2013-08-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Jodå, det fattas en infinitesimal.
Nej!
Citera
2013-08-01, 00:19
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Nej!
Jopp. I icke-standardanalys så är det som så att det är så! Lite tråkigt för dig och din Gud dock.
Citera
2013-08-01, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Jag förstår fortfarande inte hur det bevisar Gud. Jag förstår inte hur detta bevisar någonting annat än matematik. Det låter endast som ett trolleritrick i mina ögon och öron. Det du påstår är ju ungefär som att påstå att Pythagoras sats har något med Gud att göra. Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag ska inte plåga dig med matematik om det är jobbigt för dig. Men om du tror att enheten jag visar kan jämföras med pythagoras sats så kan vi jämföra dem.

Pythagoras sats är en formel för att räkna ut sidor på en triangel. "Kvadraterna på katetrarna är lika med kvadraten på hypotenusan." -Ett människoskapat verktyg. (kan inte vara Gud)

Avataren är en enhet som är 1, vars väsen och inre ordning inte är bestämd av någon människa.
Citera
2013-08-01, 00:27
Medlem
Citat:
Jopp. I icke-standardanalys så är det som så att det är så! Lite tråkigt för dig och din Gud dock.

Nej det räcker nu. Den analysen utgår från att absolut oändlighet inte existerar. Mänskligt påhitt.
Citera
2013-08-01, 00:32
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Nej det räcker nu.
Japp. Det blir lite jobbigt för dig när jag motbevisar din Gud hela tiden. Jag förstår det.

Citat:
Den analysen utgår från att absolut oändlighet inte existerar.
Vad är en absolut oändlighet och på vilket sätt utgår den från att det inte existerar? Och varför skulle det isåfall vara ett problem?

Citat:
Mänskligt påhitt.
Hela matematiken är människans påhitt och därmed även din lilla figur.
Senast redigerad av baylife 2013-08-01 kl. 00:41.
Citera
2013-08-01, 00:33
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jag ska inte plåga dig med matematik om det är jobbigt för dig. Men om du tror att enheten jag visar kan jämföras med pythagoras sats så kan vi jämföra dem.

Pythagoras sats är en formel för att räkna ut sidor på en triangel. "Kvadraterna på katetrarna är lika med kvadraten på hypotenusan." -Ett människoskapat verktyg. (kan inte vara Gud)

Avataren är en enhet som är 1, vars väsen och inre ordning inte är bestämd av någon människa.
Beskriv väsendet och den inre ordningen hos siffran 1, tack
Citera
2013-08-01, 00:42
Medlem
baylifes avatar
Ta inte en timme på dig att svara som du brukar. Snabba på.
Citera
2013-08-01, 00:44
Medlem
Citat:
Japp. Det blir lite jobbigt för dig när jag motbevisar din Gud hela tiden. Jag förstår det.

Vad är en absolut oändlighet och på vilket sätt utgår den från att det inte existerar?

Du skrev själv

0,999...;...9 = 1-(1/10^H)

Det förutsätter ett slut och en brist på en infinitesimal. Sann oändlighet kan alltid förse med en till infinitesimal. Vi har pratat om det här tidigare. Om du inte håller med så är det inget jag kan göra åt det, men du bevisar inte att min enhet inte är 1.

Citat:
Hela matematiken är människans påhitt och därmed även din lilla figur.

Matematiken är ett redskap att mäta och förstå verkligheten, den har också sin egen inre natur. Framsteg inom matematiken sker oftast genom att utforska dess djup, så hade det inte varit om den bara vore människans påhitt.
Citera
2013-08-01, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Beskriv väsendet och den inre ordningen hos siffran 1, tack

Här kommer den igen

Citat:
...Det är samtliga fraktioner man får när man delar talen ett, två, tre, fyra, fem, och sex med sju. De samsas alla i en och samma period och enhet samtidigt.

Eftersom alla fraktioner löper i samma period får man en summa på enheten genom att addera fraktionen på var sida om cirkelns mittpunkt och den summan är ett (1). Denna summa får man både med och motsols.

Linjerna i cirkeln visar den interna ordningen mellan fraktionerna. Sätter du ditt finger på en sjundedel d.v.s på ettan i cirkeln och räknar -ett sedan följer du linjen till nästa punkt och räknar -två och så vidare tills du kommer till sju så är du tillbaka vid den punkt du startade, d.v.s. vid ettan, vid den punkten kan du alltså läsa både sju och ett och varje gång du räknade lades det till en sjundedel. Linjen avslöjar alltså att det är sju sjundedelar det är frågan om här samtidigt är den överlappande precis som oändlighetssymbolen med en orm som biter sin egen svans....

Observera att det här bara är en version av 1. Det finns oändligt många olika.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-08-01 kl. 00:51.
Citera
2013-08-01, 00:49
Medlem
Citat:
Du skrev själv

Det förutsätter ett slut och en brist på en infinitesimal. Sann oändlighet kan alltid förse med en till infinitesimal. Vi har pratat om det här tidigare. Om du inte håller med så är det inget jag kan göra åt det, men du bevisar inte att min enhet inte är 1.

Matematiken är ett redskap att mäta och förstå verkligheten, den har också sin egen inre natur. Framsteg inom matematiken sker oftast genom att utforska dess djup, så hade det inte varit om den bara vore människans påhitt.

Jag kan förklara på ett annat sätt. Tänk dig fraktionen ,142857..... Säg mig när den fraktionen slutar att upprepa sig om man räknar 1/7 i en division?
Citera
2013-08-01, 00:56
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Du skrev själv

Det förutsätter ett slut och en brist på en infinitesimal.
Jag ser att du inte förstår notationen. 9;an är ett oändligt hyperreellt tal.

Citat:
Sann oändlighet kan alltid förse med en till infinitesimal. Vi har pratat om det här tidigare. Om du inte håller med så är det inget jag kan göra åt det, men du bevisar inte att min enhet inte är 1.
Vadå 'sann' oändlighet? Det finns olika sätt att tolka '...'; infitesimaler är ett sätt och gränsvärde en annan. Det finns ingen 'sann' tolkning, både sätten är rigorösa. I standard analys är 0,999... = 1 , men inte i icke-standard analys. I standard analysen förutsätter man att inga oändligt små tal existerar, men varför ska man göra det?

Citat:
Matematiken är ett redskap att mäta och förstå verkligheten
Japp

Citat:
, den har också sin egen inre natur.
Ingen aning vad du snackar om.

Citat:
Framsteg inom matematiken sker oftast genom att utforska dess djup, så hade det inte varit om den bara vore människans påhitt.
Vilket djup? Och varför skulle det inte kunna vara det?
Senast redigerad av baylife 2013-08-01 kl. 01:23.
Citera
2013-08-01, 01:31
Medlem
Citat:
Jag ser att du inte förstår notationen. 9;an är ett oändligt hyperreellt tal.

Vadå 'sann' oändlighet? Det finns olika sätt att tolka '...'; infitesimaler är ett sätt och gränsvärde en annan. Det finns ingen 'sann' tolkning, både sätten är rigorösa. I standard analys är 0,999... = 1 , men inte i icke-standard analys.

Ok. Jag fattar. Den är så nära 1 det går att komma. Jag får kalla den oändligt nära 1 istället för 1.

Jag tror den är oändligt nära 1 faktiskt!
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-08-01 kl. 01:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in