Citat:
Ursprungligen postat av
mypenisatrap
Skulle nog mer tro på "skakad" barndom. Psykopater uppvisar ofta avvikelser på hjärnans sammansättning. Genetik är en sak, men tex. rökning, alkohol & droger under fostertiden, skakade bebisar osv. tror forskning också på.
Psykopati är inte ett mönster man lär sig in, till skillnad från mass/seriemördare som av allt att döma traumatiserats i sin barndom, och fått sitt känsloliv förstört. Utan att man föds mer eller mindre utan empati som i sin tur påverkar personen i olika utsträckning beroende på uppväxt. Här räknas skador under spädbarnsåren in.
De flesta psykopater är inte alls våldsamma, utan tvärtom får bra jobb som VD, chefer, säljare, börsmäklare osv, därför de klarar av att utmanövrera vanliga människor som är empatiska.
Men är du psykopatisk lagd och föds in i en dålig uppväxt, så går det som för AJ.
Ett kul "bevis" på hans psykopati är att hans egna chef ber för honom.
T*rgny: vaaaakna, du har blivit försmådd av en som är smartare än dig.

Vad gäller människor som haft en svår uppväxt blir inte alla kriminella mördare och alla föds vi med en egen fri vilja.
Att skylla på en tuff barndom tycker jag är lite knas, själv är jag av den uppfattningen att livet formar oss av erfarenheter både på gott och ont och vi har själva möjligheten att välja hur vi vill leva våra liv.
Självklart finns det de som hanterar sina prövningar genom att slå ihjäl och misshandla kvinnor men de har fortfarande möjligheten att INTE utföra handlingen men istället låter de sin dåliga impulskontroll ta över och följa sitt egna val i situationen.
Sen finns det varianten av maskrosbarn som blir det totalt motsatta, utvecklar egenskaper som ödmjukhet inför livet och sina medmänniskor t.ex.
Självklart kan en dålig start sätta sina spår men att kriminella skulle kunna skylla på sin barndom är fel.
Att snubben rånar banken beror bara på att han vill ha snabba cash och är för bekväm för att jobba eller mannen som våldtar den unga kvinnan bara för sitt sexuella begär och hon råkade bli det verkliga objektet i hans fantasi.
Jag tror att det handlar om inlärda beteenden och att säga.. Nej men jag är bara är sån.. svårt fall Doktorn grät är bara en dålig ursäkt för att inte behöva ändra på sig och vi formas och utvecklas i den riktningen vi VILL eller ja om man inte är så psykiskt sjuk så att man inte känner till nån verklighet ö.ht
Dock håller jag med dig om att det finns människor som föds med en viss sårbarhet och sen finns det ju de här Bokstavsdiagnoserna som kan ställa till det mycket på alla möjliga sätt. Att AJ ligger åt det Psykopatiska hållet kan nog vara mycket troligt men det kan också visa sig att han är fullt frisk men han har levt detta liv så länge så han går på repeat hela tiden och bekvämast är att fortsätta på den banan och att ändra sig är för jobbigt helt enkelt.
Som att NHL spelaren som började sin karriär när han var 9 år plötsligt när han är 30 bast sadlar om och blir hjärtkirurg. Omöjligt? Nej men det är alltid lättare att göra det man redan kan och vet!
Ingenting är omöjligt om bara viljan finns.