2013-08-01, 13:36
Medlem
Ja, som rubriken lyder. Varför? Har dessutom lite värk.
Citera
2013-08-01, 13:52
Moderator
v50s avatar
Det låter som att du har åkt på en infektion där tanden var, kontakta tandläkaren så får de kolla upp det samt vid behov ge dig antibiotika.
Citera
2013-08-01, 13:54
Medlem
Det är möjligt att du har fått tandköttsinflammation. Hur länge sedan drog du ut tanden? Blöder det fortfarande? Skulle nog besöka tandläkaren en gång till om jag var du.
Citera
2013-08-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CecilCecil
Det är möjligt att du har fått tandköttsinflammation. Hur länge sedan drog du ut tanden? Blöder det fortfarande? Skulle nog besöka tandläkaren en gång till om jag var du.

Drog ut den för några dagar sedan. Nej, det blöder inte.
Citera
2013-08-01, 14:00
Medlem
Boblovebudss avatar
Det är nog matrester som har fastnat i tomrummet där din ex tand satt. Råkade ut för samma sak när jag drog ut en tand och det var ingen trevlig smak i munnen. Försök spola bot det eller använd en tandborste, det är inte skönt men verkligen värt det.
Citera
2013-08-01, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Det är nog matrester som har fastnat i tomrummet där din ex tand satt. Råkade ut för samma sak när jag drog ut en tand och det var ingen trevlig smak i munnen. Försök spola bot det eller använd en tandborste, det är inte skönt men verkligen värt det.

Men ska man verkligen borsta där? det sägs ju att man inte ska röra området för att det ska läka
Citera
2013-08-01, 14:16
Medlem
Wajis avatar
Ganska naturligt till en början. Det kommer upp en massa skit men se till att få antibiotika så går det över ganska fort.
Citera
2013-08-01, 18:09
Medlem
Nej borsta inte på sårområdet, låt det läka i stället.
Du kommer inte få antibiotika. Skölj bara försiktigt. Efter ca 2 veckor har tandköttet växt över området. Det är ju normalt att man är lite öm vid området under 1 veckas tid.

Börjar det göra mer ont eller börjar blöda mycket uppsök kliniken.
Citera
2013-08-01, 22:23
Medlem
Raventears avatar
När man drar ut tänder bildas det en blodklump i hålet, ungefär som en sårskorpa.
Kan du se om den är kvar?

Är den det inte kallas det att du fått en "dry socket" http://www.webmd.com/oral-health/guide/dry-socket-symptoms-and-treatment

Det smakar verkligen död och förruttnelse, luktar som satans pungsvett gör det säkert också.
Smärtan är inte att leka med heller - fy fan, säger jag bara!

Som tur är kan det fixas enkelt. På mig stoppade tandläkaren bara i en tuss indränkt i någon salva som smakade röv, ett dygn senare trillade tussen bort och tog smärtan och smaken med sig.

Annars kan det vara läkningsprocessen som spökar.
När de vita blodkropparna sätter igång att slakta angripare luktar det inte hallon direkt...
Citera
2013-08-02, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderweiss
Nej borsta inte på sårområdet, låt det läka i stället.
Du kommer inte få antibiotika. Skölj bara försiktigt. Efter ca 2 veckor har tandköttet växt över området. Det är ju normalt att man är lite öm vid området under 1 veckas tid.

Börjar det göra mer ont eller börjar blöda mycket uppsök kliniken.

Varför kommer jag inte att få antibiotika?

Jag har fortfarande ont trots att det har gått flera dagar. Kan detta tyda på nervskada?
Citera
2013-08-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
När man drar ut tänder bildas det en blodklump i hålet, ungefär som en sårskorpa.
Kan du se om den är kvar?

Är den det inte kallas det att du fått en "dry socket" http://www.webmd.com/oral-health/guide/dry-socket-symptoms-and-treatment

Det smakar verkligen död och förruttnelse, luktar som satans pungsvett gör det säkert också.
Smärtan är inte att leka med heller - fy fan, säger jag bara!

Som tur är kan det fixas enkelt. På mig stoppade tandläkaren bara i en tuss indränkt i någon salva som smakade röv, ett dygn senare trillade tussen bort och tog smärtan och smaken med sig.

Annars kan det vara läkningsprocessen som spökar.
När de vita blodkropparna sätter igång att slakta angripare luktar det inte hallon direkt...

Det gäller en tand i överkäken, svårt att se då. Hur länge hade du ont?
Citera
2013-08-03, 18:05
Medlem
Kan min värk i munnen som fortfarande inte hat gått över bero på någon komplikation efter ha dragit ut min tand? Typ förlamning eller nervskador?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in