Citat:
Ursprungligen postat av
hazhar
Tack för alla uppmuntrande röster här och jag är verkligt glad.
Till alla rasister: Att jag gått arbetslös i två var ingen som jag ville utan det var för att ingen arbetsgivare ville anställa mig.
om en del av min utbildning var från Irak så det var högskolan som beslöt att jag inte behövde läsa om något jag redan läst. Om min utbildning från Irak var falsk eller köpt så hade jag kunnat försätta och plugga här och få svenska examen.
Jag vill gärna ha tips på hur man söker jobb i Norge. Jag ser inte ljus på framtid i Sverige och tycker synd om alla år som jag spenderat här.
Jag förstår absolut att det var högskolan som bedömde dina tidigare studier.
Men för min del betyder det att du har delvis en utbildning från en skola jag inte känner till.
Det betyder inte att din utbildning är värdelös. Inte alls. Men jag föredrar om hela utbildningen är gjord på ett lärosäte jag har förtroende för.
Jag förstår att det inte var självalt att gå arbetslös i 2år. Men det är ju just det som får varnings klockorna att ringa. Varför har ingen inte anställt dig på 2 år ? Särskilt att någon efter 3 månaders praktik tackar nej till en civilingenjör ???

Det gör man ju inte utan anledning !
Varför har du inte hittat något jobb på 2 år ? Det hade ju inte behövt vara civilingenjör, det kunde ha varit vad som helst.
Jag skulle inte tacka nej till dig på grund av din ras. Jag skiter i din hudfärg, näs-storlek och avstånd mellan ögonen. Det är helt ointressant för mig.
Men har jag 19 ansökningar till en tjänst. 6 är inte behöriga. 2 går inte att få tag i... Så har jag fortfarande 11 att välja bland. Av dessa har 6 lngenjörs examen och referens från tidigare arbetsgivare, inte nödvändigtvis från ingenjörsjobb men någonting åtminstone.
Det är ju så det ser ut idag.
Så varför skulle jag välja dig ? Det gäller inte att vara behörig till jobbet.... Det gäller att vara bättre än de andra sökande.
Jag håller med de andra skribenterna här. Sök jobb någon annanstans.
Eller ta ett annan typ av jobb.
Vad som helst. Det är dags att svälja stoltheten och hitta ett alternativ nu.
Lycka till.