Citat:
Ursprungligen postat av
Machai
SvP:s enda chans är om SD kollapsar av någon anledning. Det är så nazistiska partier nått framgångar på annat håll, ex. Grekland där LAOS (motsvarande SD) kollapsade vilket gav en massive surge till Gyllene Gryning.
Detta är också uppenbart att SvP riktar in sig på missnöjda SD-väljare. Sen SDU står också någonstans emellan SD och SvP skulle man kunna säga.
Men utan en SD-kollaps så finns det ändå ingen chans för SvP att bli annat än ett obetydligt mikroparti.
Fortsätter SD på den eftergiftslinje dom slagit in på nu så är en SD-kollaps
oundviklig, ju mer SD liberaliseras och gör avkall på sina kärnfrågor desto
mindre skäl finns det att rösta på dom. Troligtvis så kommer SD öka detta
val och möjligtvis också 2018 för att sedan gå tillbaka. Den ende som kan
vända utvecklingen är Kasselstrand, blir han utkastad ur partiet så har man
beseglat sitt eget öde. Men jag tror inte nödvändigtvis att en SD kollaps är
en nödvändighet för ett SVP-inträde i riksdagen, det kan räcka med att
SD suger in människor i SD som sedan radikaliseras och tar vidare till
SVP. Kom ihåg att det upplevda avståndet mellan SD och SVP ofta känns
mindre än det mellan sjuklövern och SD, har man väl tagit det första svåra
steget, så är det lättare att ta det andra...