2013-07-27, 17:46
Bannlyst
Har upptäckt den men vet inte om den sugit blod, hur vet jag det?

Ska jag in till akuten? har dödat den och har den på en bit papper här.

Vad göra??
Citera
2013-07-27, 17:53
Medlem
stopbitchings avatar
Bränn den sen spola ner den, efter det kan du gå vidare med ditt liv.
Citera
2013-07-27, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
Bränn den sen spola ner den, efter det kan du gå vidare med ditt liv.

Säker???

Seriöst, jag är riktigt skraj, fick panikkänsla när jag såg den krypa, tänk om den suttit och sugit blod hela dagen???

Den kröp på knät!! Den har gått så långt som att gå från fötterna ända upp längsd benet
Citera
2013-07-27, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landt81
Har upptäckt den men vet inte om den sugit blod, hur vet jag det?

Ska jag in till akuten? har dödat den och har den på en bit papper här.

Vad göra??

Alltså om du tagit bort den inkl. huvudet så är det nog rätt lugnt ska du se. Antingen är du ett troll eller så är du blåst. Åk till akuten snälla.
Citera
2013-07-27, 17:59
Medlem
tallkvists avatar
Om den är platt och liten så har den knappast sugit av dig, om en fästing har sugit blod så är de mycket uppsvällda, och sitter fast ganska länge så man brukar märka det, det kan även bli ömt och rodna där den har suttit..
Citera
2013-07-27, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Alltså om du tagit bort den inkl. huvudet så är det nog rätt lugnt ska du se. Antingen är du ett troll eller så är du blåst. Åk till akuten snälla.

Du fästingbett är inget att skämta om, jag känner en person som konstant mår dåligt för att hon inte behandlade det tidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av tallkvist
Om den är platt och liten så har den knappast sugit av dig, om en fästing har sugit blod så är de mycket uppsvällda, och sitter fast ganska länge så man brukar märka det, det kan även bli ömt och rodna där den har suttit..

Okej skönt, den är helt platt, 2 -3 mm stor ungefär. Beskrivningen av ixodes ricinus stämmer exakt in, har spritat benen helt för säkerhetsskull. Skalet, färgen och formen stämmer in också.
Räcker väl med att den sugit 1 nanomilliliter blod så är det väl kört? Eller måste den suga mycket?

Jag kan ju inte veta om den borrat in sin sticka.
Senast redigerad av landt81 2013-07-27 kl. 18:06.
Citera
2013-07-27, 18:15
Medlem
tallkvists avatar
Om den har börjat suga blod så borde den inte släppa innan den är välfylld, och den som du har hittat så verkar ju inte ha hunnit bita fast sig. Jag tror nog inte att du skall oroa dig mer över detta, dessutom är det en ganska liten risk att få borrelia eller hjärnhinneinflammation trots att man blir biten.
Citera
2013-07-27, 18:16
Medlem
stopbitchings avatar
Jag har haft hur många fästingar som helst i mina dar och har aldrig fått borrelia. Men är du jävligt nojig så är det bättre att du ringer sjukvårdsupplysningen för att lugna ner dig själv.
Citera
2013-07-27, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tallkvist
Om den har börjat suga blod så borde den inte släppa innan den är välfylld, och den som du har hittat så verkar ju inte ha hunnit bita fast sig. Jag tror nog inte att du skall oroa dig mer över detta, dessutom är det en ganska liten risk att få borrelia eller hjärnhinneinflammation trots att man blir biten.

Ok, den som jag har fångat (kan lägga upp bild senare när jag hämtar kamera) ser ut exakt så här:

http://www.biopix.net/faesting-ixodes-ricinus_photo-37821.aspx

Jag kastade då bara bort den från knät med handen.

Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
Jag har haft hur många fästingar som helst i mina dar och har aldrig fått borrelia. Men är du jävligt nojig så är det bättre att du ringer sjukvårdsupplysningen för att lugna ner dig själv.

Då jag själv sett hur dåligt man kan må när man får borrelia tänker jag inte skämta om det här men nu har jag läst och det verkar inte vara någon större fara.
Citera
2013-07-27, 18:18
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Ok, den som jag har fångat (kan lägga upp bild senare när jag hämtar kamera) ser ut exakt så här:

Lägg den i vasken och elda upp fanskapet så att du försäkrar dig om att den är död.
Citera
2013-07-27, 18:23
Medlem
Citat:

Då jag själv sett hur dåligt man kan må när man får borrelia tänker jag inte skämta om det här men nu har jag läst och det verkar inte vara någon större fara.

Alltså.. Det du hittade var en fästing som TÄNKA bita dig. Om den hade bitit dig hade den suttit fast i din hud. De släpper inte huden fören den har sugit färdigt (det tar flera dagar) och då ser den ut såhär:

https://www.google.se/search?q=f%C3%A4sting&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=PvPzUZ3t AoqA4gSkhYHoAQ&biw=1422&bih=705&sei=QfPzUe3JBqGg4g TyqoHIDA#facrc=_&imgdii=_&imgrc=MKiNqFuz6fgOSM%3A% 3BeYdVKGbi2q-R4M%3Bhttp%253A%252F%252Farticles.vovve.net%252Fi% 252FImage%252 Ffasting.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fvovve.net%252FAr tiklar%252FFastingar.asp%3B425%3B282

Du har inget att oroa dig över.

Men skulle du få en fästing som biter dig så märker du på bettet om du har fått borrelia eller inte. Det blir oftast väldigt irriterat med en stor röd ring runt bettet. DÅ kan du söka hjälp, inte annars. Jag har haft flera fästingar som har bitit mig, man tar bort dom med en pincett och spolar ner i toan. Det har aldrig hänt något. Risken är inte jättestor att fästingen bär på någon smitta.
Citera
2013-07-27, 18:49
Medlem
Veeoons avatar
Aftonbladets rubriker imorgon: Massdöd orsakad av färstingar..

Nä, inte så troligt. Även om den sugit blod behöver du inte oroa dig. Är den platt har den säkerligen inte sugit blod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in