2013-07-31, 18:14
Medlem
I en massa trådar uttrycker folk sitt hat mot ord som inte uttalas som de stavas, t.ex. stod med uttalet stog. Men vilka ord finns det som har ett allmänt accepterat uttal som inte är identiskt med skriftbilden? Det finns en del ord som vacklar mellan ett traditionellt uttal och ett modernt läsuttal (t.ex. östgöte). Jag är dock ute efter ord som aldrig får ett läsuttal, dvs. där det är helt naturligt att uttalet avviker från stavningen.

Mitt förslag blir trädgård. Jag kan inte påstå att jag har hört någon som uttalar det med långt ä-ljud och bibehållet d-ljud.

Kommer vi någonsin att få ett sådant läsuttal när det gäller dessa ord?
Senast redigerad av In-Fredel 2013-07-31 kl. 18:17.
Citera
2013-07-31, 18:19
Medlem
Genre! Helvete, jag sa genre i tal tills jag var säkert 14-15 och började, då jag lärde mig att man säger schanger (stavning?), istället skriva schanger....

Satans jävla språk

Jag vet att du inte riktigt efterfrågar det jag givit dig men jag var tvungen att uttrycka mitt hat mot detta skitord.
Citera
2013-07-31, 18:26
Medlem
stopbitchings avatar
restaurang
älg
gäss
göra (finns säkert hur mycket som helst med g som uttalas j)
Senast redigerad av stopbitching 2013-07-31 kl. 18:29.
Citera
2013-07-31, 18:26
Medlem
sparassiss avatar
Några förslag:

Sverige
Växjö
Per
fyrtio
låtsas (kanske uttalar vissa t:et när de läser högt, men knappast i spontant tal, väl?)
de, dem (i spontant tal hos de allra flesta)
mig, dig, sig
värld
Citera
2013-07-31, 18:32
Medlem
MaryBells avatar
New York City
Citera
2013-07-31, 18:33
Medlem
bjornebarns avatar
Juste kanske. Har aldrig hört någon sägga "yuss-te"

Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
restaurang
älg
gäss

restaurant*
Citera
2013-07-31, 18:36
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Genre! Helvete, jag sa genre i tal tills jag var säkert 14-15 och började, då jag lärde mig att man säger schanger (stavning?), istället skriva schanger....

Satans jävla språk

Jag vet att du inte riktigt efterfrågar det jag givit dig men jag var tvungen att uttrycka mitt hat mot detta skitord.

Måste bara gratulera till ett lysande känslosamt inlägg, jag uppskattar helt ärligt folk som har sina käpphästar och vågar berätta om dem!

Försöker just nu lära ut svenska till en icke-svensk. Då märker man hur typ inget alls uttalas som det borde, inte ens de lättaste nybörjarorden. Vi kan börja med ordet "jag" där man bara uttalar g-et när man är övertydlig. Sen självklart ordet "är" som i de flesta dialekter uttalas "e". Jag vill inte ens börja gå in på "dem"...
Citera
2013-07-31, 18:38
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Juste kanske. Har aldrig hört någon sägga "yuss-te"

restaurant*

Å andra sidan så stavas det väl idag inte sällan sjyst eller schysst oavsett sammanhang?
Citera
2013-07-31, 18:41
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
restaurant*
http://www.ne.se/restaurang?i_h_word=restaurant
Citera
2013-07-31, 18:50
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
älg
gäss
Fast det är så systematiskt att det inte känns som att uttal med /j/ avviker från att "uttala som det står".

Trädgård vill jag minnas att jag hört enstaka gånger med långt ä och bibehållet d, fast fortfarande med akut accent och ingen bibetoning på andra stavelsen.

Sned går andra hållet jämfört med många andra enstaviga ord med lång vokal och -d: röd, bröd, träd osv uttalas ofta med /d/, medan sned aldrig gör det och istället ofta ses stavat utan. Något jag aldrig fått klarhet i varför.
Citera
2013-07-31, 18:52
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
låtsas (kanske uttalar vissa t:et när de läser högt, men knappast i spontant tal, väl?)
Man hör det sällan, även om det förekommer. Även skjuts(a) och fastna.
Citera
2013-07-31, 19:21
Medlem
JaneCs avatar
Skridsko, stycker jag är svårslaget. Uttalar man det med långt i och tydligt d så låter det så främmande att man antagligen inte ens blir förstådd. (Annat än möjligtvis i Finland.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in