2013-07-30, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Njae, jag tycker allt att det har behövts både män och kvinnor till både hem och försörjning genom större delen av vår historia. Att dela upp det så radikalt som man gjorde ex. femtiotalet är inget som egentligen speglar vår sanna natur tror jag.
Jag tror att många av de där fruarna kunde vara för jävliga. Eftersom de var beroende av männen för att få mat på bordet var det också så att män fick betala underhåll inte bara till barnen utan även till ex fruarna vid skilsmässa. Det hördes också tongångar som "jag som gett mig dina bästa år" om mannen ville skiljas. Har fått intrycket av att det kunde vara väldigt tråkigt sex också. Typ att frun tar fram plastskyddet för madrassen på lördagarna före hon gör sig redo för den äktenskapliga plikten. Männen fick bättre och mer sex i och med den kvinnliga frigörelsen på 60-talet.
Citera
2013-07-30, 13:21
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Det beror på vad man lyssnar på eller läser. Och värre var det väl förr med en röd regering och deras syn på det hela. Den blå har en betydligt vettigare inställning tycker jag, även om det slår slint emellanåt. För det mesta tycker jag att det är andra frågor det gäller och att just manligt och kvinnligt inte är det centrala eller har med saken att göra.

Ja, det är bättre än om det vore rödgrön sörja som styrde men långt ifrån bra. Det kommer idiotutspel var och varannan dag. Sen tycker jag dagens regering är mångt och mycket röd. Vi har inget högeralternativ. Det är vänster eller radikalvänster.

Citat:
Njae, jag tycker allt att det har behövts både män och kvinnor till både hem och försörjning genom större delen av vår historia. Att dela upp det så radikalt som man gjorde ex. femtiotalet är inget som egentligen speglar vår sanna natur tror jag.

Kvinnor är mer känsliga av naturen och har starkare band med sina barn. Iaf när dom är små. Det är inget jag tycker man ska försöka ändra på i någon form av experiment. Därför tycker jag dom också passar att ta hand om småbarn och människor. Undantag finns såklart alltid.
Citera
2013-07-30, 13:25
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnhildur
Det sägs så mycket tokigt om allt möjligt. Man får välja sina krig. Gör allt som sägs så himla mycket om det ändå finns en varm kvinna som väntar i sängen s a s? Och så har ju många män hemma av olika sorter. Och för de som inte har det är det väl ändå inte så att allt dumt i deras liv beror på ärkefeministerna?

Jo, jag finner mig inte att varje dag läsa och höra nonsens om hur förtryckta kvinnor är av ett patriarkat. Allra helst när man lägger upp lagar,regler och villkor efter det. Jag vill leva i ett samhälle fritt från arvsynd. Vilket dagens rådande statsfeminism handlar om.
Citera
2013-07-30, 13:32
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
När man läser på fb får man en bild av den svenske mannen som är förfärlig. Det verkar som om det är helt okej att kalla kvinnor för horor, sliddjur osv. Det finns ett enormt - och oattrakttivt - hat mot kvinnor och feminismen ses som skyldig till allt ont och mot dessa feminister kan man vräka ur sig vadsomhelst.

Jag undrar: Varför förfular den svenska mannen bilden av sig själv på detta sätt? Vad har hänt med självsäkerheten som gör att man kan ta andra människors åsikter med ro? Varför tappar dessa män stilen när de argumenterar för sin sak?

För de flesta svenska kvinnor handlar jämställdhet om att få lika lön för lika arbete och att man delar på hushållsarbetet om båda jobbar. Är det verkligen så farligt och svårt att leva med för svenska män?

Jag lovar: det finns inget mer attraktivt än en man i hantverkarkläder som går och drar en barnvagn efter att ha hämtat på dagis. Men en sån karl är ett byte som tyvärr är upptaget ... och hur vet man i förväg om den tilltänkta är sån eller en som kallar kvinnor sliddjur och skickar hatmejl.

Det är ingen majoritet av kvinnor som kallar sig för feminister.
Varför? Jo för att många kvinnor tycker även dom att feminism förknippas med dom där som inte är riktigt kloka (Lady Dahmer tex).
Finns många på flashback som hatar feminister? Ja det är en hel del.
Många som hatar alla kvinnor? Nej det har jag inte sett så värst många av, då handlar det förmodligen till stor del om troll.
Citera
2013-07-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Jo, jag finner mig inte att varje dag läsa och höra nonsens om hur förtryckta kvinnor är av ett patriarkat. Allra helst när man lägger upp lagar,regler och villkor efter det. Jag vill leva i ett samhälle fritt från arvsynd. Vilket dagens rådande statsfeminism handlar om.
Även om vi står långtifrån varandra när det gäller åsikter önskar jag dig lycka till med kvinnsen. Du kan säkert göra en kvinna lycklig, även om det inte blir Maria Sveland :-)
Citera
2013-07-30, 13:55
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Det tycker jag låter väldigt generaliserande. Jag tror att alla i hjärtesorg nån gång hatat det motsatta könet men det är ju sak för sig.
Du menar ju inte att alla kvinnor hatar alla män eller hur.
Varför skapade du tråden överhuvudtaget om du inte gillar generaliseringar?
Citera
2013-07-30, 14:00
Medlem
beerklunkers avatar
Jag förstår inte direkt logiken med att man skulle hata kvinnor för att man kallar en tjej för hora/slampa?
Måste det betyda att man hatar kvinnor? Nej.
Citera
2013-07-30, 14:06
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Jag förstår inte direkt logiken med att man skulle hata kvinnor för att man kallar en tjej för hora/slampa?
Måste det betyda att man hatar kvinnor? Nej.

Nej, men det betyder att man har någon form av skev kvinnosyn. Eller egentligen människosyn borde man kanske säga.
Citera
2013-07-30, 14:09
Medlem
Beskkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Nej, men det betyder att man har någon form av skev kvinnosyn. Eller egentligen människosyn borde man kanske säga.

På vilket sätt är det en skev kvinno-/människosyn att säga att någon är en hora/slampa? Om påståendet är befogat så måste det ju vara okej.
Citera
2013-07-30, 14:16
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beskkov
På vilket sätt är det en skev kvinno-/människosyn att säga att någon är en hora/slampa? Om påståendet är befogat så måste det ju vara okej.

För att slampa är ett nedvärderande och kränkande ord. Att använda ordet hora om personen är prostituerad är väl ok även om jag tycker att det isåfall är mer lämpligt att använda sig av just ordet prostituerad.

Och ja, jag tycker att det är ok att använda ord som idiot och liknande när påståendet känns befogat. Dock så ligger det betydligt mycket mer laddning i ord såsom slampa, bög, hora o.s.v.
Citera
2013-07-30, 14:17
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Varför har man en människosyn av det?
Kallar man en tjej för slampa (och inte är en tonåring som bara vill spela cool och bråka) så bottnar det i att man tycker att tjejen ligger eller har legat runt för mycket och bjudit ut sig själv till en osmaklig nivå.
Thats it.
Varför har man då en kass kvinnosyn?
En tjej som kallar sin pappa för gubbjävel, har hon en kass gubbsyn?
Citera
2013-07-30, 14:22
Medlem
Beskkovs avatar
Citat:
För att slampa är ett nedvärderande och kränkande ord. Att använda ordet hora om personen är prostituerad är väl ok även om jag tycker att det isåfall är mer lämpligt att använda sig av just ordet prostituerad.

Och ja, jag tycker att det är ok att använda ord som idiot och liknande när påståendet känns befogat. Dock så ligger det betydligt mycket mer laddning i ord såsom slampa, bög, hora o.s.v.

Jag kan inte se orden som laddade på samma sätt som dig tydligen. Jag får höra att jag är bög mer än ett par gånger i månaden och det trots att jag inte är det. Skillnaden är nog att dom som tycker det är ett laddat ord antingen skäms för något dom gjort så dom vet om att det är sant eller för att dom har dåligt självförtroende. Jag vet inte vilket men jag har svårt att se hur det påverkar människosynen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in