2013-07-28, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Låt oss se här. Om jag "lär mig" vad du tycker är riktigt så slutar du kränka mig? Är det riktigt uppfattat?
Det handlar inte om vad jag tycker är rätt.

Citat:
Förresten, är inte lans ett franskt lånord? Kommer det inte från ordet lance, som betyder spjut på franska? Hur kommer det sig då att man inte ng-ar ordet lans? Kan du svara på det? Alla förutsättningar är där. Det finns ett n man gan ng:a, n:et följs av ett s och ordet är som sagt franskt.
Ord har lånats in vid olika tidpunkter, vilket gör att folk inte alltid har varit lika benägna att anpassa sina uttal. Lans har lånats in under fornsvensk tid. Intressant och de flesta andra orden i den här tråden är lån från 1700-talet.

Red.: atitaranta- kom med en liknande utsaga. Nu har du fått "facit" två gånger.
Citera
2013-07-28, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Om man trots allt ska bry sig om vad Svenska Akademien säger i frågan så anger de båda uttalen av exempelvis ambulans ända sedan den 9:e upplagan då de började registrera uttal. Varför man skulle bry sig om det latinska uttalet har jag däremot svårare att se. Att det finns en viss vacklan i franska lånord är i sig inte särskilt märkligt. I vissa fall har det stabiliserat sig till förmån för [n] (t.ex. fason, där det tidigare var större vacklan), i andra fall för [ŋ] (t.ex. balkong) och i vissa fall finns det fortfarande en viss vacklan.

Hellre latin än franska. Franska är den mest degenererade ättlingen till latinet
Citera
2013-07-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Om något är dialektalt är det inte fel över huvud taget. Det är alltså inte fråga om antingen dialekt eller fel.
Om det är ett fenomen som existerar även bland folk som inte talar någon av de dialekter som i sådana fall har som regel att uttalet hör till normen, så kan man ju fråga sig vart det kommer ifrån.

Om jag till exempel talar dalmål men använder mig av ett annorlunda uttal som i regel inte existerar bland folk som talar dalmål, utan snarare är känt bland skåningar, då kan man ju inte avfärda det som ett dialektalt särdrag.

Nu har jag som sagt - vad jag vet - aldrig hört detta uttal. Jag vet heller inte vem denna kvinna på Ekot i P1 är och kan därför inte avgöra om det är något dialektalt eller om det är allmän okunskap.
Senast redigerad av hoaz 2013-07-28 kl. 23:47.
Citera
2013-07-29, 00:10
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ambulangs, stimulangs, alliangs, o s v. Vad är det för jävla sätt att tala? D v s att man säger "ng" i stället för "n". Är det dialektalt betingat eller ett talfel?

Ni vet vad jag menar. Hon på Ekot i P1 kör stenhårt med det här. Detta ng-ande förknippar jag med torra tanter och farbröder med humanistisk universitetsutbildning, läsglasögon i en snodd runt halsen och bruna strumpor. Ni ng-ar väl inte?

Vad säger Svenska Akademin om det här?

Hvorfor lægge ind et "g" hvor det ikke behøvs? Totalt idiotisk .
Citera
2013-07-29, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag vet inte vad Svenska Akademien säger, men jag säger att de som har sådant uttal är dumma i huvudet och/eller har en felaktig uppfattning om dessa ords etymologi.

Ambulans är t.ex. en participform av det latinska verbet ambulo och hade inget sådant uttal. Däremot var l:et troligen tjockt, men jag har aldrig hört dessa kvasiintellektuella nyhetsuppläsare uttala l tjockt.
Vi går inte efter etymologi när vi uttalar ord. Nutida talare skiter med rätta i latinska participformer.

Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Om jag till exempel talar dalmål men använder mig av ett annorlunda uttal som i regel inte existerar bland folk som talar dalmål, utan snarare är känt bland skåningar, då kan man ju inte avfärda det som ett dialektalt särdrag.
Så kan det vara. Din första indelning i "dialekt" eller "fel" var inte så nyanserad.

Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
Hvorfor lægge ind et "g" hvor det ikke behøvs? Totalt idiotisk .
För det första finns det inget som säger att det är onödigt. Det bara heter så i vissa talares idiolekter. För det andra handlar det inte om att lägga till ett g. Det är en stavning, som inte har någon motsvarighet i uttalet.
Citera
2013-07-29, 00:32
Medlem
Slints avatar
Om ingen skrivit det så är det Växjödialekt där de säger ng i stället för n. Sverige Radio och TV har ju haft kontor där, därav många i radio som har sån dialekt.
Citera
2013-07-29, 00:34
Medlem
Combots avatar
Jag hör ofta att folk säger "bangk" istället för det
korrekta "bank".

"Bangk" låter hyfsat stört.
Citera
2013-07-29, 00:40
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Jag hör ofta att folk säger "bangk" istället för det
korrekta "bank".

"Bangk" låter hyfsat stört.

Hör du någon säga bank med ett [n] har du antingen fel på öronen eller har råkat träffa någon som av ett eller annat skäl talar väldigt onaturligt. Varför något av dessa alternativ skulle vara mer korrekt än helt vanligt och naturligt tal får du gärna berätta mer om.
Citera
2013-07-29, 00:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag vet. Men det känns ändå som att de snobbar sig med det uttalet. Folk som är "riktig" överklass använder inte ens det uttalet, om de inte är 70-80 år gamla.

Jodå, det gör de visst. Min gamle styrelseordförande Adam Taube, medlem av friherrliga ätten Taube af Odenkat, uttalar till och med konsert som kongsär.
Citera
2013-07-29, 00:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ambulangs, stimulangs, alliangs, o s v. Vad är det för jävla sätt att tala? D v s att man säger "ng" i stället för "n". Är det dialektalt betingat eller ett talfel?

Ni vet vad jag menar. Hon på Ekot i P1 kör stenhårt med det här. Detta ng-ande förknippar jag med torra tanter och farbröder med humanistisk universitetsutbildning, läsglasögon i en snodd runt halsen och bruna strumpor. Ni ng-ar väl inte?

Vad säger Svenska Akademin om det här?
Det är helt enkelt det tidigare etablerade bildade uttalet av de ord du nämner, varken mer eller mindre. Idag tränger den grasserande läsuttalstrenden undan det uttalet mer och mer, men personer över femtio med ett rejält kulturellt kapital kan förväntas använda uttalet fortfarade. Den som ondgör sig över att det skulle låta obildat eller parallellställer det med ejengkligen blottställer bara sin egen okunnighet och obildning.
Citera
2013-07-29, 01:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Hellre latin än franska. Franska är den mest degenererade ättlingen till latinet
Hm. Fason skulle ha blivit faktion om det hade lånats frän latinet, och balkong har öht ingen latinsk kognat, eftersom ordet uppstod på italiensk botten som ett langobardiskt - dvs germanskt - lånord försett med ett italienskt suffix.

Citat:
Jag vet inte vad Svenska Akademien säger, men jag säger att de som har sådant uttal är dumma i huvudet och/eller har en felaktig uppfattning om dessa ords etymologi.
Det är nog tyvärr du som är okunnig...

Citat:
Ambulans är t.ex. en participform av det latinska verbet ambulo och hade inget sådant uttal. Däremot var l:et troligen tjockt, men jag har aldrig hört dessa kvasiintellektuella nyhetsuppläsare uttala l tjockt.
Att vårt ambulans inte är lånat från latinet utan från franskan inses enklast när man begrundar hur det betonas.
Senast redigerad av Hamilkar 2013-07-29 kl. 01:06.
Citera
2013-07-29, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jodå, det gör de visst. Min gamle styrelseordförande Adam Taube, medlem av friherrliga ätten Taube af Odenkat, uttalar till och med konsert som kongsär.
Bara för att en person i grupp uttalar ordet fel, och du har hört det gör det inte rätt. Att sätta "ng" ljud istället för N är något barn gör och fortsätter göra så om uppfostran är dålig eller okunskap hos föräldrarna råder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in