2013-07-27, 10:17
Medlem
Nothing Specials avatar
Denna fråga är väl säkert ställd tidigare, men någon kanske har lust att svara ändå:

Om man vill börja med aktiehandel/daytrading i liten skala, storleksordning 10.000kr, vilken mäklare är mest lämplig? Bör man titta på något mer än lägst courtage?

Avanza och Nordnet ligger lite över Skandiabanken som verkar konkurrenskraftigt vad jag sett hittills, deras Mini-depå...

Beror kanske på vilka marknader man avser investera i. Humm...
Senast redigerad av Nothing Special 2013-07-27 kl. 10:23.
2013-07-27, 10:27
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Denna fråga är väl säkert ställd tidigare, men någon kanske har lust att svara ändå:

Om man vill börja med aktiehandel/daytrading i liten skala, storleksordning 10.000kr, vilken mäklare är mest lämplig? Bör man titta på något mer än lägst courtage?

Avanza och Nordnet ligger lite över Skandiabanken som verkar konkurrenskraftigt vad jag sett hittills, deras Mini-depå...

Beror kanske på vilka marknader man avser investera i. Humm...
Både Nordnet och Avanza har depåer för småhandel med lågt courtage. Avanza Mini och Nordnet Direkt. Nordnet Direkt har ett minimicourtage på 7 kr. Det är rätt lågt.
Skandiabanken vet jag inte vad de har för taxa.
2013-07-28, 10:57
Medlem
Tänkte se om någon kunde ge mig en bra förklaring.

Såhär är läget:
jag började en utbildning jag läste 1 år på med bara bidrag. Fick 32,5 av 60 poäng på den utbildningen.
Så jag behöver 5,5 hp för att få csn när jag ska plugga nästa gång, vilket är planerat till nästa höst.

Hur löser jag det på smidigaste sätt? En enkel distanskurs? Får man betala terminsavgift och sådana saker då också, för att göra 1 tenta?
Om vi ponerar att jag jobbar ihop ett kapital som jag har när studierna startar sen, får jag då csn när jag klarar de första 5,5 poängen på den nya utbildningen, eller måste jag vänta till nästa termin efter den?

MVH
2013-07-28, 14:53
Medlem
Hur förbereder ni er inför basåret?
2013-07-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
Hur förbereder ni er inför basåret?

Jag passar på att läsa igenom matte b blå boken ordentligt och även 1c och 2c för att få till grunderna ordentligt. Första kapitlet i c är också bra att köra då det repeterar saker som tas upp i tidigare kurser. Ma 2c (gäller alla 2-böcker) tar iofs upp samma grejer som C (då kurserna delvis motsvarar varandra) men på ett naturligt sätt då det kopplas samman med saker som togs upp i b-kursen.

Känns som att det är bra att kunna de grunder man sedan bygger på i C och D.

Annars är att ta det lugnt och inte tänka så mycket skola en bra förberedelse, har jag hört, eftersom basåret tydligen ska vara rätt intensivt. Men jag klarar inte riktigt av det :-)

Annars kan du ju kolla igenom C och så för att få lite begrepp om vad t.ex. derivata är, eller D för trigonometri. Det hänger väl på vad man tycker är kul också. Själv sitter jag med det som verkar intressant. Annars är jag rädd att motivationen går ner då det blir mycket intensivt plugg mot hösten.
2013-07-29, 10:28
Medlem
Påbörjar E på KTH nu till hösten och har en fundering.

Själva terminen sträcker sig från 2:a september till den 18:e januari. Insparken, med intromatte, börjar dock den 18:e augusti. Vad bör jag rapportera in till CSN? Kan man få studiemedel för intromatten eller vad är det som gäller?
2013-07-29, 13:31
Medlem
1 juli 2013 - 31 december 2013 är mitt fribelopp hos CSN 81 880 kr.

När jag tittar på min lönespecifikation från juli 2013 (alltså denna månad) står det "Löneperiod: 2013-07", men underst står det "Löneperiod 2013-06-01 till 2013-06-30". Under detta står det "Utbetalningsdatum: 2013-07-25".

Så min fråga är om julilönen räknas med i denna period? Jag får förskottslön (vanlig månadslön), men den beräknas ju på hur jag jobbade förra månaden, d.v.s. i juni. Antar att det jag fick utbetalt nu räknas som inkomst för juli månad, även om "löneperioden" säger annat.
2013-07-29, 14:27
Medlem
Slatslatslatss avatar
Har någon koll på när litteraturlistan för basåret vid Stockholms Universitet uppdateras på hemsidan?
2013-07-29, 15:06
Medlem
arnold2k5s avatar
Nu vill jag mest få gnälla av mig på CSN. Läser sommarkurser efter att min arbetsgivare i sista stund la om schemat = Jag fick knappt inga timmar alls under sommaren...Hur som helst så är jag registrerad på en kurs på SU, dock har dom på SU valt att registrera mig på vårterminen (av någon typ av administrativa skäl). Detta har jag fått intyg på som godkändes av CSN i juni. Nu har dom spärrat nästa utbetalning pga att jag inte är registrerad på någon sommarkurs, ringer då upp och förklarar hur situationen ligger till och får som svar: Jag ringer upp dig senare idag när jag clearat att de här dokumenten är giltiga". HUR FAAAAN kunde de duga för snart två månader sen och ni behöva granskas igen? Idioti och åter idioti med den här jävla myndigheten. En jävla tur att dom flesta handledare åtminstone är trevliga..
2013-07-29, 15:17
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladkthare
Påbörjar E på KTH nu till hösten och har en fundering.

Själva terminen sträcker sig från 2:a september till den 18:e januari. Insparken, med intromatte, börjar dock den 18:e augusti. Vad bör jag rapportera in till CSN? Kan man få studiemedel för intromatten eller vad är det som gäller?
intromatten ger enbart studiemedel om det faktiskt är en studiemedelsberättigad kurs som dessutom ger poäng. Oftast är så inte fallet med dessa kurser, utan är mer av service från skolans sida för att förbereda studenterna för vad som komma skall.

Citat:
Ursprungligen postat av avkyld
1 juli 2013 - 31 december 2013 är mitt fribelopp hos CSN 81 880 kr.

När jag tittar på min lönespecifikation från juli 2013 (alltså denna månad) står det "Löneperiod: 2013-07", men underst står det "Löneperiod 2013-06-01 till 2013-06-30". Under detta står det "Utbetalningsdatum: 2013-07-25".

Så min fråga är om julilönen räknas med i denna period? Jag får förskottslön (vanlig månadslön), men den beräknas ju på hur jag jobbade förra månaden, d.v.s. i juni. Antar att det jag fick utbetalt nu räknas som inkomst för juli månad, även om "löneperioden" säger annat.
csn tittar på månaden (specifika datumet) det betalades ut rent generellt, oavsett månaden arbetet utfördes.
2013-07-29, 17:46
Medlem
Slatslatslatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slatslatslats
Har någon koll på när litteraturlistan för basåret vid Stockholms Universitet uppdateras på hemsidan?

Fick besked från studievägledaren. Listan från förra läsåret gäller även den 2013/2014, om det är någon annan som undrar.
2013-07-29, 23:10
Medlem
Sliskas avatar
Jag ska till hösten börja på högskola, kommer studiebidraget in automatiskt likt på gymnasiet eller måste jag göra någonting?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in