Citat:
Ursprungligen postat av
jularbo
puu ja det var ganska mastigt med många kemiska ämnen och gener och proteiner. Men det som förvånar mig är att det stod att,( tyvär så finns det dåligt med fossila ögon bevarade), blir det inte i stort sett bara gissningar på den stegvisa utvecklingen av ögonen då? Konstigt att trillobiternas komplexaögon finns bevarade så långt ner som i dom kambriska lagren äldre än 500 miljoner år. Förvånande är att jag kunde inte hitta något i texten om trillobiternas ögon, he he jag kanske har dåligt utvecklade ögon.
Hur kan du dra slutsatsen att det är "bara gissningar", enbart för att mjukvävnad inte bevaras i from av fossil? Hur förklarar du exemplevis att det bara skiljer något enstaka baspar mellan ett protein som detekterar feromoner och ett som detekterar ljus? (Och att serpentinproteiner finns hos i princip allt liv men att opsin bara finns hos djur.)
Vad är en troligare förklaring:
1. En slumpvis punktmutation (som vi dessutom vet precis vilken det är) inträffat på ett serpentinprotein som gör att detta protein nu binder en kromofor och därmed detekterar ljus istället för feromoner.
2. Ett övernaturligt väsen har mirakulöst skapat Opsin som en nödvändig komponent i ögon och detta protein skiljer bara ett enda baspar från ett serpentinprotein som samma väsen skapat med funktionen att känna av feromoner.
Vilken förklaring är rimligast?
Trilobiternas ögon var av facettyp, med hårda, fixa linser av kalcit, det är därför de har bevarats. En mjuk, justerbar lins (som ger en mycket skarpare bild) bevaras inte på samma sätt.
Det finns även andra facettögon bevarade från den kambriska tiden, som tydligen var ännu bättre än trilobiternas.
http://www.livescience.com/14832-super-sharp-ancient-eyes-discovered.html