2013-07-26, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Lösningen på Palmemordet kommer att visa sig effektuerat med ett eget motiv separerat från Nato, ubåtar och Moskvaresan. Helt säker på detta.

"Effektuerat med ett eget motiv separerat från Nato...". Jobbar du som byråkrat på något trist politikerkansli eller?
Citera
2013-07-26, 22:53
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Jag har liite svårt att se att Sveriges NATO-samarbete skulle ha något med MOP att göra, men säker kan man väl inte vara på någonting. Det var ju ingen hemlighet varken för Palme eller för WP att Sverige levererade u-info till medlemsländer i NATO och även andra stater som t.ex Israel (tror jag mig ha läst någonstans.) Ryssarna visste naturligtvis att det inte var en engångsföreteelse som DC 3:an var uppe i luften 1952 med amerikansk radarutrustning och spanade på öst. Därav nedskjutning till slut. Man kan ju undra hur många varningar ryssarna levererade till Sverige och till NATO dessförinnan? Man undrar ju också förstås hur många fler "skarpa lägen" vi har haft i landet under kalla kriget som vi inte ens känner till.

Tror inte heller alla IB-agenter visste om vad alla andra gjorde. Däremot känner jag mig ganska säker på att iallafall vissa IB-medarbetare kände till andra medarbetares existens och att de ibland också jobbade ihop ute på fältet. Det är inget jag har fått berättat för mig, men det är en kvalificerad gissning från min sida att det förhöll sig på det sättet.

Jag menar mer som att olika organisationer sysslade med olika frågor inom samma område. Ovetandes om varandra.

Sen kan några personer ur en sådan organisation agerat på eget initiativ.
Citera
2013-07-26, 23:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
"Effektuerat med ett eget motiv separerat från Nato...". Jobbar du som byråkrat på något trist politikerkansli eller?

Nope ..
Citera
2013-07-26, 23:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
MVAgrippa skrev: "Om OP i gränsdragningen om den ekonomiska zonen i östersjön närmast sig sovjets ståndpunkt hade detta betytt ett dråpslag mot FRAs allra bästa informationskälla. Avlyssningen av den ryska militärtrafiken i baltikum och västra sovjet."

Vet du, svensk avlyssning av rysk militärtrafik gick ända in i WP:s territorium. Till det behövdes varken båtar, flygplan eller Östersjöns vatten. Fråga Flygvapnet, NATO och gammalt IB-folk, så kan de säkert berätta mer om svenska operationer i öststaterna under 70- och 80-talet.

Här visar du upp din din okunnighet om signalspaningens syften.
Det handlar inte om vad svensk signalspaning var kapabel till det handlar om geopolitik.
Det handlar om att kunna bedriva 24/7 spaning med bredd och inte med spets.

Handlar om att marinens utgångsläge i det Sovjetiska alternativet hade resulterat i att Kustartilleriet blivit gränsartilleri och Göta kanal hade blivit uppmarschområde för svenska Flottan.
En av frågorna vid Moskvaresan var just gränsdragningar, årtiondena före hade Sovjet haft en långtgående gränstvist med Norge, och så ligger palmes agerande vid Hesselöincidenten och gnager i minnet.

Sovjetisk geopolitisk aggression, "ger man tummen......"
Citera
2013-07-26, 23:38
Bannlyst
Citat:

Han är en mjukvara som gått in i loop men ordregistret börjar ta slut så då blir det så här.
Kommandoraden för argument glömdes dock oifylld.
Citera
2013-07-27, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Här visar du upp din din okunnighet om signalspaningens syften.
Det handlar inte om vad svensk signalspaning var kapabel till det handlar om geopolitik.
Det handlar om att kunna bedriva 24/7 spaning med bredd och inte med spets.

Handlar om att marinens utgångsläge i det Sovjetiska alternativet hade resulterat i att Kustartilleriet blivit gränsartilleri och Göta kanal hade blivit uppmarschområde för svenska Flottan.
En av frågorna vid Moskvaresan var just gränsdragningar, årtiondena före hade Sovjet haft en långtgående gränstvist med Norge, och så ligger palmes agerande vid Hesselöincidenten och gnager i minnet.

Sovjetisk geopolitisk aggression, "ger man tummen......"

Jag besvarade bara det som stod i din text: "Om OP i gränsdragningen om den ekonomiska zonen i östersjön närmast sig sovjets ståndpunkt hade detta betytt ett dråpslag mot FRAs allra bästa informationskälla. Avlyssningen av den ryska militärtrafiken i baltikum och västra sovjet."
24/7? Jag gissar att det inte är ett datum. Och nej, jag vet knappt ett jota om signalspaning. Har bara läst litegrann om radarspaning. Är det någon skillnad?

Sam Nilsson har nyss utkommit om en bok om T-kontoret och dess västsamarbete förresten. Kan vara kul att läsa. Vi får väl vänta 20-30 år till på boken om dess efterföljare IB tyvärr.
Senast redigerad av tundra2000 2013-07-27 kl. 00:35.
Citera
2013-07-27, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baudolino
Han är en mjukvara som gått in i loop men ordregistret börjar ta slut så då blir det så här.
Kommandoraden för argument glömdes dock oifylld.

Men lite verbalt imponerande är han väl ändå? Det tycker iallafall jag. Och denna lugna, nästan metodiska envishet som retar gallfeber på en del folk härinne. Jag tycker det är kul läsning!
Citera
2013-07-27, 00:34
Medlem
mvagrippas avatar
Lite kronologi över Sigge Cedergrens resa från Oxen till bostaden i hörnet tegnergatan/luntmakargatan MOP-kvällen. Enligt GK säger föraren+passageraren till en vit Volvo att de stoppat en bil som försökt köra mot enkelriktat, korsning luntis/tunnelgatan, 2335-40.

Sigge kör vidare och parkerar bilen Tegnergatan/Luntmakargatan då mannen kommer springande norrut på Luntmakargatan.

Sigges första Förhör och lite till.

860319: SC ser en man över medellängd i ljusblå jacka, såg inte utländsk ut.

860320: Mannen var ljus uppåt 190cm lång. SC säger att han inte påminner om en polis som jagar en mördare.

860403: Kommer likheten med Ted Gärdestad. För första gången är Thure Nässén förhörsledare. SC säger att han lämnar Oxen strax efter 2300-

860416: Brev skickas anonymt till Lisbeth Palme pekar ut Albanen Kojtim som OPs baneman. Han brukar frekventera Oxen och pekas ut att varit där mordkvällen/natten

860612: Sigge vallas med bil av Thure Nässén Apelbergsgatan/Luntmakargatan. SC säger nu att han såg mannen i ögonen och att denne verkade rädd. Detta sker vid samma tidpunkt som Per Häggström och Erik Skoglund diskuterar möjligheten att genom söka Stig Engströms arbetsplats och leta efter "vapenfett , vapendelar eller liknande"

860818: Sigge hörs två gånger säger att CP gillade OP. Sedan är det konfrontationsförhöret där SC pekar polisen

860819: Carl-Gustaf Östling hörs av PG Näss och Janne S på Säpo. CGÖ pustar ut när det gäller MOP och inte ek oegentligheter på Televerket

860826: Razzian mot Oxen med följande fängelsestraff för Sigge.
Citera
2013-07-27, 01:49
Medlem
p.norths avatar
"Ja, det är mord på Sveavägen." Hur kan polisen strax veta att det var mord? Mord är planerad.
Citera
2013-07-27, 02:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Det som är mest i ögonfallande är på det sätt det förnekas att Sverige skulle ha nära samarbete med Nato. I likhet med DC3:an och ubåtshoten så är allt som pekar bort från det förutbestämda svaret omöjligt att få svar på. Dokument hemligstämplas eller försvinner.
Om GM finns inom SB/AGAG så har de högst sannolikt kännedom om Skandiahusets in/utgångar och tunnelsystem. Han kan ju då sprungit trappan upp fär att sedan ta sig in i tunnelsystemet. Det finns ju inga säkra vittnesmål efter krönet.
Citera
2013-07-27, 03:51
Medlem
Grandiosos avatar
Livlös livlina till väst

Citat:
Efter andra världskriget fanns en tydlig uppfattning i Sverige om att vi behövde hjälp vid ett eventuellt anfall. Denna livlina var hjälpen från väst, som med tiden blev mer och mer försvagad. Det menar Robert Dalsjö som studerar det hemliga samarbetet med väst. Han konstaterar att samma amerikanska bombplan som fördömdes var de som skulle rädda oss med kärnvapen om kriget kom. Men i Sverige framställdes kriget som en kamp mellan det svenska försvaret och Leningrads militärområde.
Citat:
Samarbetet med väst Robert Dalsjö har gett sig på ett hett ämne för sin doktorsavhandling - det hemliga samarbetet med väst.
- Det är en väsentlig del i vår historia och det behöver klarläggas ytterligare. Området är omfattande och det har tagit tid att koka ner det till något som kan hanteras och som förhoppningsvis blir klart om ett par år.
- Jag vill följa hur samarbetet utvecklades över tiden. I mitten på 1950-talet var de tyngsta statsråden, oppositionsledarna och militärledningen informerade om planeringen. På 1980-talet var det bara några få som kände till detta. När Olof Palme sköts var han kanske den ende i regeringen som bar på hemligheten. Möjligen delade han den med någon minister.
Marinchefen Per Rudberg skulle sköta förbindelserna med västmakterna om Sverige kom i krig. När han gick i pension fick han ingen efterträdare i den sysslan. Runt 1983-1984 förstördes pärmarna på försvarsstaben med en del av planeringen. När Lennart Ljung 1986 lämnade över ÖB-posten till Bengt Gustafsson blev denne inte informerad.
Citat:
- De finns de som tycker att man inte ska "sladdra" om det här. Och så har vi de som fortfarande lever kvar i 1970-talets officiella säkerhetspolitiska bild. De som formade den politiken är ju inte så pigga på att den blir granskad. En del har svårt att acceptera att samma B 52r Olof Palme fördömde var de som vår säkerhet vilade på.

Tänkbara förklaringar Robert Dalsjö har kommit fram till två tänkbara förklaringar till att västsamarbetet klingade av.

Minskat hot från och med mitten av 1960-talet.

En mer dogmatisk offentlig linje om neutralitetspolitiken gjorde att det politiska priset för ett avslöjande av samarbetet ökade.
- Hotargumentet har jag nu avskrivit. Rolf Ekéus skriver i sin enmansutredning 2002 att militärledningen efter försvars-beslutet 1972 ansåg att försvaret skulle bli så svagt att det ökade behovet av hjälp från väst. Men militärerna vågade inte agera. Därmed återstår nu att pröva om en allt mer dogmatisk tolkning av neutralitetspolitiken ligger bakom omsvängningen.

- Början av 1980-talet var den farligaste tiden sedan Kubakrisen 1962. Kreml fruktade 1983-1984 att USA skulle anfalla. Sovjet hade invaderat Afghanistan och marinen jagade ubåtar. Sverige hade under den tiden en tillgång till en säkerhetspolitisk livlina västerut som vi knappt visste om. Liknelsen med en blockerad och bortglömd nödutgång ligger nära till hands.
Citat:
Förutsättningen för att neutralitetspolitiken skulle lyckas var att man, i detta fall Sovjet, trodde på den.
- Frågan om trovärdighet började som en liten hanterbar del av doktrinen och sedan blev den som en snöboll. Den växte och glupade i sig mer och mer. Ryssarna måste tro på vår politik och då måste vi vara återhållsamma i våra kontakter med väst. Det här blev ett spel för svenska folket, för både ryssar och amerikaner visste ju vad som pågick. Stig Wennerström hade ju avslöjat en del och han var förmodligen inte ensam.

- När kraven på trovärdighet skruvades upp kom det att bli ett hinder för planering av vad som skulle göras om neutralitetspolitiken misslyckades och vi blev anfallna. Man försökte öka chanserna för att politiken skulle lyckas genom att binda sig själv vid masten, men samtidigt minskade man möjligheten att gå i livbåten om fartyget skulle sjunka.
http://www.aef.se/Omvarlden/Referenser/Livlos%20livlina%20till%20vast%20FOI.pdf

(Inte jag som lagt in den där häpet gapande figuren mitt i texten om B 52r...och det
går inte att få bort den...)
Senast redigerad av Grandioso 2013-07-27 kl. 04:01.
Citera
2013-07-27, 11:47
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det som är mest i ögonfallande är på det sätt det förnekas att Sverige skulle ha nära samarbete med Nato. I likhet med DC3:an och ubåtshoten så är allt som pekar bort från det förutbestämda svaret omöjligt att få svar på. Dokument hemligstämplas eller försvinner.
Om GM finns inom SB/AGAG så har de högst sannolikt kännedom om Skandiahusets in/utgångar och tunnelsystem. Han kan ju då sprungit trappan upp fär att sedan ta sig in i tunnelsystemet. Det finns ju inga säkra vittnesmål efter krönet.

Ja, det är verkligen mycket konstigheter som kopplas till vårt Natosamarbete!
När det gäller säkra vittnesmål så finns det väl egentligen inga sådana på väg upp till krönet heller. Mig veterligen finns inget vittne, rätta mig om jag har fel, som ser hela flykten utan avbrott från mordplatsen och upp till åsen. De flesta har sett delar men inte hela vägen, inte ens LJ. Inte för att jag tror det men rent hypotetiskt skulle GM kunna svänga av tidigare och en annan medhjälpare "ta över". Vi vet egentligen inte mycket alls om och kring mordplatsen.....suck!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in