2013-07-31, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Okej då är jag med. Du måste väl ändå hålla med om att det är troligare att OP träffades av 2 skott än att GM missade första skottet? Jag menar han var ju extremt nära OP(ett sällskap som Björkman ser framför sig.) Det låter långt mer osannolikt att GM missade än att han träffade OP, skulle GM ha halkat eller varför missade han?

Dessutom så tar det 2-3 sekunder mellan skott 1 och 2, borde inte OP hunnit vända sig om när det helt plötsligt smäller högt bakom honom. Istället gör han ingenting utan mer eller mindre promenerar som om ingenting har hänt, ska jag tolka det så, är det verkligen troligt?

Nu har du kanske inte skjutit så mycket, det är svårare än det ser ut. Framförallt pistol är svårare än det ser ut. Skytten har adrenalinkick, skytten kanske till och med är nervös, skytten håller ena ögat på flyktvägen. Både målet och skytten är rörligt, skytten kanske har vinterhandskar på sig, skytten brukar inte använda revolver etc etc. Då händer såna saker.

Jag stod en gång lutad knästående mot ett träd och sköt en vinternatt. En måltavla dyker upp rakt framför mig, precis när jag skjuter flyttar jag främre foten bara någon centimeter utåt och sätter den av misstag mot en hal rot. Det gör att jag halvt om halvt halkar in i trädet samtidigt som jag skjuter och träffar tavlan i höften. Hade spårljus så såg exakt hur skottet gick. Jag lutade upp mig snabbt och sköt två gånger till och träffade rätt. Liknande scenario som för GM.

Sånt händer. Verkligheten är inte Counter-Strike där folk hoppar runt och skjuter varandra klockrent mellan ögonen. Många poliser och andra personer som tränar skytte på nära avstånd tränar till och med utefter att alla skott inte kommer träffa.
Citera
2013-07-31, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Nu har du kanske inte skjutit så mycket, det är svårare än det ser ut. Framförallt pistol är svårare än det ser ut. Skytten har adrenalinkick, skytten kanske till och med är nervös, skytten håller ena ögat på flyktvägen. Både målet och skytten är rörligt, skytten kanske har vinterhandskar på sig, skytten brukar inte använda revolver etc etc. Då händer såna saker.

Jag stod en gång lutad knästående mot ett träd och sköt en vinternatt. En måltavla dyker upp rakt framför mig, precis när jag skjuter flyttar jag främre foten bara någon centimeter utåt och sätter den av misstag mot en hal rot. Det gör att jag halvt om halvt halkar in i trädet samtidigt som jag skjuter och träffar tavlan i höften. Hade spårljus så såg exakt hur skottet gick. Jag lutade upp mig snabbt och sköt två gånger till och träffade rätt. Liknande scenario som för GM.

Sånt händer. Verkligheten är inte Counter-Strike där folk hoppar runt och skjuter varandra klockrent mellan ögonen. Många poliser och andra personer som tränar skytte på nära avstånd tränar till och med utefter att alla skott inte kommer träffa.

Nej jag har inte skjutit så mycket, en gång faktiskt bara(men inte med en revolver.) Jag håller med om din förklaring att man kan missa, helt klart. Det jag inte håller med om och som jag tycker är väldigt konstigt är att OP blir skjuten i ryggen andra skottet. Då måste han ju ha promenerat vidare precis som ingenting har hänt, han har inte hört något eller för den delen vänt sig om, är inte det lite underligt?

Det tar ju trots allt 2-3 sekunder mellan skotten, han borde ha vänt sig på 1-1,5 sekunder.
Citera
2013-07-31, 16:25
Bannlyst
Citat:
Nej jag har inte skjutit så mycket, en gång faktiskt bara(men inte med en revolver.) Jag håller med om din förklaring att man kan missa, helt klart. Det jag inte håller med om och som jag tycker är väldigt konstigt är att OP blir skjuten i ryggen andra skottet. Då måste han ju ha promenerat vidare precis som ingenting har hänt, han har inte hört något eller för den delen vänt sig om, är inte det lite underligt?

Det tar ju trots allt 2-3 sekunder mellan skotten, han borde ha vänt sig på 1-1,5 sekunder.

Det är 1,5 sekunder mellan skotten rätt exakt. På den tiden hinner OP tänka "vadfan" och möjligtvis göra en ansats till att vända sig om innan nästa skott kommer.

Ingenting konstigt alls.
Citera
2013-07-31, 16:29
Medlem
Citat:
Det är 1,5 sekunder mellan skotten rätt exakt. På den tiden hinner OP tänka "vadfan" och möjligtvis göra en ansats till att vända sig om innan nästa skott kommer.

Ingenting konstigt alls.

Nej 2-3 säger dom flesta, 1,5 har du hittat på själv. 2-3 sekunder låter logiskt att det tar för att förbereda sig för ett nytt skott, det är ju ingen softairgun som GM sköt med som någon skrev i tråden en gång. Jag håller med dig om att det är möjligt att missa, men tycker samtidigt det är helt otroligt att OP verkar gå vidare som om ingenting har hänt.

För att inte tala om Lisbeths kommentar om påsksmällare..
Citera
2013-07-31, 16:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Det här kan man enbart skratta åt...helt makalöst.

Gärningsmannen kliver alltså upp bakom Palme, vänder på honom och skjuter honom i bröstet, vänder tillbaka honom (!) medans han fortfarande står upp (!!!) och skjuter honom igen i ryggen utan att ett enda mordplats-vittne upplever situationen så. Därefter preparerar man en alternativ jacka åt Lisbet (???) med samma ammunition som användes vid mordet och byter på något vis ut hennes jacka samtidigt som man förmår henne att ljuga om att hon blev påskjuten, trots att bland annat en sjuksköterska vittnar om att hon sett skottskadan på Lisbets rygg. Därefter förmår man också hela PU och rättsmedicinska (!) att ljuga om att Palme blev skjuten två gånger och förfalskar bland annat bilder på Palmes kläder som visar ett kulhål. Varför man gör allt detta är väldigt oklart. Alla inblandade, och det är många, håller tyst om detta i evighet.

Detta är ett trovärdigt scenario enligt Mboudine på Flashback.

Du får ursäkta men jag kan helt enkelt inte sätta dig på ignore. Ditt underhållningsvärde är alldeles för högt.

Palme vänder sig mot gärningsmannen under ordväxlingen med denne sekunderna innan den första kulan träffar honom i bröstet. Därefter vänder sig den träffade men på benen stående Palme bort från GM men träffas av ytterligare en kula, denna gång i ryggen, och avlider omedelbart.

Mockakappan Lisbet bar vid mordtillfället är preparerad, ja.

Nej, sjuksköterskan på Sabb beskrev något som hon tyckte liknade ett piskrapp, ingen skottskada. Och det väsentliga är att ingen rättsläkare tilläts undersöka den påstådda skottskadan. Lisbet Palme blev inte beskjuten, det är enligt min mening lögn och bogus som så mycket annat som har med LP att göra i den här historien. Den enda rimliga förklaringen till alla konstigheter som omger Lisbet Palme är att hon är involverad i mörkläggningen, högst troligt även i ett tidigare skede.

Edit: Jag efterlyste mitt inlägg där du påstår att jag trodde att Lisbets grekiske son sköt Olof Palme. Vill påminna dig om att visa var detta inlägg finns att läsa i tråden för att förvissa mig och andra att du är på riktigt och inte bara ett korkat troll och en pellejöns, enkom med uppgiften att spamma ner tråden. Ok ?
Citera
2013-07-31, 16:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Lisbet Palme är psykolog och vet hur man duperar även psykologer. Såg en uppgift att Lisbet gick på bio med Anna Lindh dagen efter mordet på maken, samt en annan uppgift att Lisbet ringde Arja Saijonmaa och bad henne att sjunga på Olofs begravning. Låter inte som en svårt chockad person som jag bedömer det.

Att Lisbeth är psykolog gör henne inte bättre rustad att klara av personliga trauman. Att hon själv har faft sådana ideer är en av de saker som gjort henne lättmanipulerad. Jag har just visat på Krantz sammanblandning. Var har du sett uppgiften om biobesöket ? Gäller att vara noga med fakta.
Att hon vill ge sin make en värdig begravning är inte så konstigt, samtalet till Saijonmaa kan visa lika mycket på sorg och omsorg som kalkylerad beräkning.

Edit: Hur kommer du fram till att Lisbet frivilligt ställde sig i skottlinjen ? Uppgifter från vittnen gör gällande att hon släppte armkroken med Olof och befann sig några steg framför honom när skotten föll.

Här missförstår du mig. Jag menar hon är bara någon meter från någon som skjuter med en magnumrevolver, ett svårhanterat vapen. Armkrok eller inte tar hon en betydande risk om hon skulle medverka i ett sånt scenario.
Citera
2013-07-31, 16:45
Medlem
Citat:
Palme vänder sig mot gärningsmannen under ordväxlingen med denne sekunderna innan den första kulan träffar honom i bröstet. Därefter vänder sig den träffade men på benen stående Palme bort från GM men träffas av ytterligare en kula, denna gång i ryggen, och avlider omedelbart.

Mockakappan Lisbet bar vid mordtillfället är preparerad, ja.

Nej, sjuksköterskan på Sabb beskrev något som hon tyckte liknade ett piskrapp, ingen skottskada. Och det väsentliga är att ingen rättsläkare tilläts undersöka den påstådda skottskadan. Lisbet Palme blev inte beskjuten, det är enligt min mening lögn och bogus som så mycket annat som har med LP att göra i den här historien. Den enda rimliga förklaringen till alla konstigheter som omger Lisbet Palme är att hon är involverad i mörkläggningen, högst troligt även i ett tidigare skede.

Edit: Jag efterlyste mitt inlägg där du påstår att jag trodde att Lisbets grekiske son sköt Olof Palme. Vill påminna dig om att visa var detta inlägg finns att läsa i tråden för att förvissa mig och andra att du är på riktigt och inte bara ett korkat troll och en pellejöns, enkom med uppgiften att spamma ner tråden. Ok ?

Skulle LP kunna vara delaktig i mordet på något sätt också? Mörkläggningen är solklart men i själva mordet? OP ska ju ha haft mycket skit för sig i sitt privatliv, ryktas om bordell och allt möjligt. LP kanske helt enkelt hade tröttnat på OP och visste om vad han sysslade med, otrohet mot LP, plus besök hos horor m.m, fick bägaren att rinna över? Ponera att orden "du ska bara veta vilken ruggig människa det där är " stämmer, mycket får en förklaring då.

Jag tror inte Lisbeth var särskilt bedrövad över sin makes död om han gjort en hel del snedsteg i sitt privatliv. Man måste ju hålla möjligheterna öppna, i dom flesta mord är det trots allt någon nära anhörig, vän, kollega osv som ligger bakom, behöver inte vara någon skillnad bara för att statsministern dör. Det kan mycket väl ha med hans privatliv att göra.
Citera
2013-07-31, 16:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det är inte bara troligt, det är med största sannolikhet helt sant. Har du inte insett vilken rutten bluffhistoria Palmemordet verkligen är, mvagrippa ? Hur naiv går det att bli ?

Vad var anledningen till detta uppbåd av obducenter ? Varför krävdes detta uppbåd för att obducera Olof Palme ? Har de inte protesterat mot den felaktiga uppgiften att Palme sköts med endast ett skott har de förmodligen varnats för att obstruera och tvingats följa det direktiv från statsmakten som föreligger.

Vilka fakta har du som underbygger detta antagande?

Att Jovan Rajs och Milan Valverius skulle samverka i en konspiration är fullständigt osannolikt. Med tanke på den maktkamp som Jovan Rajs satt igång på rättsläkarstationen i solna är det fullständigt osannolikt.
Citera
2013-07-31, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vilka fakta har du som underbygger detta antagande?

Att Jovan Rajs och Milan Valverius skulle samverka i en konspiration är fullständigt osannolikt. Med tanke på den maktkamp som Jovan Rajs satt igång på rättsläkarstationen i solna är det fullständigt osannolikt.

Valverius dog ju en minst sagt mystiskt död, kanske visste för mycket?
Citera
2013-07-31, 16:49
Medlem
Citat:
God morgon, oelek. Eva Rausing är död ..

Jaha ok skrev fel namn det stod i expressen dom skulle förhöra en kvinnlig Rausing.
Citera
2013-07-31, 17:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ingen ide att förklara för sådana personer som inte ens ser en sådan uppenbar sak, helt otroligt.

Du ska vara medveten om att dessa postare inte har annan avsikt än att förvilla och desinformera - allt som står i deras makt med syfte att vända bort ljuset från det verkliga motivet till att Olof Palme mördades - det ek/politiska motivet. Ek/pol/motivet är det enda motiv som håller vatten vid en granskning. Och det har sosseinblandning, det är därför socialdemokrater på hög nivå konsekvent undviker ämnet och moltiger. Man vill helt enkelt inte befatta sig med MOP ens med handskar, så känsligt verkar det vara för (S) ännu efter drygt tjugosju år.
Citera
2013-07-31, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ha klart för dig att Lars Krantz är en mycket vansklig källa. Sanningen är han inte så noga med.
Mitt första inlägg i tråden gällde Krantz påstående att Hans Holmer inte var anmäld till Vasaloppet. Jag kollade , det var han , Lasse hade gissat som det passade hans hypotes,

Sen har vi att Lisbeth skulle gått på teatern med Anna Lindh dagen efter mordet. Stämde inte.
Däremot besökte Lisbeth genrepet på Stadsteaterns uppsättning av "Danton" fredagen den sjunde mars. Regissör var Susanne Osten. Här kan jag bli lite fundersam över att Lisbeth kopplar av med att gå och se en pjäs som slutar med en statsmans död.

Teaterbesöket är bekräftat av skådespelaren Torsten Wahlund men att det var en vecka efter och inte dagen efter är ganska viktig information som Krantz gav fan i.

Om du läser hans hemsida ser du hur han påstår att Palme planerat mordplatsen efter att sett en dödsscen i filmen "offret" av Andrei Tarkowski. Hans teoribygge runt detta är så stolligt att jag inte orkar återberätta det här. Men alla varningsklockor måste ringa.

Det intressanta med Krantz är att han ibland, säg någon gång, kommer med fragment av intressanta fakta . Men man måste kolla hans uppgifter noga mot andra källor och inte pressa in dom i sin egen favorithypotes.

Hans uppgifter om mordkvällen backas upp av busschauffören Peter Löfgrens iaktagelser kan däremot inte viftas bort. Som Gunnar Wall påpekar är Krantz utpekande av Piltz behäftat med en hel del frågetecken. Men att han och Löfgren sett några uppföra sig märkligt på buss43 5-6 minuter efter MOP kan inte viftas bort på det sätt som skett från PU.

Krantz hade även sin granne som åkte med samma buss ändå försökte polisen övertyga honom att han åkte med en annan buss.Hans bok ett verkligt drama tar mest upp fakta kring bussfärden men jag håller med sen blir han värre men han blir ju även hotad man använder bla hans barn emot honom.
Som vanligt så utreder inte polisen som sånt leder mot polisen utan man började jävlas med krantz istället.
Men ingen kan säga krantz ljuger angående det milan valverius sagt att obduktionen säger att Lisbeth ljuger eftersom det troligtvis inte finns någon polisutredning kring detta så kan man inte heller säga krantz ljuger och i det här fallet tror jag honom varför ge Olof Manuell hjärtmassage när han är stendöd?
En som är med i en bilolycka och lika Olof får upp blod genom halsen ger ambulans personalen snart upp då inre organ är svårt skadade, Så Krantz har ändå rätt nånting stämmer inte bär Olof kommer till sabbatsberg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in