2013-07-31, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nutte59
Jo det är myckert som inte gåt ihop, därför utesluter inte jag en annan Gm.

Det vore väl dumt av dig, lille Nutte, att utesluta en annan gärningsman. Det räcker gott med att polisen redan har gjort det.
Citera
2013-07-31, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollet2000
Inte en annan men kanske en till.
Kan vara någon mer som fanns i lägenheten. Både man och kvinna.

Menar du att det har befunnit sig en androgyn person i lägenheten, förutom AJ och Id@?
Citera
2013-07-31, 05:43
Medlem
Ragathas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
ingångshypotes

Följande är taget ur BRÅ:s tidskrift Apropå:

Studierna visar att utredarna påverkas av sina känslor och är mycket styrda av sin ingångshypotes. De tenderar att anamma information som talar för hypotesen men är skeptiska eller avfärdar information som motsäger den. Ett känt fall där polisen var så kraftigt påverkad av sitt huvudspår att man knappt trodde på motsägande DNA-bevisning är Tommie Karim-fallet. Han satt felaktigt häktad i två månader och utsattes för så pressande och suggestiva förhör för ett bestialiskt mord på sin sambo i Gävle att han nästan själv blev övertygad om att han begått brottet. I själva verket var det sambons fosterbror, den så kallade Gävlekannibalen, som var mördaren. Fallet visar tydligt att utredningsteam inte kan bestå av jasägare utan måste ha med någon som spelar djävulens advokat.

Det kan vara något att tänka på.

Verkar stämma in rätt bra på FB detektiverna också
Citera
2013-07-31, 06:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki

Citat:

Citat:
Är inte vinsten uppenbar. Om det hypotetiska scenariot stämmer, har de genom att elda upp en bil, som omöjligt kan bindas till Id@s försvinnande eftersom den inte har med försvinnandet att görs, bundit upp så gott som alla tillgängliga resurser till att söka kring Hunneberg och Trollhättan. Ingick detta i deras plan har de lyckats med denna till 100℅, och Id@s kropp saknas fortfarande.
För att avledningsmanövern ska lyckas måste det vara lagom tilldragande för att polisen ska svälja betet.
Kan du se logiken?

Gillar inte citationstecknen kring "bara" när det gäller bilsanering. Det är ditt uttryck. inte mitt. Det är långtifrån orealistiskt, och är man lat gör man en längre nöjesresa, ställer bilen på en rastplats, tänder eld på någon plastdetalj i motorrummet, väntar tills det tagit sig ordentligt och ringer brandkåren. När de är framme har ev. spår gått upp i rök. Det brinner faktiskt ett antal bilar per dag i vårt avlånga land utan att de varit inblandade i något brott.

Får inte du ihop det så kanske någon får det, men observera att det var en hypotes och inte ett påstående från min sida.

Vaddå backa från mord till vållande? Fattar inte vad du menar.

Vi utgår nu från ett i förväg planerat dåd:

- 2a person (DB) skall veta vart kroppen är, samma person skall offra sin bil för att dra till sig uppmärksamhet
- 3e person (FH) skall finnas tillgänglig 24/7 beredd att utföra en avledningsmanöver.
- 4e person (NN) skall vara på förväg, vara beredd att på 10 minuters varsel att ha en bil i körbart skick 24/7 för utlåning och därefter beredd på att sanera den.

OK, nu kör vi din i mina ögon kanske inte så verklighetsförankrade plan i ett fullt troligt scenario:

A. Vad händer om DB kopplas med NNs bil genom vittnen ? DB är ju offerlammet, så han skall ju hamna i hetluften och under lupp ? Han åker alltså till BP och möter upp AJ i ett bostadsområde med NNs bil...

B. Låt oss säga att mordet sker i affekt och skymundan ute i skogen med ett BO som inte kan kopplas till mördaren. Typ H*on. Drar man igång samma apparat ?

C. Vad hade hänt om det var DB som gjort mordet, skulle AJ bli 2a personen då och eldat upp sin MC på Hunneberg ?

Övriga kommentarer:
På vilket sätt är din plan "en tämligen säker garanti för relativt (jämfört med mord) låga straff; vållande till används död, brott mot griftefrid etc" ?
Citera
2013-07-31, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luding
Kan du vara snäll och förklara hur en avstängd mobil kan vara i kontakt med yttervärlden, eller ge en källhänvisning, så att jag som inte förstår hur detta kan vara möjligt, får möjligheten att sätta mig in i detta fenomen.
Någonstans har du väl inhämtat kunskapen?
Tyst ping, pffffst, visst.
Jag vet inte om det ÄR så, men mobiler kan med lätthet konstrueras för att kunna kommunicera även när de är "avstängda". När man släcker mobilen försätter man den i något sorts stand-by-läge. När man tar ut batterierna så har man så att säga använt en gammal hederlig strömbrytare.
Senast redigerad av lehs 2013-07-31 kl. 07:23.
Citera
2013-07-31, 07:09
Medlem
[quote=kekfakee|44550743]
Citat:
Ursprungligen postat av trollet2000

Ca kl 13.30

"Vid 15-tiden på söndagseftermiddagen larmades polisen om ett påträffat blodspår i en trappuppgång i området Dannebacken i Trollhättan." /TTELA

Hur hänger detta ihop med att motorcykeln ska ha iakttagits 13:30?
Citera
2013-07-31, 07:14
Medlem
Sokkos avatar
Inget i polsk media?

http://www.warsawvoice.pl/WVpage/pages/index.php

http://zw.com.pl/
Citera
2013-07-31, 07:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DEXTER-X2
Är väl ingen som sagt ngt om ngn mördare?
Men ska man utesluta när saker utrycks och hur de skrivs?
Kan man inte ställa sig frågan varför det skrivs istället?

Det tycker jag.
Man kan också ställa sig frågan varför inte AJ skrev någon hälsning till FH som sitter häktad ?

Jag tror att AJ i sin psykopati har läst sig till här på FB att hans beteende är märkligt, varför han inte stöttar DB som säkert går hårt åt i häktet, utan utmålar sig själv som ett offer.
Dessutom har han förlorat 32 "vänner" på Facebook så nu är det dax att göra något åt saken !

Men ajaj, det är så svårt att uttrycka något man inte känner, och då blir det freudiansk felsägning.
Jag - min - mig

Och eftersom FH mer eller mindre knappt nämns i jämförelse med DB här i tråden så visar det också hans bristande empati. Inte ens en "styrkekram" till en oskyldigt häktad kompis ?!?

EDIT: Jag väljer att se AJ med psykopatiska drag, det gör han förutsägbar. Men en psykopat är nödvändigtvis inte en mördare, och en mördare är heller inte nödvändigtvis psykopat.
Senast redigerad av mypenisatrap 2013-07-31 kl. 07:49.
Citera
2013-07-31, 07:39
Medlem
Har sett hur det går till på AJ rättegångar. Han är iskall, han har ingen ånger för det han gjort. Han är mycket smart. Han lurar alla(tror han) med ett mycket korrekt språk. Han har ingen som helst empati för de som drabbats av hans vrede. Snarare tvärt om, han anser att felets är deras å ingen annans. Han slår dem(både vänner och flickor) så att de ska lära sig "BETE" sig rätt. Det finns inte mycket sanning som kommer ur denna mannen käft. Åter igen AJ bryr sig inte om varken IF eller någon annan mer än sig själv. Han tror att han är Gud själv. Glöm inte att både ex Hitler å Stalin var psykopater men ändå lyckades de få med sig folket. Mycket "kloka" killar.
Citera
2013-07-31, 07:49
Medlem
Karaktärerna är som hämtade ifrån Wrong turn. Sorgligt.
Citera
2013-07-31, 07:50
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkoll
Har sett hur det går till på AJ rättegångar. Han är iskall, han har ingen ånger för det han gjort. Han är mycket smart. Han lurar alla(tror han) med ett mycket korrekt språk. Han har ingen som helst empati för de som drabbats av hans vrede. Snarare tvärt om, han anser att felets är deras å ingen annans. Han slår dem(både vänner och flickor) så att de ska lära sig "BETE" sig rätt. Det finns inte mycket sanning som kommer ur denna mannen käft. Åter igen AJ bryr sig inte om varken IF eller någon annan mer än sig själv. Han tror att han är Gud själv. Glöm inte att både ex Hitler å Stalin var psykopater men ändå lyckades de få med sig folket. Mycket "kloka" killar.

Du verkar känna AJ mycket bra. Tror du att han är skyldig?
Citera
2013-07-31, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Du verkar känna AJ mycket bra. Tror du att han är skyldig?
Ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in