Citat:
Ursprungligen postat av
B0llkalle
Eftersom de två länderna låg i krig med varandra i åtta år utan att så väldigt mycket med någon militär betydelse inträffade, kan man ju dra slutsatsen att de iranska och irakiska krigsmakterna (i brist på bättre ord) var rätt jämbördiga.
USA har baser runt hela Iran. Vad är den stora skillnaden?
Större delen av den Iranska armen skulle bli totalt decimerade under kort tid, iran har inte mycket att sätta emot, efter man har rensat bort deras luftvärn hur kvalificerat det nu är...
Citat:
Ursprungligen postat av
B0llkalle
(Nu inser jag att du kanske menar något helt annat än "granskad" här, men har ingen aning om exakt vad.)
Han skrev såhär:
Citat:
Ursprungligen postat av
Elofzon
säger jag 6 månader ( men egentligen tror jag nog det går fortare än så)
Detta under förutsättning att fria tyglar ges, dvs inga moraltanter i FN, säkerhetsråd, eller en snyftande hemmaopinion får påverka invasionen på något sätt.
Vilket såklart är fantasi, om nu inte iran helt plötsligt börja bomba tel aviv med allt dom har eller liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Elofzon
Om du vill bli tagen på allvar får du nog försöka ge någon grund eller källa för sådana här påståenden som är tvärt emot vad de flesta tror.
Varför skulle de inte kunna ockupera Iran? Varför skulle det vara svårare att slå Iran än Irak?
Slå iran kan dom göra, det jag emotsatte mig var hur realistiskt en ockupation skulle vara.
1. Iran är ungefär 3,7ggr så stort ytmässigt än irak 1 648 000 km2 mot 437 072 km2 (wikipedia)
2. Iran har 2,5ggr större befolkning 76 923 300 mot 30,399,572 (wikipedia)
3. Ta en titt på en topografisk karta över irak:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Iraq_Topography.png
Sen på en över Iran:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b5/Iran_Topography.png
Lägg ihop dom faktorerna och du har ett rent helvete att ockupera det, idealiskt för asymetrisk krigsföring.
4. Större tekniskt kunnande samt att iranier faktiskt inte är araber, bara det kommer man långt på
Skämt osidå så skulle dom kunna ockupoera det om dom ville men förlusterna skulle skena och det skulle aldrig hemmaopinionen tåla