2013-07-26, 15:39
Medlem
Pastellers avatar
Som rubriken lyder så fastnade en tampong igår. Den satt väldigt långt in och efter mycket kämpande så fick jag ut den.

Lite snabb info:
Jag gjorde en abort för ca 4 månader sedan och efter det har min mens varit väldigt oregelbunden. Har även haft olika lång mens period. Det kan vara från 4 dagar till en vecka, men detta har jag aldrig haft tidigare.

Men nu är det så att jag har fått en blödning nu och är inte helt säker på om det kan vara någon slags efterblödning. (Igår räknade jag det som min sista mensdag).
Eller skulle det kunna vara något så obehagligt som ett sår eller liknande efter tampongen?
Är väl egentligen inte så orolig för "tampongsjukan" då jag har förstått det som att man blir riktigt sjuk. Har dessutom aldrig haft problem med något liknande förut.

Åter till ämnet så undrar jag om det kan vara ett sår? Om någon har varit med om något liknande? Bör jag uppsöka läkare? Om inte, hur länge bör jag vänta?

Endast seriösa svart tack, då något liknande aldrig har hänt och bara att jag tänker på det får mig att skämmas rejält.
Citera
2013-07-26, 15:43
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Finns inget alls att skämmas för. Mensen kan bete sig på olika sätt, och det du beskriver är förmodligen bara en extra mensdag.
Det är inte onormalt på något sätt, mensen kommer inte alltid på dagen eller slutar en exakt dag, även om det kanske har varit så förut.

Man kan rimligtvis bli lite öm om man som du säger kämpar för att få ut en tampong, men att det blir ett såpass stort sår som blöder såpass mycket att du faktiskt märker av det är inte särskilt sannolikt.

Tampongsjukan blir man fruktansvärt sjuk av, man får hög feber snabbt och måste få vård omedelbart eftersom det handlar om en blodförgiftning som är mycket dödlig. Ingen risk för din del just nu med andra ord.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-07-26 kl. 15:47.
Citera
2013-07-26, 15:56
Medlem
Pastellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Finns inget alls att skämmas för. Mensen kan bete sig på olika sätt, och det du beskriver är förmodligen bara en extra mensdag.
Det är inte onormalt på något sätt, mensen kommer inte alltid på dagen eller slutar en exakt dag, även om det kanske har varit så förut.

Man kan rimligtvis bli lite öm om man som du säger kämpar för att få ut en tampong, men att det blir ett såpass stort sår som blöder såpass mycket att du faktiskt märker av det är inte särskilt sannolikt.

Tampongsjukan blir man fruktansvärt sjuk av, man får hög feber snabbt och måste få vård omedelbart eftersom det handlar om en blodförgiftning som är mycket dödlig. Ingen risk för din del just nu med andra ord.

Det finns ingen risk då heller för att man kanske har rivit upp något gammalt sår efter aborten? Det kanske är för länge sedan som jag gjorde det?
Hur som helst känns det ju väldigt obehagligt och jag har lite värk i magen. Men det är kanske som du säger en extra dag. Jag vet aldrig längre, det är inte alls som det var innan aborten.
Citera
2013-07-26, 16:01
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasteller
Det finns ingen risk då heller för att man kanske har rivit upp något gammalt sår efter aborten? Det kanske är för länge sedan som jag gjorde det?
Hur som helst känns det ju väldigt obehagligt och jag har lite värk i magen. Men det är kanske som du säger en extra dag. Jag vet aldrig längre, det är inte alls som det var innan aborten.

Har för mig att en abort kan röra till hormonbalansen i kroppen, så visst mensen kan nog påverkas.
Tror inte du bör oroa dig över att ha rivit upp något sår efter aborten, det där läker rätt så snabbt.

Jag kan ju säga som så, att om jag precis har haft mensen och tror att den är över -och sedan har sex, så kommer mensen liksom igång igen och jag kan lätt blöda en extra dag. Kanske det som har hänt dig, fast i ditt fall så handlar det alltså om att du kämpade för att få ut en tampong.
Helt ofarligt med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in