2013-07-29, 23:21
Medlem
kavinskys avatar
Din svenska är inte urusel. Du skriver bra och även om språk är viktigt så är det långt ifrån allt.

Sök till större företag såsom Volvo, ABB eller SKF och tryck på dina kvalifikationer. Se till att inte lägga ribban för högt med en gång när det kommer till nivå (som VD tjänst). Ett annat alternativ är bemanning och konsultfirmor som kan bli en inkörsport till en riktigt bra anställning. Under tiden - fortsätt utbilda dig!

Jag har vänner (svenskar) som efter jur.kand och civ.ing. examen gick utan jobb i två år. Plötsligt ändras det. Och kom ihåg att första jobbet är tuffast!
Citera
2013-07-29, 23:51
Medlem
adventualthorizons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Killen lever lite av en bubbla där han tror att saker och ting är på ett annat sätt än de är ute i verkligheten.

Jag har sett undersökningar om arbetsgivares vilja att anställa via arbetskraftsinvandring, det speglar inte vad du har skriver i tråden hitintills. Sverige sticker ut kraftigt och skiljer sig från resten av västvärlden, som övervägande vill anställa människor inom landet. Du får kolla på lite föreläsningar av Heinö, så att du och dina så kallade arbetsgivare kontakter kan få dask av verkligheten
Citera
2013-07-30, 21:54
Medlem
rejvgudruns avatar
hazhar,

Jag känner igen din frustration. Själv jag tog examen i en radande högkonjuktur, men fa arbetsgivare vagade anställa efter lagkonjukturen pa nittiotalet. Även om jag är utlandsfödd sa har jag alltid känt mig svensk, jag hade bara svenska kompisar och ingen skulle säga att jag var nagot annat än svensk. Jag levede i denna svennebanan-illusion tills det var dags att söka jobb. Plötsligt blev mitt namn ett stort handikapp. Jag blev andrahandssortering. I bästa fall. Även om jag tillslut fick tag pa ett jobb sa var det knappast sa jag hade föreställt mig arbetslivet. Hela tiden letade jag jobb parallelt, men utan napp.
Jag beslöt mig för att säga upp mig och flytta utomlands. Jag fick jobb direkt.
Att flytta var det bästa beslut jag nagonsin gjort. När jag pratar med andra svenskar som ocksa har flytt Sverige sa undrar vi alla varför vi inte gjorde det tidigare och varför inte fler vagar ta det steget.

Ignorera alla rasistjävlar.
Haters gonna hate.
Men du iaf en fet utbildning och en ljus framtid.
Lycka till.
Citera
2013-07-30, 22:31
Medlem
Tack för alla uppmuntrande röster här och jag är verkligt glad.

Till alla rasister: Att jag gått arbetslös i två var ingen som jag ville utan det var för att ingen arbetsgivare ville anställa mig.

om en del av min utbildning var från Irak så det var högskolan som beslöt att jag inte behövde läsa om något jag redan läst. Om min utbildning från Irak var falsk eller köpt så hade jag kunnat försätta och plugga här och få svenska examen.

Jag vill gärna ha tips på hur man söker jobb i Norge. Jag ser inte ljus på framtid i Sverige och tycker synd om alla år som jag spenderat här.
Citera
2013-07-31, 00:42
Medlem
HemmaRambos avatar
Sök hos företag som är exponerade mot mellanöstern. Det brukar finnas en del sådana B2B-jobb vad jag sett.
Citera
2013-07-31, 01:49
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adventualthorizon
Jag har sett undersökningar om arbetsgivares vilja att anställa via arbetskraftsinvandring, det speglar inte vad du har skriver i tråden hitintills. Sverige sticker ut kraftigt och skiljer sig från resten av västvärlden, som övervägande vill anställa människor inom landet. Du får kolla på lite föreläsningar av Heinö, så att du och dina så kallade arbetsgivare kontakter kan få dask av verkligheten

Undersökningar utförda av vem? Vilken typ av arbetskraftsinvandring är det frågan om, asylsökande eller utbildade västerlänningar?

Bara en liten sökning gav direkt resultat emot dina påståenden: http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/70-hoegre-arbetsloeshet-brfoer-unga-invandrare-5527
Citera
2013-07-31, 04:46
Medlem
svea-jarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazhar
Tack för alla uppmuntrande röster här och jag är verkligt glad.

Till alla rasister: Att jag gått arbetslös i två var ingen som jag ville utan det var för att ingen arbetsgivare ville anställa mig.

om en del av min utbildning var från Irak så det var högskolan som beslöt att jag inte behövde läsa om något jag redan läst. Om min utbildning från Irak var falsk eller köpt så hade jag kunnat försätta och plugga här och få svenska examen.

Jag vill gärna ha tips på hur man söker jobb i Norge. Jag ser inte ljus på framtid i Sverige och tycker synd om alla år som jag spenderat här.

Jag förstår absolut att det var högskolan som bedömde dina tidigare studier.
Men för min del betyder det att du har delvis en utbildning från en skola jag inte känner till.
Det betyder inte att din utbildning är värdelös. Inte alls. Men jag föredrar om hela utbildningen är gjord på ett lärosäte jag har förtroende för.

Jag förstår att det inte var självalt att gå arbetslös i 2år. Men det är ju just det som får varnings klockorna att ringa. Varför har ingen inte anställt dig på 2 år ? Särskilt att någon efter 3 månaders praktik tackar nej till en civilingenjör ??? Det gör man ju inte utan anledning !
Varför har du inte hittat något jobb på 2 år ? Det hade ju inte behövt vara civilingenjör, det kunde ha varit vad som helst.

Jag skulle inte tacka nej till dig på grund av din ras. Jag skiter i din hudfärg, näs-storlek och avstånd mellan ögonen. Det är helt ointressant för mig.
Men har jag 19 ansökningar till en tjänst. 6 är inte behöriga. 2 går inte att få tag i... Så har jag fortfarande 11 att välja bland. Av dessa har 6 lngenjörs examen och referens från tidigare arbetsgivare, inte nödvändigtvis från ingenjörsjobb men någonting åtminstone.
Det är ju så det ser ut idag.
Så varför skulle jag välja dig ? Det gäller inte att vara behörig till jobbet.... Det gäller att vara bättre än de andra sökande.
Jag håller med de andra skribenterna här. Sök jobb någon annanstans.
Eller ta ett annan typ av jobb.
Vad som helst. Det är dags att svälja stoltheten och hitta ett alternativ nu.

Lycka till.
Citera
2013-07-31, 06:30
Medlem
JaffaCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbaaa
Håller med faktiskt. Har många vänner med bra utbildningar, flytande svenska, sociala, glada m.m och har vart arbetslösa riktigt länge. Dock har de speciella namn men det borde väl inte va ett hinder. Tycker jag iallafall. Tar man hit folk så får man se till att de får jobba. För det klagas en del att ingen jobbar. Även de som vägrar anställa och tar en Johan istället även de klagar. Haha jag förstår mig inte på vissa människor.

Ts! Håll ut det kommer när du minst anar. Gör om ditt cv om det behövs med nån på arbetsförmedlingen gå gärna till de företag du vill jobba på med cv även de som ej kallat till intervju säg att du vill träffa den som anställer. Dont give upp man. Kriga på.

Regeringen tar emot invandrare så att det ska finnas taxi förare, pizzabagare osv haha, tro mig... varför tror du AF skickar ut arbetslösa invandrare till praktikplatser som städare osv hela tiden för 3000 kr i månaden? De tjänar på detta.
Citera
2013-07-31, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaffaCalling
Regeringen tar emot invandrare så att det ska finnas taxi förare, pizzabagare osv haha, tro mig... varför tror du AF skickar ut arbetslösa invandrare till praktikplatser som städare osv hela tiden för 3000 kr i månaden? De tjänar på detta.

De utnyttjar de som de kan och därför blir de också utnyttjade. Enkel matematik.
Citera
2013-07-31, 08:57
Medlem
Jag känner en del folk som kom hit från Rumänien (riktiga Rumäner)för 2 år sedan med endast ett ryggsäck och tält.
De sökte svart jobb genom blocket och fick det faktisk efter ett tag för typ ca 2500 kr i månaden på något lager eller soptipp inklusive bonde i en barack dock är det värd att nämna att alla hade högskole utbildning och pratade minst 3 språk flytande.
1 år senare lärde de sig flytande Svenska tog alla väsentliga truck kort och legaliserade sin vistelse.
2 år senare hade de egna bilar,bostäder och började leva ett "Svenne" liv med Thailand resor på vintrarna.
3 år senare har några egna företag och har skaffat familj och bor i radhus i ett Svensk område.

Slutsats

Allt går om man vill och är duktigt , stolthet kan man spola med skiten det här är den nya Sverige 2013 man får gå över lik för att få jobb då det genereras knappt nya.
Din utbildning i Irak eller något annat land är inte värt ett piss i Sverige om du inte är legitimerat läkare eller utvecklare det är bara så i Svedala.
Det är inte acceptabelt att du har inte haft ett sido jobb i bygg branschen i 2 år och endast gått på 20 intervjuer varför har inte du sökt jobb utomlands? du får ta tag i ditt liv och vara mer proaktiv och målmedveten allt är fortfarande möjligt om du är under den magiska 35 års gränsen sen blir det lite svårare men inte helt omöjligt.
Senast redigerad av sydneystockholm 2013-07-31 kl. 09:38.
Citera
2013-07-31, 09:37
Medlem
Hazhar - Jag har frågat nu några gånger i tråden men inte hittat några svar på min fråga.

Har du kontakat arbetsgivare efter besked om icke anställning o frågat varför?
Citera
2013-07-31, 12:13
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazhar
Att jag gått arbetslös i två var ingen som jag ville utan det var för att ingen arbetsgivare ville anställa mig.

Skitprat! Ingen arbetsgivare ville anställa dig för att du inte hade något att erbjuda. Du anser säkert att du har kunskaper och erfarenheter i både det och det andra, men det var inget du lyckades förmedla till arbetsgivare.

Sluta spela offerkortet och skylla ifrån dig på andra när det enbart varit ditt fel för det misslyckande du faktiskt står för. Sluta anklaga folk för rasism när det bara handlar om din egen oduglighet. Sluta skyll på arbetsgivare och din omgivning när verkligheten tränger på. Se till dig själv istället och förbättra din personlighet. Vad jag kunnat se hittills luktar den unket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in