2013-07-31, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Jag har alltid hyst stor respekt för dig som debattör.Men när moralpoliser springer runt och slår människor så
Vad säger rymdpappan om förtrycket?Va?
Din dolda imam då?När kommer han?Hans uppståndelse är väl nu befogad,var är han?

Varför ska jag skämmas? Det finns ju ingen GUD enligt dig, så varför skämmas? Vad har skam för betydelse om ingen GUD finns?
Citera
2013-07-31, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sartus
Är det därför personer från muslimska världen som kommer till väst är extremt överrepresenterade inom brottsstatistiken och främst våldtäktsbrott? Det går inte att vifta bort brotten via socioekonomiska förklaringar, för överrepresentationen existerar där också.

Religion är knappast något som leder till ett mer harmoniskt land.

Nämn ett muslimskt land (Där Islam präglar politiken) som är fritt, demokratiskt och bidragit med vetenskapliga bidrag i lika stor utsträckning som väst/ Östasien?

Förövrigt, om du nu anser att religiösa länder är så mycket bättre, varför åker du inte till Saudi Arabien? Där har dem ju mycket mer moral? Dem stenar sina kvinnor, tillåter inte kvinnor att köra bil och hugger handen av den som stulit. Du har nog trots allt rätt, det låter ju som rena drömlandet.

brott i förorterna kommer från västs egen gettokultur som marknadsförs genom hollywood. Thug life är från usa, gangsterrap är från usa. I iran hängs langare, i väst glorifieras droger i filmer och musik. Den glorifierade kriminella livsstilen är helt och hållet västerländsk.

Ottomanska riket var ett vetenskapligt och kulturellt centrum, persien också, mesopotamien för ca 1000 år sen. Religion hindrar inte vetenskap eller annan kulturell verksamhet. Att mellanöstern är efter nu beror på att väst destabiliserar och hindrar utveckling genom krig och korrupta ledare och sanktioner.

Saudi arabien stöds till 100% av väst och utan väst hade deras version av islam varit utsuddad för länge sen. Väst kontrollerar saudi arabien och använder dem för att sprida en extremt dålig version av islam som hindrar utveckling. Så om nån ska åka dit är det västerlänningar som du eftersom det är väst som driver det landet.

Det är inget fel på religion, moral kommer därifrån, heder också, grundbultar i ett samhälle.

Du låter som en sverigedemokrat, du är iranier, eller? identifierar du dig som iranier eller västerlänning? eller pers kanske? identifierar du dig med väst eller mellanöstern?
Citera
2013-07-31, 20:16
Medlem
sartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joghd
Saudi arabien stöds till 100% av väst och utan väst hade deras version av islam varit utsuddad för länge sen. Väst kontrollerar saudi arabien och använder dem för att sprida en extremt dålig version av islam som hindrar utveckling. Så om nån ska åka dit är det västerlänningar som du eftersom det är väst som driver det landet.

Nej, Saudi arabien är "ortodoxa muslimer", dem följer koranen från punkt och pricka, det är just därför som deras variant av Islam blir så extrem, men den blir inte desto mindre sann. Många andra länder, däribland Turkiet, följer inte Islam lika lojalt och strikt, därav den grova kontrasten.

Citat:
brott i förorterna kommer från västs egen gettokultur som marknadsförs genom hollywood. Thug life är från usa, gangsterrap är från usa. I iran hängs langare, i väst glorifieras droger i filmer och musik. Den glorifierade kriminella livsstilen är helt och hållet västerländsk.

Nej, du har fel. Svenskar som bor i ghetton begår fortfarande inte lika mycket brott som vissa invandrargrupper. Gruppvåldtäkter är vanligare bland MÖ-folk oavsett socioekonomisk bakgrund jämfört med etniska svenskar. Detta är främst kulturellt betingat. Tyvärr så vill inga MÖ'are debattera detta, vilket leder till att dessa problem kvarlever inom gruppen. Hedersrelaterat våld är också kulturellt betingat och är vanligt bland folkgrupper som tidigare förlitade sig på familjen/klanerna för att kunna upprätthålla ett välfungerande rättssamhälle.

Citat:
Det är inget fel på religion, moral kommer därifrån, heder också, grundbultar i ett samhälle.

Moral kommer från människans altruistiska natur, inte från en bok som påstår att jorden är 5000 år eller att kvinnor är hälften så mycket värd som en man.

Citat:
Du låter som en sverigedemokrat, du är iranier, eller? identifierar du dig som iranier eller västerlänning? eller pers kanske? identifierar du dig med väst eller mellanöstern?

Bara för att man är islamkritiker så blir man inte per automatik SD'are. Jag identifierar mig som en perser med sekulära åsikter och värderingar. Jag är emot religionens inblandning i allt som har med politik och vetenskap att göra. Religion är en personlig sak som helst ska utövas inom en kyrka eller inom hemmet, och inte inom politiken.
Citera
2013-08-01, 02:11
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Det roliga är att du och den andra personligheten Literal missförstod mitt inlägg något så fruktansvärt att det hela fick mig att garva högt när ni bekyller mig för att missförstått det hela.
Azizedel, jag tog upp lyxbilarna för att ge ett exempel på att JA, det finns sjukt rika människor i Iran. 55
Oja, göra allt bakifrån är mycket populärt i dessa länder, Iran inkluderad.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/wikileaks/8187932/WikiLeaks-The-raucous-underground-lifestyle-of-young-Saudi-royals.html
Du och dina hysteriskt babbliga och stundtals ironiska repliker
Lyxbilar av det märket har ingen marknad i Iran.Kan du förstå det eller behöver du hjälp?
Citera
2013-08-01, 02:27
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Maktutövning definieras inte entydigt i en "modern" bemärkelse.

Vem ska välja ut dessa menar du? Några måste ju välja ut några andra.. Har jag fel?
Endast muhammedaner kan bli presidenter.
"shiitiska" muhammedaner.
Citera
2013-08-01, 09:02
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Maktutövning definieras inte entydigt i en "modern" bemärkelse.

Du har strukturell och formell maktutövning som också är en del av den "egentliga" makten. Vem har makten i Sverige tror du? Folket? Ja det sägs så, men är det så?

Iran har en del "långsiktiga intressen" som måste skyddas, detta gäller även Sverige och vilket land som helst. En president avgör eller ska inte avgöra så mycket som många tror, detta bygger mest på okunskaper hos en del exiliranier.

Vem ska välja ut dessa menar du? Några måste ju välja ut några andra.. Har jag fel?

Så du tycker det är ok att prästerskapet väljer bort kandidater som folket skulle vilja rösta på?

Om presidenten står för folkviljan, men då ett prästerskap inte låter denne utöva det, och du tycker det är ok, då sätter du alltså prästerskapets vilja över folkets?
Citera
2013-08-01, 11:16
Medlem
Citat:
En annan myt bland exiliranier; sambanden mellan utveckling och nakna kvinnor.
Här menar ni att västvärldens teknologiska utveckling är resultatet av sekulära reformerna..
Är det verkligen så? Eller är det något du förknippar med utvecklingen?

Denna etablerade föreställning är inget annat än en myt. Västvärldens teknologiska övertag beror främst på en dominans i modern tid. Denna dominans har haft en blodig historia och är på alla sätt något du och dina gelikar blundar för..

Vad som har gjort Europa till Europa är inte mänskliga rättigheter! Det är inte deras civila och moderna lagar som möjliggör en bättre teknologi. Det är inte deras nakenhet som gör jobbet, eller deras alkoholiserade vardag.. inte heller deras aborter och djuriska umgänge..

Det vore naivt och ytligt, att ens tänka sig att ovan faktorer är avgörande och nödvändiga för nationens utveckling.
Men paradoxalt nog kopplas nakenhet till friheter, och många studier har gjorts för att forska om dess samband.
Jag hävdar att du "sartus" har fått missvisande info. Du och dina vänner har varit utsatta för en "passiv" omgivning där alla bara pratar och ingen gör något.

Ni har blivit stigmatiserade med ständigt återkommande motiveringar, så att alternativa modeller utöver det du "tror" om Iran inte ens är diskutabla.
Kan du förklara varför du tror att utveckling ska kopplas till sekularism? Vad är det som gör att du tänker på det viset? Upplys oss..

Jag tänkte inte ge mig in den här debatten men det här är ju rent dravel.

Att påstå att det inte finns starka kopplingar mellan västvärldens sekulära traditioner och dess teknologiska framsteg är rätt häpnadsväckande. Man kan inte likställa de båda med varandra förvisso. Det finns globala ekonomiska, politiska faktorer att också ta hänsyn till men att förneka kopplingen mellan framväxten av sekulära idéer och teknologiska framsteg är galet.

Alla historiska viktiga epoker i ”västvärldens” historia är kopplade till sekulära föreställningar där man ifrågasatt en rådande ordning. En ordning baserad på konservativa regler som i sin tur är baserade på påstådda religiösa sanningar som inte får ifrågasättas.

Renässansen, reformationen, upplysningstiden, alla de idéer som uppkom under dessa perioder bekämpades av den etablerade organiserade kyrkan, alla de framsteg som gjordes under dessa eror hade aldrig uppstått om man inte ifrågasatte tidigare religiösa normer. Organiserade religioner är alltid i sin natur konservativa, man sitter på absoluta sanningar. Ett samhälle som styrs av absoluta sanningar kan i praktiken aldrig utvecklas. Menar du att det är en slump att den industriella revolutionen uppstod och utvecklades i länder där sekulära tankar också hade ett starkt fäste?

Du har en rätt underlig syn på vad ordet ”sekulär” innebär, åtminstone ur ett västeuropeiskt kontext. Det säger ingenting om synen på sexualitet, nakenhet, droganvändning och allt annat ni troende muslimer hatar. Det handlar endast om att skilja religionen från staten.
Alla stater i Västvärlden är inte sekulära, Turkiet är en sekulär stat. Ändå är stora delar av det turkiska samhället mer konservativt än västvärlden.

Däremot är nästan alla ekonomiskt och teknologiskt framgångsrika stater sekulära. De få undantagen är Gulfstaterna som alla är uppbundna till USA och helt uppbyggda på teknik, infrastruktur och ekonomi som de aldrig fått tillgång till om inte västvärlden hade tagit till sig sekulära tankar.
Citera
2013-08-01, 13:50
Medlem
Var inte dokumentären om iran och monarkin tillräckligt tydlig över hur läget ser ut i Iran, tror inte dem "förnekar", det handlar om rätten till att ha en åsikt / yttra sig som saknas i Iran. Iran blomstrade för 40 år sedan, sedan blev det tyvärr en islamsk stat!
Citera
2013-08-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Enrich
Jag tänkte inte ge mig in den här debatten men det här är ju rent dravel.

Att påstå att det inte finns starka kopplingar mellan västvärldens sekulära traditioner och dess teknologiska framsteg är rätt häpnadsväckande. Man kan inte likställa de båda med varandra förvisso. Det finns globala ekonomiska, politiska faktorer att också ta hänsyn till men att förneka kopplingen mellan framväxten av sekulära idéer och teknologiska framsteg är galet.

Vad är en sekulär idé? Kan du förklara det för oss? Är vetenskapliga framsteg verkligen något som "sekulära" idéer åstadkommit? Nej, det är knappast sant! För långt innan Europa var den islamiska och icke-sekulära världen ganska vetenskapliga av sig. Faktum är att grunderna i flera vetenskapliga områden härstammar från människor som var religiösa.

Citat:
Alla historiska viktiga epoker i ”västvärldens” historia är kopplade till sekulära föreställningar där man ifrågasatt en rådande ordning. En ordning baserad på konservativa regler som i sin tur är baserade på påstådda religiösa sanningar som inte får ifrågasättas.

Det är en slags indoktrinering du har fått via "historieböckerna" i skolan. Varje kapitel sammanföll med en punkt på en tidslinje, jag vet vad du menar. Men du, kan inte du visa oss kopplingen?
Visst tillåter Islam invändningar..Du menar att lärarna i skolan har talat om för DIG att det var vissa präster i Europa som inte lät människor tänka fritt? Eller hur?

Men så är det ju inte i Iran. Prästerna där krigar ju mot väst för att man just nu vill ha kärnkraft. Det är ju väst som försöker förhindra Irans vetenskapliga framsteg. Har jag fel? Man likviderar tom Irans framstående vetenskapsmän för att hindra landet.

Citat:
Renässansen, reformationen, upplysningstiden, alla de idéer som uppkom under dessa perioder bekämpades av den etablerade organiserade kyrkan, alla de framsteg som gjordes under dessa eror hade aldrig uppstått om man inte ifrågasatte tidigare religiösa normer.

Du får ursäkta men många av er svenskar/uppvuxna i Sverige har fostrats på ett speciellt sätt så att ni alltid ska komma med samma svar. Den där tidslinjen kommer från hjärntvätten i grundskolan där ni paradoxalt nog inte kan tänka fritt.

Ingen har berättat för dig men en liten del får lära sig sånt i dina "militärhögskolor". Vad gjorde kyrkan för Europa? Ja, i princip allt du har gemensamt med övriga européer. Har ingen berättat det för dig?

Man pratar om en Joint Vision, att vi alla ska sträva mot samma mål. Samma modell används av er inom ekonomin. Utan en Joint Vision så kan vi ej åstadkomma något, och det var kyrkans uppgift i Europa.

Européer var splittrade,hungriga och ganska barbariska. Behovet av skydd,mat och discipliner motiverade alla kloster. Riddare och annat maffiastruktur var endast början på det du idag kallar västvärlden.Så Kyrkan har gjort mycket för din identitet bla för språket och allt du idag uppfattar och förstår.

Kyrkan lärde er skilja mellan rätt och fel. Den gav er en sammanhållning mot påhittade fiender, precis som idag men med den skillnaden att kyrkan ersatts med liberalismen istället. Det var nog inte vetenskapliga framsteg som gjorde att ni övergav religionen, det var snarare så att ni var "klara" med religionen. Det är nog lite 2 olika saker.

Citat:
Organiserade religioner är alltid i sin natur konservativa, man sitter på absoluta sanningar. Ett samhälle som styrs av absoluta sanningar kan i praktiken aldrig utvecklas. Menar du att det är en slump att den industriella revolutionen uppstod och utvecklades i länder där sekulära tankar också hade ett starkt fäste?

Nej det är inte vad jag försöker tala om här..Jag säger inte att det var en slump, däremot en väl organiserad imperial doktrin som centraliserade alla resurser genom våld,hyckleri och stora erövringar. Nej, så mycket som denna civilisation har kostat mänskligheten saknar motsvarighet i hela mänsklighetens historia.

Citat:
Du har en rätt underlig syn på vad ordet ”sekulär” innebär, åtminstone ur ett västeuropeiskt kontext. Det säger ingenting om synen på sexualitet, nakenhet, droganvändning och allt annat ni troende muslimer hatar. Det handlar endast om att skilja religionen från staten.

Nej, det handlar inte bara om att skilja religionen från staten, det är endast en allmän känd definition som du åberopar. Sekulär innebär att vi separerar religion från ALLT och inte bara politiken. Det innebär en livsstil.
Citera
2013-08-01, 17:38
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Fortfarande JA, dem som är rika i Iran är otrolig rika och senaste nyhet från en släkting som säljer bilar i Iran så såldes 700 lyxbilar (glömt nu vad det var för märke.

Citat:
Det roliga är att du och den andra personligheten Literal missförstod mitt inlägg något så fruktansvärt att det hela fick mig att garva högt när ni bekyller mig för att missförstått det hela.
Azizedel, jag tog upp lyxbilarna för att ge ett exempel på att JA, det finns sjukt rika människor i Iran. 555 porsche under några månader är väldigt många sålda bilar för ett land som Iran däremot så kan du inte blunda för att det råder en enorm fattigdom bland irans befolkning och att priserna för livsmedel är sjukt högt.

Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Lyxbilar av det märket har ingen marknad i Iran.Kan du förstå det eller behöver du hjälp?

ترکی?

Är du turk?
Citera
2013-08-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Så du tycker det är ok att prästerskapet väljer bort kandidater som folket skulle vilja rösta på?

Om presidenten står för folkviljan, men då ett prästerskap inte låter denne utöva det, och du tycker det är ok, då sätter du alltså prästerskapets vilja över folkets?

Jag tror du har fått fel information om den saken.
The Guardian Council of the Constitution, skyddar nationens grundlagar. Nej, USA kan tex inte bilda opinion i Iran för att därefter få till en president under etiketten "folkets vilja".Många exiliranier har tyvärr inte kunskaper om hur saker och ting fungerar i verkligheten.

The Guardian Council of the Constitution består av en del som väljs av parlamentet och en annan del som väljs av ledaren av IRI. Så folkviljans representanter i majlis har den möjligheten att välja.
Vidare så vill USA passa på att överväldiga Iran med massa propaganda via media. Det måste finnas ett skydd.

Men låt oss inte lura oss själva.. det är varken demokratin eller folkets vilja som är grejen här.. det är vanan att klaga och förhålla sig passiv.. och klä av sig naken som är problemet, komplexen som är problemet. Hur många radiostationer finns det inte i Sverige som dag och natt utropar sig själva som ledare för en slags rörelse mot IRI.

Allt är mullans fel...

http://www.youtube.com/watch?v=7hk6gt4s82M
Citera
2013-08-01, 17:48
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Nej, jag missförstod inte det du skrev. Men du verkar väldigt inne på att anklaga andra för dina missförstånd.
Jag kommenterade ägandet och inte dina uppgifter om importerade bilar. Antalet beställningar genom privata importer säger mer om en engångsföreteelse och ingen marknad vars statisk du kan åberopa som tecken på rikas köpkraft. Dessa bilar köptes upp innan leveransen via svarta aktörer som genom statliga tillstånd lyckats kringgå lagen.

پاک زدی جاده خاکی!
Nej, du förnekade fattigdomen i Iran med skitsnacket om färska saftiga kycklingar, färska valnötter, blommor som luktar gott och frukter som skulle slå Sveriges frukter och annat trams. Att du inte skäms när en så stor del av befolkningen där nere har det svårt att överleva från morgon till kväll. Barn som svälter ute på Tehrans gator och du tjatrar om saftiga frukter?! خجالت بکش

Citat:
Bra, jag är glad att du är nöjd med ditt nya land.
Är du klar?

Fick du slut på grodor att rapa ut? Gör mig inte besviken nu "djanam".
Läste du artikeln om dina älskade "religiösa" araber?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in