2013-07-25, 13:24
Medlem
HierosGamoss avatar
Skulle tycka det var intressant att höra hur andra resonerar kring vilken försäkring man ska välja på sin bil.

När tycker ni det är värt att helförsäkra bilen? Så länge maskinskadegaranti gäller? När marknadsvärdet är över en viss summa?

Det är ju en hel del tusenlappar skillnad i halv och helförsäkring, samt en hyfsad självrisk den dagen man måste utnyttja vagnskadedelen om det blir aktuellt.

Min bil är värd ca 250 000, och har två år kvar tills maskinskadegarantin upphör.
Min personliga ekonomi är bra, jag skulle inte gå under även om bilen gick upp i rök, även om det skulle svida ordentligt.

Skillnaden mellan halv och helförsäkring är ca 3000-4000 hos de flesta bolag. Lägg därefter till en självrisk på 6000-9000 och man ser ju att det kostar en del när man ska utnyttja den. Valde högsta självrisken för att ha så låg premie som möjligt. Jag tänker att försäkringen ska utnyttjas vid totalskada (fast då kanske man inte ens överlever själv?)

Att lacka en stötfångare eller dörr är inte så dyrt så då kan man ta smällen när den kommer.

Jag är mest rädd att råka ut för skadegörelse eller smälla med en älg så det blir massa plåtskador, för då blir det dyrt.

En tanke är ju att man gör en liten egen bilfond, att man är sitt eget försäkringsbolag helt enkelt, även om det inte täcker en totalskada.

Som sagt, hur går era tankegångar kring sånt här.
Citera
2013-07-25, 14:38
Medlem
Lugini3s avatar
Över 50k helförsäkring, men allt hänger ju på hur mycket det skiljer mellan hel- och halvförsäkring samt utgångspriset. Om bilen är värd över 50K och skillnaden är mindre än 2k så kör jag helförsäkring, säg att halvförsäkring kostar 6k och hel 8k. Hade det skiljt 6k låt säga att halv låg på 6k och hel på 12k då får man självklart fundera.
Jag tycker ofta det är värt att "överförsäkra" sig lite.
Sen är det självklart skillnad på vilka bolag vi talar om, vissa försäkringsbolag är bättre än andra, tex Solid skulle jag aldrig använda mig av igen om premien så var hälften mot övriga bolag.
Citera
2013-07-25, 15:00
Medlem
sucuks avatar
Jag kör halvförsäkrat upp till ~150k, vagnskadegarantin gick precis ut på min 3 år gamla bil och då finner inte jag det längre värt att köra helförsäkrat. Skulle gråta blod men skulle överleva ekonomiskt om bilen blev totalkvaddad av mig (allt annat täcks ju av halvförsäkringen).

Som jag ser det så kör man betydligt mycket försiktigare med enbart halvförsäkring, man vet vad insatsen är om man gör bort sig...
Citera
2013-07-25, 15:26
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av HierosGamos
Skulle tycka det var intressant att höra hur andra resonerar kring vilken försäkring man ska välja på sin bil.

När tycker ni det är värt att helförsäkra bilen? Så länge maskinskadegaranti gäller? När marknadsvärdet är över en viss summa?

Det är ju en hel del tusenlappar skillnad i halv och helförsäkring, samt en hyfsad självrisk den dagen man måste utnyttja vagnskadedelen om det blir aktuellt.

Min bil är värd ca 250 000, och har två år kvar tills maskinskadegarantin upphör.
Min personliga ekonomi är bra, jag skulle inte gå under även om bilen gick upp i rök, även om det skulle svida ordentligt.

Skillnaden mellan halv och helförsäkring är ca 3000-4000 hos de flesta bolag. Lägg därefter till en självrisk på 6000-9000 och man ser ju att det kostar en del när man ska utnyttja den. Valde högsta självrisken för att ha så låg premie som möjligt. Jag tänker att försäkringen ska utnyttjas vid totalskada (fast då kanske man inte ens överlever själv?)

Att lacka en stötfångare eller dörr är inte så dyrt så då kan man ta smällen när den kommer.

Jag är mest rädd att råka ut för skadegörelse eller smälla med en älg så det blir massa plåtskador, för då blir det dyrt.

En tanke är ju att man gör en liten egen bilfond, att man är sitt eget försäkringsbolag helt enkelt, även om det inte täcker en totalskada.

Som sagt, hur går era tankegångar kring sånt här.
För att räta ut ett par felaktigheter, maskin ingår i delkasko, vilket är halvförsäkring. Helförsäkringsdelen heter ju egentligen vagnskada och den täcker bara sånt du själv orsakat.
Tror man sig inte orsaka några skador själv på bilen kan man ju teckna viltförsäkring för den saken.

Men att lacka om en kofångare eller dörr inte skulle vara så dyrt? Njae, beror ju helt på förstås, vad det är för bil och vad det är för färg. På vissa modeller kan ju en ny kofångare kosta uppåt en 10000:-, sen lika mycket i montering, lackering och färg på det. har dessutom huven fått sig en kyss så dubblar vi det priser. En enkel "fender-bender" med bara mindre synliga skador kan alltså gå på 25000:- Nu brukar de ju försöka laga kofångare istället för att byta dem, men det är inte alltid det går. Men kort sagt så är det dyrt att laga karossen om det ska se bra ut.

Än värre är det ju om du går av vägen, inte så jätteroligt att stå där med en bil som var värd 250k men efter en avåkning endast 20k, då hade det lätt varit värt 3000:-/år i vagnskada.

Jag resonerar som så att har jag en bil som är värd över 30-40k så svider det såpass att jag inte skulle vilja riskera något för 3-4000:-/ år.
Jag hoppas ju förstås på att aldrig behöva utnyttja vagnskadan, har inte gjort det på hittils 24 år med körkort, men jag skulle gruva mig ordentligt om det skulle skita sig och jag snålat på försäkringen.

Dessutom kan det vara värt att tänka på nu när fler och fler bilar får glastak att vissa (eller kanske alla, jag vet inte) försäkringsbolag inte tar glastak på glasförsäkringen utan kräver att man tar det på vagnskadan.
Citera
2013-07-25, 15:28
Medlem
SirKnasens avatar
Woooot?!? Halvförsäkrat på en bil värd 150.000Kr? Om du smäller med en älg då? Då får du ju inte ut en spänn? Är det inte värt ca 200Kr extra i månaden för helförsäkrat?
Citera
2013-07-25, 16:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Woooot?!? Halvförsäkrat på en bil värd 150.000Kr? Om du smäller med en älg då? Då får du ju inte ut en spänn? Är det inte värt ca 200Kr extra i månaden för helförsäkrat?

Kan visserligen räkna tillfällena om året som jag kör i gryning/skymning på landsväg på ena handens fingrar men som sagt, skulle det ske så skulle jag gråta blod men klara det rent ekonomiskt.
Citera
2013-07-26, 08:52
Medlem
Daineas avatar
Upp till runt 80-100 000 kör jag enbart på trafikförsäkring. I de flesta fall har man inte en billig bil så länge ändå.
Citera
2013-07-26, 10:01
Medlem
HierosGamoss avatar
Kul att se era svar! Tydligt är ju att folk resonerar väldigt olika.

Jag har ju som sagt helförsäkring på bilen idag, men tankarna som väcktes är ju att det i mitt fall kommer kosta 3000 (skillnad halv/hel) + 9000 i självrisk att utnyttja den.
Men det är sant det du skriver, det är ju lätt hänt att åka av vägen om det blir underkylt på vintern t.ex.

Men man får väl helt enkelt tänka i månadskostnad istället, iallafall på såna utgifter som är nödvändiga.

Helt rätt Generalknase att maskinskada ligger på halvförsäkringen, my mistake.

Men jag skulle nog inte betala helförsäkring på bilar under 100k. Försäkringen kostar ju oftast lika mycket oavsett åldern eller marknadsvärdet på bilen.
Citera
2013-07-26, 10:31
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av HierosGamos
Kul att se era svar! Tydligt är ju att folk resonerar väldigt olika.

Jag har ju som sagt helförsäkring på bilen idag, men tankarna som väcktes är ju att det i mitt fall kommer kosta 3000 (skillnad halv/hel) + 9000 i självrisk att utnyttja den.
Men det är sant det du skriver, det är ju lätt hänt att åka av vägen om det blir underkylt på vintern t.ex.

Men man får väl helt enkelt tänka i månadskostnad istället, iallafall på såna utgifter som är nödvändiga.

Helt rätt Generalknase att maskinskada ligger på halvförsäkringen, my mistake.

Men jag skulle nog inte betala helförsäkring på bilar under 100k. Försäkringen kostar ju oftast lika mycket oavsett åldern eller marknadsvärdet på bilen.
Gör den det? Jag har fått för mig att dyrare bil = dyrare vagnskada.
9000:- i självrisk låter väldigt mycket, jag har Länsförsäkringar och jag har för mig att den höga självrisken ligger på 5000:-, kan tyvärr inte kolla på mitt försäkringsbevis eftersom jag fortfarande har vagnskadan som medföljer bilen, den är det Trygg Hansa som står för och jag är rätt säker på att även självrisken på den är 5000:-.
Visst är det en del pengar, men trots allt är det inte mer än att en enkel karosskada oftast kostar det dubbla.

Mycket beror ju på hur länge man tänker sig behålla bilen, en 200k-bil med en skada tappar lätt mer än vad vagnskada och självrisk kostar sett på t.ex. 3 år. Har man tänkt att behålla bilen 7-8 år eller hur länge det tar innan den är värd 15-20k, och kan leva med skador på den, har det givetvis inte nån betydelse.

Det är givetvis upp till var och en hur man vill göra, sett i efterhand så hade ju som sagt jag inte behövt varken halv eller helförsäkring hittills... Jag hade inte ens behövt trafikförsäkring om man ska se det till vad jag utnyttjat, men den är ju obligatorisk. Så totalt sett hade jag ju kunnat köpa minst en bil till för pengarna jag lagt på försäkring. Kanske en tanke.
Citera
2013-07-26, 11:32
Medlem
HierosGamoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Gör den det? Jag har fått för mig att dyrare bil = dyrare vagnskada.
9000:- i självrisk låter väldigt mycket, jag har Länsförsäkringar och jag har för mig att den höga självrisken ligger på 5000:-, kan tyvärr inte kolla på mitt försäkringsbevis eftersom jag fortfarande har vagnskadan som medföljer bilen, den är det Trygg Hansa som står för och jag är rätt säker på att även självrisken på den är 5000:-.
Visst är det en del pengar, men trots allt är det inte mer än att en enkel karosskada oftast kostar det dubbla.

Mycket beror ju på hur länge man tänker sig behålla bilen, en 200k-bil med en skada tappar lätt mer än vad vagnskada och självrisk kostar sett på t.ex. 3 år. Har man tänkt att behålla bilen 7-8 år eller hur länge det tar innan den är värd 15-20k, och kan leva med skador på den, har det givetvis inte nån betydelse.

Det är givetvis upp till var och en hur man vill göra, sett i efterhand så hade ju som sagt jag inte behövt varken halv eller helförsäkring hittills... Jag hade inte ens behövt trafikförsäkring om man ska se det till vad jag utnyttjat, men den är ju obligatorisk. Så totalt sett hade jag ju kunnat köpa minst en bil till för pengarna jag lagt på försäkring. Kanske en tanke.

Jag betalade lika mycket i försäkring på en 98:a och en 07:a BMW samma modell bara nyare version.
Nu är jag iofs i den åldern där försäkringen har börjat röra sig nedåt pga ålder ganska mycket per år, så det är kanske svårt att jämföra.

Men visst kostar en dyrare bil (nypris) mer i försäkring.

9000 i självrisk är TH, den högsta man kan välja. Tog man 3000 i självrisk ökade årspremien med ca 4000 kr.
Citera
2013-07-26, 11:45
Medlem
Sparar man in på försäkringar så är man enbart dumsnål och förr eller senare så kommer det svida till i plånboken.

Jag har helförsäkring på de fordon mitt försäkringsbolag gått med att teckna det på, till och med en gammal 940 -96 efter att jag visat upp den för deras värderingsman.
Citera
2013-07-26, 11:59
Medlem
provocative77s avatar
Betalar 4500kr/år på en Volvo S60 T5 -01 i helförsäkring.
Skulle jag gå ner i försäkringen så skulle det inte skilja mkt. Däremot är det rätt skönt att veta att jag bara behöver ringa försäkringsbolaget o köra ner bilen till verkstad om något har hänt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in