Här kommer en moralisk historia om att alltid ta med sig extra batterier eller extra ficklampa när man UE:ar - och att vara flera. Började med att jag fick ett tips över PM om ett bergrum i Torslanda, slutade med att jag under mitt besök där bröt mot samtliga dessa "grundregler" med ganska komiskt resultat. (Vid intresse om vart kan ni PM:a - lär stå öppet fortfarande).
När jag traskar omkring själv där inne kan jag konstatera att det är en rätt läskig plats. Till exempel finns ett stort rum som genast ger en rysningar - det är nämligen fullt med vita skoavtryck i det annars svarta golvet, och det enda i inredningsväg är något som påminner om en svart gammal orgel (!) i ena hörnet. Eller varför inte när jag korsar ett hörn och nästan springer in i en kedja + tillhörande (kött)krok, upphängd i en anordning i taket.
Just då befinner jag mig nästan längst in i bergrummet. Jag har strax innan börjat märka att min ficklampas batteri håller på att ta slut - har inte använt den på länge och den lyser allt svagare nu. Nåväl, jag har ju telefonen tänker jag för jag använder den att fota med. Fotolampan som tänds lyser dessutom upp mycket starkare än vad ficklampan gör. Så jag fortsätter obehindrat fota med telefonen - här finnas nämligen det mest spännande och jag fotar av skyltar där det står saker som
Inkommande 10 KV
noll-punktstransformator B
och
Föreskrifter för skötsel av elektriska starkströmsanläggningar
Utdrag ur Kungl. Kommerskollegii kungörelse den 17 december 1960
Bestämmer mig för att ta mig allra längst in, dit det enbart är några meter kvar - men några svårförklarliga håligheter i golvet på sidorna och saker strödda överallt gör det svårt att ta sig fram. När jag står där ute; just då typiskt nog, som så ofta med mobiler, bara slocknar den och väljer att starta om sig. Min Samsung gör det ganska ofta faktiskt men att det skulle ske just då var jag inte alls beredd på. Gissa om jag får bråttom att försöka ta mig ut med det lilla svaga sken som ficklampan fortfarande kan ge, gick till och med fel en gång på vägen ut.
Så rådet som ofta ges om dubletter och extra batterier är nog rätt vettigt... Den här gången var det ingen riktig risk men hade inte varit skoj att behöva bli kvar där inne i totalt mörker tills jag fått ordning på telefonen.
Undrar förresten vad bensinlukten kom sig av därinne?
Tog ganska många bilder, här en av dem som blev suddig:
http://www.pictures.se/bilder/zOW1E.jpg
Ser det inte ut som två personer/gestalter fram till vänster i bild?
.