2013-07-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sartus
Nej, grundproblemet är att vi baserar våra lagar och hela vårt politiska system på en 1400 år gammal, barbarisk religion som uppstod i Arabien på 600-talet.

Nämn ett muslimskt land som likt Iran baserar sina lagar på Sharia och som blivit framgångsrika på det? Det går inte. Att bada i pengar är inte att vara framgångsrik. Framgångsrik blir du när din befolkning inte stenas till döds, inte blir av med sina mänskliga rättigheter och där alla får vara med och bestämma utan att en religiös tomte ska styra.

Rasism återfinner du inom alla folkgrupper. Hade vi iranier varit så pass rasistiska som du påstår, så skulle landet Iran inte existera idag. Vi hade splittrats av inbördeskrig pga. alla våra olika folkslag. Iran är ett mångkulturellt land, vi har rasism, men den är långt ifrån så utbredd som du tror.

En annan myt bland exiliranier; sambanden mellan utveckling och nakna kvinnor.
Här menar ni att västvärldens teknologiska utveckling är resultatet av sekulära reformerna..
Är det verkligen så? Eller är det något du förknippar med utvecklingen?

Denna etablerade föreställning är inget annat än en myt. Västvärldens teknologiska övertag beror främst på en dominans i modern tid. Denna dominans har haft en blodig historia och är på alla sätt något du och dina gelikar blundar för..

Vad som har gjort Europa till Europa är inte mänskliga rättigheter! Det är inte deras civila och moderna lagar som möjliggör en bättre teknologi. Det är inte deras nakenhet som gör jobbet, eller deras alkoholiserade vardag.. inte heller deras aborter och djuriska umgänge..

Det vore naivt och ytligt, att ens tänka sig att ovan faktorer är avgörande och nödvändiga för nationens utveckling.
Men paradoxalt nog kopplas nakenhet till friheter, och många studier har gjorts för att forska om dess samband.
Jag hävdar att du "sartus" har fått missvisande info. Du och dina vänner har varit utsatta för en "passiv" omgivning där alla bara pratar och ingen gör något.

Ni har blivit stigmatiserade med ständigt återkommande motiveringar, så att alternativa modeller utöver det du "tror" om Iran inte ens är diskutabla.
Kan du förklara varför du tror att utveckling ska kopplas till sekularism? Vad är det som gör att du tänker på det viset? Upplys oss..
Citera
2013-07-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Så varför tillkom detta? Varför var folk inte villiga att pusha för reformer då? Utan folk, bara förblindat, ville få bort det styrande vilket ledde till skit istället.
Samma polarisering, va emot eller var med, som man ser idag.

Sett realistiskt, går det att få bort islam, förmodligen inte, det får växa ut, sekulariseras av sig självt med tiden tror jag.

Det kanske inte ens är "nödvändigt"! Finns det verkligen ett sånt behov? Eller är det västvärlden som vill skapa behovet genom ständiga påtryckningar för att på så vis marknadsföra sig i området?
Citera
2013-07-30, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det kanske inte ens är "nödvändigt"! Finns det verkligen ett sånt behov? Eller är det västvärlden som vill skapa behovet genom ständiga påtryckningar för att på så vis marknadsföra sig i området?

vill se mer kulturellt utrymme för musik t.ex. Gillar inte heller slöjtvånget. Man kan ha klädlagar men de måste moderniseras.

Annars gillar jag ett religiöst samhälle. Utan religion finns ingen moral, kolla bara på sverige där folk beter sig som psykopater. Och att utveckla sin spiritualism mår man bra av, det är bra att ha en religiös ledare som talar om moral och liknande.

Och som du skrev tidigare har ateism inget med utveckling att göra, det är snarare så att när religion försvinner beter sig folk helt morallöst och samhället faller samman.
Citera
2013-07-30, 22:12
Medlem
sartuss avatar
Citat:
En annan myt bland exiliranier; sambanden mellan utveckling och nakna kvinnor.
Här menar ni att västvärldens teknologiska utveckling är resultatet av sekulära reformerna..
Är det verkligen så? Eller är det något du förknippar med utvecklingen?

För det första är jag ingen exiliranier, jag är född här i Sverige. För det andra har jag aldrig påstått att utveckling och nakna kvinnor har ett samband. Däremot tror du att sharia lagar är vägen till ett framgångsrikt samhälle.

Citat:
Vad som har gjort Europa till Europa är inte mänskliga rättigheter! Det är inte deras civila och moderna lagar som möjliggör en bättre teknologi. Det är inte deras nakenhet som gör jobbet, eller deras alkoholiserade vardag.. inte heller deras aborter och djuriska umgänge..

Ett samhälle som är fritt, demokratiskt och tillåter yttrandefrihet och individualism som Östasiens ekonomijättar Japan och Sydkorea, är uppenbarligen en bra metod för att skapa framgångar för både folket och nationen. Tittar vi på Japan + Sydkorea och västvärlden, så har deras enorma utveckling delvis berott på att man hållit borta religionens klor från politiken och skolan.

Länder som styrs av djupt religiösa krafter (Saudi arabien, Iran) kommer aldrig uppnå samma nivå som västvärldens länder.

Citat:
Jag hävdar att du "sartus" har fått missvisande info. Du och dina vänner har varit utsatta för en "passiv" omgivning där alla bara pratar och ingen gör något.

Nej, du har blivit indoktrinerad och hjärntvättad att tro att allt som väst gör är ont medan allt som sharialagsbaserade Iran står för är gott och den "rätta vägen att gå".

Citat:
Kan du förklara varför du tror att utveckling ska kopplas till sekularism? Vad är det som gör att du tänker på det viset? Upplys oss..

Jag är inte tillräckligt påläst eller kunnig för att kunna ge dig ett kraftfullt svar på den frågan. Men min första uppfattning är att sekularism leder till fritänkande och en tillåtelse att våga/vilja tänka fritt, utanför ramarna. Detta leder till en sund och gynnsam miljö för vetenskapen.

Man vågar samtidigt debattera känsliga frågor utan att vara rädd för konsekvenserna. Debatter och diskussioner är något som präglat västvärlden. Det har oftast lett till förbättringar för samhället, både för människan men också för ekonomin.

Det finns dessutom ett tydligt samband mellan sekularism och utveckling. Sekulära länder har oftast en bra ekonomi och en välmående befolkning, medan icke-sekulära länder oftast ligger långt nere på listan.

Citat:
Historical sources reveal that prior to 1800, both economic output and population growth were far smaller. When theocracy ruled the world the rate of technical progress was perhaps 0.3% at best. The association with religion is causal, not coincidental. Only when the shackles of religion were thrown off could progress flourish.

Citat:
The effects of religion in generating poorer outcomes in human welfare can be seen not just through time, but across countries as well. It took the Christian world a long time to accept that increased knowledge came not from studying scripture, but from studying the natural world, through the process of scientific method. Tragically, in much of the Muslim world, this is still not accepted. The Koran is still regarded as the main source of knowledge, which cannot be contradicted. Innovation is inhibited, if not prohibited. The consequences of this are far worse social and economic outcomes than in comparable countries.
Citat:
What benefits humanity is respect for both individual rights and the common good, and a quest for knowledge based on reason and evidence, using scientific method. These are not "Western" values or characteristics inherent in any particular culture. They are universal values. Ethics and morality are likewise best derived from the universal principles of freedom, justice, honesty and compassion. These secular values, not religion, are now needed more than ever, to ensure that human progress continues.
Dr John L Perkins
Senast redigerad av sartus 2013-07-30 kl. 22:21.
Citera
2013-07-30, 22:16
Medlem
sartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joghd
vill se mer kulturellt utrymme för musik t.ex. Gillar inte heller slöjtvånget. Man kan ha klädlagar men de måste moderniseras.

Annars gillar jag ett religiöst samhälle. Utan religion finns ingen moral, kolla bara på sverige där folk beter sig som psykopater. Och att utveckla sin spiritualism mår man bra av, det är bra att ha en religiös ledare som talar om moral och liknande.

Och som du skrev tidigare har ateism inget med utveckling att göra, det är snarare så att när religion försvinner beter sig folk helt morallöst och samhället faller samman.

Är det därför personer från muslimska världen som kommer till väst är extremt överrepresenterade inom brottsstatistiken och främst våldtäktsbrott? Det går inte att vifta bort brotten via socioekonomiska förklaringar, för överrepresentationen existerar där också.

Religion är knappast något som leder till ett mer harmoniskt land.

Nämn ett muslimskt land (Där Islam präglar politiken) som är fritt, demokratiskt och bidragit med vetenskapliga bidrag i lika stor utsträckning som väst/ Östasien?

Förövrigt, om du nu anser att religiösa länder är så mycket bättre, varför åker du inte till Saudi Arabien? Där har dem ju mycket mer moral? Dem stenar sina kvinnor, tillåter inte kvinnor att köra bil och hugger handen av den som stulit. Du har nog trots allt rätt, det låter ju som rena drömlandet.
Citera
2013-07-31, 01:35
Medlem
Literals avatar
Citat:
Jag har alltid hyst stor respekt för dig som debattör.Men när moralpoliser springer runt och slår människor så
Vad säger rymdpappan om förtrycket?Va?
Din dolda imam då?När kommer han?Hans uppståndelse är väl nu befogad,var är han?
Citera
2013-07-31, 15:04
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:

Vad tycker du om att prästerskapet väljer ut vilka presidentkandidater som får ställa upp i valet och om att presidenten inte har den egentliga makten?
Citera
2013-07-31, 17:40
Medlem
Citat:
För det första är jag ingen exiliranier, jag är född här i Sverige. För det andra har jag aldrig påstått att utveckling och nakna kvinnor har ett samband. Däremot tror du att sharia lagar är vägen till ett framgångsrikt samhälle.

Jag skrev aldrig att du menade att nakna kvinnor och utveckling har ett samband. Däremot menar jag att diskursen omges av liknande föreställningar.

Sen om du är född i Sverige så måste du vara ännu försiktigare med dina uttalanden och fördomar. Du är trots allt resultatet av institutionella utövningar som disciplinerar människorna in i ett svenskt samhälle med en värdegrund som skiljer sig en hel del från det vi kallar iranska.

Citat:
Ett samhälle som är fritt, demokratiskt och tillåter yttrandefrihet och individualism som Östasiens ekonomijättar Japan och Sydkorea, är uppenbarligen en bra metod för att skapa framgångar för både folket och nationen. Tittar vi på Japan + Sydkorea och västvärlden, så har deras enorma utveckling delvis berott på att man hållit borta religionens klor från politiken och skolan.
Länder som styrs av djupt religiösa krafter (Saudi arabien, Iran) kommer aldrig uppnå samma nivå som västvärldens länder.

Ditt påstående stämmer inte, utifrån fakta som finns att tillgå! Iran når upp i flera vetenskapliga områden. Du måste vara realistiskt i inläggen du presenterar. Det finns heller ingen anledning att tro på det du skriver så länge du inte ger oss några skäl.

På vilket sätt skulle tex ett lands kärnkraftsprogram gynnas av demokratin och yttrandefriheten?
Känner du till någon stat i Europa som hittills vågat hålla en folkomröstning gällande dessa frågor?
Som du ser så går du runt och plågar dig själv med föreställningar som du påtvingats genom media.

Citat:
Nej, du har blivit indoktrinerad och hjärntvättad att tro att allt som väst gör är ont medan allt som sharialagsbaserade Iran står för är gott och den "rätta vägen att gå".

Du kan ju bevisa motsatsen om du vill! Jag är här för att läsa dina synpunkter.
På vilket sätt är sharia fel? Vad är det som är fel?

Citat:
Jag är inte tillräckligt påläst eller kunnig för att kunna ge dig ett kraftfullt svar på den frågan. Men min första uppfattning är att sekularism leder till fritänkande och en tillåtelse att våga/vilja tänka fritt, utanför ramarna. Detta leder till en sund och gynnsam miljö för vetenskapen.

Då undrar jag vad du ska ha vetenskapen till? Du använder ord som "sund" och "gynnsam", ok.. Kan du berätta vad det finns för mening att vara "sund" om inte en Gud finns? Vad utgår du ifrån när du säger "sund"? Hur vet du att vetenskapen får en gynnsam miljö utan en Gud?

Citat:
Man vågar samtidigt debattera känsliga frågor utan att vara rädd för konsekvenserna. Debatter och diskussioner är något som präglat västvärlden. Det har oftast lett till förbättringar för samhället, både för människan men också för ekonomin.

Det finns dessutom ett tydligt samband mellan sekularism och utveckling. Sekulära länder har oftast en bra ekonomi och en välmående befolkning, medan icke-sekulära länder oftast ligger långt nere på listan.

Nej, en del wahabi araber har det ganska bra. De mår mycket bättre än många 8timmars arbetande svenskar. Så det du skriver stämmer inte.

Vad som är avgörande för en sån lista är nationer som underkastar sig imperialismen och inte att "sekularism" i sig har någon betydelse för ekonomin eller utveckling.

Nyliberala doktriner vill expandera med globalismens krafter, och alla som motsätter sig denna utveckling får olika etiketter och sanktioner på sig. Men för att ge dig ett svar;

Om så var fallet skulle inga sanktioner vara nödvändiga. Då borde ju liknande icke-sekulära nationer förgöra sig själva, vilket inte är fallet. Dessvärre upplevs dessa som ett stort hot mot den "globala" utvecklingen".

Med den globala utvecklingen menar man nyliberalismen som förväntas anammas av hela världen. Detta leder på sikt till att alla nationella särintressen suddas ut för att på så vis ersättas med en mer centraliserad och enhetlig värld med USA i spetsen.
Citera
2013-07-31, 17:56
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Lyxbilar säger inte mycket om den ekonomiska verkligheten. Människor i Iran "äger" sina saker, vet du vad det innebär? Att man inte lånar pengar för att köpa på samma sätt som majoriteten av skuldsatta svenskar.
Du förstod inte mitt inlägg, läs igen! Dessutom så verkar du precis som din envise vän försöka tjata ihop saker.

Det roliga är att du och den andra personligheten Literal missförstod mitt inlägg något så fruktansvärt att det hela fick mig att garva högt när ni bekyller mig för att missförstått det hela.
Azizedel, jag tog upp lyxbilarna för att ge ett exempel på att JA, det finns sjukt rika människor i Iran. 555 porsche under några månader är väldigt många sålda bilar för ett land som Iran däremot så kan du inte blunda för att det råder en enorm fattigdom bland irans befolkning och att priserna för livsmedel är sjukt högt.

Citat:
Du tror att Sven som ligger minus, och massa skulder till banker äger sina saker, nej det gör han inte..
Svenskar betalar dyra hyror,avgifter för boende och höga moms och skatter. En människa i Iran har större möjligheter för att sysselsätta sig själv,lära sig ett yrke och tjäna pengar. Så en hel del av människors inkomster kan inte redovisas i statistiken.

Svenskarna har i alla fall FRIHET. Det du...Frihet är värd mycket mer än saftiga kycklingar upphängda på krokar ute i 40graders värme, färska pstaschnötter eller färska valnötter.

Citat:
Iran har sina problem men du propagerar mot IRI.
Du bryr dig inte om några fattiga alls.. det som du bryr dig om är att slå på mig..det kan vara med alla typer av argument. Allt från bensinexport till homosexuella..

Aaaaaw, blev du ledsen i ögat? آبنبات چوبی بخرم برات
Vad jag bryr mig om eller inte vet du inte ett dugg om. Jag har en hel del vänner och bekanta som jobbar med gatubarnen i Tehran och som jag stöttar ekonomisk och på annat sätt så håll tyst om sådant du inte vet om.

Citat:
Nej, en del wahabi araber har det ganska bra. De mår mycket bättre än många 8timmars arbetande svenskar. Så det du skriver stämmer inte.

Oja, göra allt bakifrån är mycket populärt i dessa länder, Iran inkluderad.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/wikileaks/8187932/WikiLeaks-The-raucous-underground-lifestyle-of-young-Saudi-royals.html
Senast redigerad av Armaiti 2013-07-31 kl. 18:32.
Citera
2013-07-31, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Vad tycker du om att prästerskapet väljer ut vilka presidentkandidater som får ställa upp i valet och om att presidenten inte har den egentliga makten?

Maktutövning definieras inte entydigt i en "modern" bemärkelse.

Du har strukturell och formell maktutövning som också är en del av den "egentliga" makten. Vem har makten i Sverige tror du? Folket? Ja det sägs så, men är det så?

Iran har en del "långsiktiga intressen" som måste skyddas, detta gäller även Sverige och vilket land som helst. En president avgör eller ska inte avgöra så mycket som många tror, detta bygger mest på okunskaper hos en del exiliranier.

Vem ska välja ut dessa menar du? Några måste ju välja ut några andra.. Har jag fel?
Citera
2013-07-31, 18:17
Medlem
Armaitis avatar
Delar med mig av två underbara klipp till iranier som gillar klassisk musik. Så vackert. Ingen musikstil når upp till den persiska. Extas!

http://www.youtube.com/watch?v=ox9_Tw1VbZc

http://www.youtube.com/watch?v=jYBB6u7ZHOQ
Citera
2013-07-31, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Det roliga är att du och den andra personligheten Literal missförstod mitt inlägg något så fruktansvärt att det hela fick mig att garva högt när ni bekyller mig för att missförstått det hela.
Azizedel, jag tog upp lyxbilarna för att ge ett exempel på att JA, det finns sjukt rika människor i Iran. 555 porsche under några månader är väldigt många sålda bilar för ett land som Iran däremot så kan du inte blunda för att det råder en enorm fattigdom bland irans befolkning och att priserna för livsmedel är sjukt högt

Nej, jag missförstod inte det du skrev. Men du verkar väldigt inne på att anklaga andra för dina missförstånd.
Jag kommenterade ägandet och inte dina uppgifter om importerade bilar. Antalet beställningar genom privata importer säger mer om en engångsföreteelse och ingen marknad vars statisk du kan åberopa som tecken på rikas köpkraft.

Dessa bilar köptes upp innan leveransen via svarta aktörer som genom statliga tillstånd lyckats kringgå lagen.
Citat:
Svenskarna har i alla fall FRIHET. Det du...Frihet är värd mycket mer än saftiga kycklingar upphängda på krokar ute i 40graders värme, färska pstaschnötter eller färska valnötter.

Bra, jag är glad att du är nöjd med ditt nya land.

Citat:

Aaaaaw, blev du ledsen i ögat? آبنبات چوبی بخرم برات
Vad jag bryr mig om eller inte vet du inte ett dugg om. Jag har en hel del vänner och bekanta som jobbar med gatubarnen i Tehran och som jag stöttar ekonomisk och på annat sätt så håll tyst om sådant du inte vet om.

Oja, göra allt bakifrån är mycket populärt i dessa länder, Iran inkluderat.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/wikileaks/8187932/WikiLeaks-The-raucous-underground-lifestyle-of-young-Saudi-royals.html

Är du klar?
Senast redigerad av IR5 2013-07-31 kl. 19:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in