Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Enrich
Jag tänkte inte ge mig in den här debatten men det här är ju rent dravel.
Att påstå att det inte finns starka kopplingar mellan västvärldens sekulära traditioner och dess teknologiska framsteg är rätt häpnadsväckande. Man kan inte likställa de båda med varandra förvisso. Det finns globala ekonomiska, politiska faktorer att också ta hänsyn till men att förneka kopplingen mellan framväxten av sekulära idéer och teknologiska framsteg är galet.
Vad är en sekulär idé? Kan du förklara det för oss? Är vetenskapliga framsteg verkligen något som "sekulära" idéer åstadkommit? Nej, det är knappast sant! För långt innan Europa var den islamiska och icke-sekulära världen ganska vetenskapliga av sig. Faktum är att grunderna i flera vetenskapliga områden härstammar från människor som var religiösa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Enrich
Alla historiska viktiga epoker i ”västvärldens” historia är kopplade till sekulära föreställningar där man ifrågasatt en rådande ordning. En ordning baserad på konservativa regler som i sin tur är baserade på påstådda religiösa sanningar som inte får ifrågasättas.
Det är en slags indoktrinering du har fått via "historieböckerna" i skolan. Varje kapitel sammanföll med en punkt på en tidslinje, jag vet vad du menar. Men du, kan inte du visa oss kopplingen?
Visst tillåter Islam invändningar..Du menar att lärarna i skolan har talat om för DIG att det var vissa präster i Europa som inte lät människor tänka fritt? Eller hur?
Men så är det ju inte i Iran. Prästerna där krigar ju mot väst för att man just nu vill ha kärnkraft. Det är ju väst som försöker förhindra Irans vetenskapliga framsteg. Har jag fel? Man likviderar tom Irans framstående vetenskapsmän för att hindra landet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Enrich
Renässansen, reformationen, upplysningstiden, alla de idéer som uppkom under dessa perioder bekämpades av den etablerade organiserade kyrkan, alla de framsteg som gjordes under dessa eror hade aldrig uppstått om man inte ifrågasatte tidigare religiösa normer.
Du får ursäkta men många av er svenskar/uppvuxna i Sverige har fostrats på ett speciellt sätt så att ni alltid ska komma med samma svar. Den där tidslinjen kommer från hjärntvätten i grundskolan där ni paradoxalt nog inte kan tänka fritt.
Ingen har berättat för dig men en liten del får lära sig sånt i dina "militärhögskolor". Vad gjorde kyrkan för Europa? Ja, i princip allt du har gemensamt med övriga européer. Har ingen berättat det för dig?
Man pratar om en
Joint Vision, att vi alla ska sträva mot samma mål. Samma modell används av er inom ekonomin. Utan en
Joint Vision så kan vi ej åstadkomma något, och det var kyrkans uppgift i Europa.
Européer var splittrade,hungriga och ganska barbariska. Behovet av skydd,mat och discipliner motiverade alla kloster. Riddare och annat maffiastruktur var endast början på det du idag kallar västvärlden.Så Kyrkan har gjort mycket för din identitet bla för språket och allt du idag uppfattar och förstår.
Kyrkan lärde er skilja mellan rätt och fel. Den gav er en sammanhållning mot påhittade fiender, precis som idag men med den skillnaden att kyrkan ersatts med liberalismen istället. Det var nog inte vetenskapliga framsteg som gjorde att ni övergav religionen, det var snarare så att ni var "klara" med religionen. Det är nog lite 2 olika saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Enrich
Organiserade religioner är alltid i sin natur konservativa, man sitter på absoluta sanningar. Ett samhälle som styrs av absoluta sanningar kan i praktiken aldrig utvecklas. Menar du att det är en slump att den industriella revolutionen uppstod och utvecklades i länder där sekulära tankar också hade ett starkt fäste?
Nej det är inte vad jag försöker tala om här..Jag säger inte att det var en slump, däremot en väl organiserad imperial doktrin som centraliserade alla resurser genom våld,hyckleri och stora erövringar. Nej, så mycket som denna civilisation har kostat mänskligheten saknar motsvarighet i hela mänsklighetens historia.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Enrich
Du har en rätt underlig syn på vad ordet ”sekulär” innebär, åtminstone ur ett västeuropeiskt kontext. Det säger ingenting om synen på sexualitet, nakenhet, droganvändning och allt annat ni troende muslimer hatar. Det handlar endast om att skilja religionen från staten.
Nej, det handlar inte bara om att skilja religionen från staten, det är endast en allmän känd definition som du åberopar. Sekulär innebär att vi separerar religion från ALLT och inte bara politiken. Det innebär en livsstil.