag är alltså artikulatoriskt orimligt, snarare skulle man kunna tänka sig att [ŋt] är svårt att uttala och förenklas till [nt].

Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Ja, fast om man är skeptiskt lagd och istället för intressant väljer ord som kant, rent, runt, mynt, hänt, sånt, lönt eller fint så hörs ju inte tillstymmelse till ng-ljud och hela teorin spricker direkt.

Återigen så funkar det inte att bortse från "the french connection".
Det kanske kan vara lite kul faktoid att franska barn inte helt sällan säger t ex attang (attend) runt två-tre års ålder. Så att nasalljuden blev ng i Sverige kan helt enkelt ha med att ovanan att utala nasalljud på något vänster gör det till ett ng-ljud "automagiskt".

Någon som är duktig på lingvistik bör väl kunna avgöra hur tungan ligger i munnen osv, om det är lätt att "slinta"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in